Bezpiecznie na rondzie

Bezpiecznie na rondzie

Rondo to coraz bardziej popularne rozwiązanie na skrzyżowaniach dróg, umożliwiające samochodom bezkolizyjny przejazd. Bezpieczna droga to nie tylko jezdnia, ale także pobocze, z którego często muszą korzystać kierowcy w niebezpiecznych lub trudnych sytuacjach. Czytaj dalej

Każdemu z nas zależy na bezpieczeństwie. Szczególnie myślimy o tym jadąc samochodem. Dlatego ważne jest stosowanie bezpiecznych rozwiązań przy budowie dróg, skrzyżowań i rond. Obiekty te powinny umożliwić bezpieczne wyjście z niebezpiecznej sytuacji, zwłaszcza, gdy kierowca musi „uciekać” na niedrogowy pas ruchu, aby uniknąć wypadku lub wielkość samochodu sprawia, że prowadzący pojazd nie mieści się na jezdni. Łagodne zjechanie na bok pozwala uniknąć kolizji lub zniszczenia zawieszenia samochodu.

 

Firma Libet, producent betonowej kostki brukowej, wprowadziła do sprzedaży krawężnik trapezowy. Jest to element coraz częściej wykorzystywany
do budowy rond i wysepek drogowych. Kształt krawężnika trapezowego pozwala na bezpiecznie zjechanie z jezdni i wjechanie na niedrogową część pasa. Krawężnik trapezowy umożliwia bezpieczne korzystanie z marginesów drogi bez uszczerbku dla samochodu i zdrowia pasażerów.

 

„Dotychczas w przy budowie obrzeży otaczających ronda i wysepki na jezdniach często wykorzystywano zwykłe krawężniki drogowe układając je na boku.” – mówi Kazimierz Jawor, kierownik ds. Badań i Rozwoju firmy Libet – „Takie praktyki znacznie osłabiały trwałość położonego krawężnika oraz wiele ujmowały z estetycznego wyglądu ronda czy wysepki.”  Przyczyna tkwi w sposobie produkcji elementów betonowych wykorzystywanych do budowy nawierzchni. Proces ten składa się z dwóch etapów. Pierwszym jest produkcja warstwy konstrukcyjnej wykonanej z twardego betonu i żwiru, które nadają powierzchni chropowatą, niekiedy dziurawą strukturę. Druga, jednocentymetrowa wierzchnia warstwa wykonana jest z betonu z dużą zawartością piasku, co sprawia, że jej powierzchnia jest gładsza.

 

Pokrywa jedynie górną część krawężnika widoczną przy prawidłowym jego ułożeniu. W przypadku, gdy zwykły krawężnik ułożymy na płasko, widoczna część powierzchni to warstwa konstrukcyjna nie pokryta dodatkowym, gęstszym i gładszym betonem. Taka praktyka skutkuje nieestetycznym wyglądem obrzeży dróg, a także szybszym niszczeniem krawężnika ze względu na wnikanie wody w powstałe w procesie produkcji szczeliny. Produkcja krawężnika trapezowego nie jest skomplikowana. Prosty zabieg produkcyjny jakim jest zastosowanie „odwróconej” formy, do której dostarczany jest beton, znacznie ułatwia życie kierowcom i zwiększa bezpieczeństwo na rondach.



Dane techniczne produktu:


Krawężnik trapezowy

Wysokość: 15 cm x 21 cm

Wymiary: 30 cm x 100 cm

Paleta: 9 sztuk

Waga palety: 1100 kg

Kolor: szary

 

 

Źródło: Pegasus PR / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Ostatnio na forum

Kalkulator zebranej deszczówki

Społeczność budnet.pl ma już 19396 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 359

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >