
Autostrady: w tym roku 6 km
4,9 mld zł – to wartość wszystkich kontraktów drogowych podpisanych do połowy roku. Na rozstrzygnięcie czeka jeszcze 49 przetargów. W kolejce do rozpisania jest 32. Jeśli do września Cezary Grabarczyk nie wybierze projektanta i wykonawcy A2, straci posadę.
Jeśli minister infrastruktury nie rozstrzygnie kwestii finansowania i rozpoczęcia robót na dwóch kluczowych odcinkach autostrady A2, będzie musiał pożegnać się ze stanowiskiem – zapowiedział niedawno premier Donald Tusk.
Chodzi o dwa kluczowe odcinki autostrady od granicy z Niemcami do Warszawy. Trasie wciąż brakuje niemal 106-km odcinka z Nowego Tomyśla do Świecka oraz 91-km fragmentu ze Strykowa do Warszawy.
W odpowiedzi minister infrastruktury w poniedziałek w Rzeszowie zarzekał się, że wszystkie zadania, jakie postawił przed nim premier, uda się wykonać.
Czy to nie przechwałki, okaże się w najbliższych tygodniach. Najtrudniejsze w realizacji może okazać się połączenie stolicy z europejską siecią autostrad. Zimą minister infrastruktury unieważnił ciągnący się od ponad trzech lat przetarg. Powód – brak finansowania prywatnych koncesjonariuszy. Mimo tego Cezary Grabarczyk zapewniał, że wybuduje trasę z publicznych pieniędzy jeszcze przed Euro 2012. Wtedy nie wiedział jeszcze, że rząd zabierze mu niemal 10 mld zł budżetowych środków na inwestycje drogowe. Było już jednak za późno i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podzieliła A2 na pięć odcinków i ogłosiła przetarg na ich zaprojektowanie i budowę. Do 30 września chce podpisać umowy z wykonawcami prac. Jak dowiaduje się GP, kończy się ocena kwalifikacji 87 firm budowlanych z całego świata. Jeszcze w tym miesiącu drogowcy zaproszą najlepsze koncerny do składania ofert cenowych na zaprojektowanie i wybudowanie autostrady.
Tadeusz Syryjczyk, były minister transportu w rządzie Jerzego Buzka, największej drogowej porażki Cezarego Grabarczyka upatruje właśnie w unieważnionym przetargu na A2 do Warszawy.
– Tym bardziej że Skarb Państwa brał na siebie ciężar ryzyka związanego z ruchem samochodowym. W identycznie skonstruowanym przetargu na autostradę A1 z Łodzi na Śląsk prywatnym podmiotom udało się dopiąć komercyjne finansowanie – zauważa Tadeusz Syryjczyk.
Trochę łatwiej ma być w przypadku zachodniego fragmentu trasy. Autostrada Wielkopolska, koncesjonariusz odcinka, zamknęła już niemal budżet inwestycji, otrzymując 1,2 mld euro kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Budowa ma szansę rozpocząć się jeszcze w tym miesiącu.
Janusz Piechociński, wiceszef sejmowej Komisji Infrastruktury, zwraca uwagę, że budowę dróg mocno skomplikowała ubiegłoroczna zmiana prawa środowiskowego. Problemem jest także dziura budżetowa i odebranie drogowcom niemal 10 mld zł.
Nadzieja w funduszu drogowym
Przez kłopoty budżetu Generalna Dyrekcja musi mieć nadzieję na uzyskanie pieniędzy z Krajowego Funduszu Drogowego, w którym w tym roku ma się znaleźć 9,7 mld zł. Jednak te środki mają być dostępne dopiero za kilka tygodni i będą pochodzić z kredytów od międzynarodowych instytucji finansowych i z emisji obligacji.
Według Janusza Piechocińskiego pieniądze z KFD mogą zacząć spływać znacznie później.
czytaj więcej...
Źródło: Gazeta Prawna
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Białka Tatrzańska Liczba postów: 69 Grupa: Trudne tema... Czy warto tam pojechać?
- Mieszkania na sprzedaż Liczba postów: 3 Grupa: Trudne tema... Jakie macie zdanie na temat obecnych cen nieruchomości? Adwokat Gliwice
- Jak lubisz się relaksować? Liczba postów: 15 Grupa: Trudne tema... Jak najczęściej spędzacie swój wolny czas? Adwokat Gliwice
- Gdzie zamówić materiały reklamowe? Liczba postów: 291 Grupa: Trudne tema... Z jakiej formy reklamy korzystacie w przypadku Waszego biznesu? Adwokat Gliwice
- Czy dopłaty do nawozów, dla rolników zahamują wzro... Liczba postów: 4 Grupa: Aktualności