Budowa obiektów w otoczeniu lotnisk
Wokół każdego lotniska, a przede wszystkim na drogach dolotu rozciąga się strefa o ograniczonych możliwościach zabudowy. Sprawy te reguluje ustawa z 3 lipca 2002 roku – Prawo lotnicze. Tekst jednolity, zawierający liczne wprowadzone w międzyczasie zmiany oraz wdrażający szereg dyrektyw europejskich, został opublikowany 14 czerwca 2006 roku w Dz.U. nr 100, poz. 696 i obowiązuje od 15 września 2006 roku.
Zgodnie z ww. ustawą (art. 55) lotnisko może zbudować i eksploatować, po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, m.in.: spółka prawa handlowego, spółdzielnia, osoba fizyczna. Do wniosku o wydanie zgody dołącza się wraz z innymi dokumentami mapę z naniesionymi ograniczeniami wysokości zabudowy na samym lotnisku oraz w jego otoczeniu. Na mapie tej zaznacza się również istniejące obiekty stanowiące przeszkody lotnicze oraz profile pól wznoszenia i podejścia. Samo lotnisko w myśl postanowień ustawy (art. 59) musi odpowiadać także wymaganiom technicznym określonym w Prawie budowlanym.
Zarządzający lotniskiem w przypadku stwierdzenia, że w rejonie lotniska są wznoszone obiekty budowlane mogące stanowić przeszkody lotnicze lub że istniejące obiekty nie są oznakowane zgodnie z przepisami, tj. Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 25 czerwca 2003 r. (Dz.U. nr 130, poz. 1193) znowelizowanym Rozporządzeniem Ministra Transportu z 13 stycznia 2006 r. (Dz.U. nr 9, poz. 53), ma obowiązek (art. 82) niezwłocznego zawiadomienia właściwego organu nadzoru budowlanego oraz prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Rejestry lotnisk są prowadzone przez trzy różne instytucje. Lotniska cywilne rejestruje prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, wojskowe – Minister Obrony Narodowej, a służb porządku publicznego – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ustawa (art. 87) stanowi, że:
- obiekty budowlane i obiekty naturalne w otoczeniu lotniska nie mogą stanowić zagrożenia dla startujących i lądujących statków powietrznych;
- obiekty budowlane i obiekty naturalne stanowiące zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu statków powietrznych, zwane „przeszkodami lotniczymi”, powinny być niezwłocznie zgłoszone prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego i oznakowane1;
- obowiązek oznakowania i zgłoszenia przeszkód lotniczych obciąża posiadacza nieruchomości, na której taka przeszkoda się znajduje, przy czym jeżeli obiekt budowlany lub obiekt naturalny stał się przeszkodą lotniczą w wyniku budowy lub rozbudowy lotniska, oznakowanie wykonuje się na koszt zarządzającego lotniskiem;
- prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego uzgadnia decyzje o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dotyczące obiektów na lotniskach i w ich otoczeniu. Przepis ten dotyczy w szczególności obszarów ograniczeń zabudowy, a także terenów przeznaczonych pod budowę lotniska lub jego rozbudowę w miejscowych planach zagospodarowania terenu;
- zabrania się w otoczeniu lotniska, czyli w odległości do 5 km od jego granicy:
– budowy lub rozbudowy obiektów budowlanych, które mogą stanowić źródło żerowania ptaków,
– hodowania ptaków mogących stanowić zagrożenie dla ruchu lotniczego;
- zabrania się także sadzenia i uprawy drzew oraz krzewów na nieruchomościach znajdujących się w rejonach podejść do lądowania, mogących stanowić przeszkody lotnicze (obowiązek i koszt usunięcia tych drzew oraz krzewów obciąża właściciela lub inny podmiot władający nieruchomością). Ustawa (art. 92) przewiduje, że minister odpowiedzialny za sprawy transportu w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej określa (z uwzględnieniem przepisów międzynarodowych):
- zasady klasyfikacji lotniczych urządzeń naziemnych;
- warunki techniczne, jakie powinny spełniać lotnicze urządzenia naziemne, oraz warunki ich eksploatacji;
- szczegółowe zasady i tryb prowadzenia rejestru urządzeń naziemnych z uwzględnieniem wymagań dotyczących dokumentacji rejestrowej;
- warunki, jakie powinny spełniać obiekty budowlane, oraz naturalne w otoczeniu lotniska ze względu na bezpieczeństwo ruchu statków powietrznych;
- sposób zgłaszania oraz oznakowania przeszkód lotniczych, uwzględniając:
– układ współrzędnych Światowego Systemu Geograficznego (WGS 84),
– zapewnienie bezpieczeństwa ruchu statków powietrznych,
– jednoznaczność i czytelność oznakowania dla członków załóg statków powietrznych. Aktem wykonawczym dotyczącym budowy obiektów w otoczeniu lotniska jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 25 czerwca 2003 roku w sprawie warunków, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska (Dz.U. nr 130 z 3003 r., poz. 1192). Rozporządzenie to zostało zmienione Rozporządzeniem Ministra Transportu z 11 lipca 2006 r. (Dz.U. nr 134, poz. 946). Określa ono warunki, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska ze względu na bezpieczeństwo ruchu statków powietrznych.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do radiowych i radarowych lotniczych urządzeń naziemnych, służących do nawigacji. Rozporządzenie określa powierzchnie ograniczające odrębnie dla samolotów i odrębnie dla śmigłowców. Ponadto przepisy określają odpowiednio wymagania dotyczące lotnisk cywilnych i lotnisk państwowych, w tym wojskowych.
Określone w rozporządzeniu wymiary obiektu budowlanego obejmują także umieszczone na nim urządzenia, w szczególności anteny, reklamy, a w przypadku dróg lub linii kolejowych – również ich skrajnie. Wymiary obiektów budowlanych usytuowanych w otoczeniu lotniska nie mogą naruszać wyznaczonych powierzchni ograniczających. W przypadku powierzchni ograniczających nakładających się jedna nad drugą, za obowiązującą przyjmuje się powierzchnię położoną niżej.
Obiekty trudno dostrzegalne z powietrza, w tym napowietrzne linie, maszty, anteny usytuowane w zasięgu powierzchni podejścia, powinny być niższe o co najmniej 10 m od dopuszczalnej wysokości zabudowy wyznaczonej przez powierzchnie ograniczające. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego w przypadku lotniska lotnictwa cywilnego, albo organ nadzoru nad lotnictwem wojskowym w przypadku lotniska lotnictwa państwowego lub lotniska lotnictwa państwowego użytkowanego przez lotnictwo cywilne może w przypadkach niepowodujących powstania zagrożenia dla bezpieczeństwa statków powietrznych udzielić zgody na odstąpienie od określonych w rozporządzeniu wymogów dotyczących powierzchni ograniczających.
Zgodnie z rozporządzeniem przeszkodami lotniczymi są usytuowane w otoczeniu lotniska sztuczne lub naturalne obiekty naziemne albo ich części lub skrajnie tras komunikacyjnych, o wysokościach przekraczających powierzchnie ograniczające.
Rozporządzenie zawiera 15 załączników, w których sprecyzowano m.in. zasady określania powierzchni ograniczających w rejonie lotnisk różnego typu, długości dróg startowych, klasy lotnisk i szereg innych parametrów związanych z bezpieczeństwem ruchu lotniczego.
Mgr inż. elektryk Janusz Strzyżewski ma uprawnienia budowlane bez ograniczeń. Jest członkiem Mazowieckiej Izby Inżynierów Budownictwa, specjalistą II stopnia z wieloletnim stażem projektanckim i wykonawczym.
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Skuteczne dbanie o cerę Liczba postów: 190 Grupa: Trudne tema... Codzienna pielęgnacja to podstawa zdrowej skóry, ale czasem domowe kosmetyki nie wystarczają, by skutecznie ją odżywić i wzmocnić. Profesjonalne zabiegi w Gabin...
- Automatyzacja marketingu Liczba postów: 12 Grupa: Trudne tema... Marketing w internecie jest oczywiście ważny i zazwyczaj stanowi podstawę marketingu firmy, ale moim zdaniem nie można zatrzymywać się na takiej formie reklamy....
- Skuteczny marketing w branży budowlanej Liczba postów: 66 Grupa: Aktualności Myślę, że najlepiej podjąć współpracę z agencją reklamową i jej powierzyć to zadanie. Oczywiście każdy krok konsultować i swoje uwagi jasno i precyzyjnie zaznac...
- Reklama firmy Liczba postów: 477 Grupa: Trudne tema... Dobra strona internetowa to nie tylko wygląd, ale też skuteczność. Dobra agencja interaktywna quality factor łączy design i marketing, tworząc projekty, które....
- Mieszkanie co i jak? Liczba postów: 55 Grupa: Trudne tema... Warto wiedzieć, gdzie można szukać dobrych fachowców do wykończenia mieszkania. Jednym z nich z pewnością jest elektryk - usługi elektryczne Zagnańsk, Kielce -....
Ostatnio na forum
- Ogrodzenia z kamienia, czyli innowacje i historia Liczba postów: 9 Grupa: Ogród i dzi... Witam wszystkie osoby, które są zainteresowane tematem naszej rozmowy. Jeżeli macie w planach zakup nowego nagrobka lub myślicie nad schodami lub blatem z kamie...
- Podłogi drewniane - parkiet, deski... Liczba postów: 381 Grupa: Robimy stro... Jeżeli poszukujesz wysokiej jakości podłóg w konkurencyjnych cenach, to sklep internetowy podlogi24.NET jest miejscem, które należy odwiedzić. To wypróbowany do...
- Podłogi Liczba postów: 239 Grupa: Robimy stro... Estetyka i autentyczność: https://panele-podlogowe.eu Niektóre panele podłogowe imitują naturalne materiały, takie jak drewno czy kamień, zachowując autentyczny...
- Przeprowadzka jeszcze w tym roku Liczba postów: 5 Grupa: Aktualności Przeprowadzka z firmą to zero stresu. Znalezienie dobrej firmy przeprowadzkowej to podstawa przed zmianą miejsca zamieszkania. Słyszałam dobre opinie o firmie z...
- Pokój dla dziecka Liczba postów: 201 Grupa: Nowości ara... według mnie pokój dla dziecka powinien być przytulny z miejscem do zabawy oraz nauki :) _____________________________________ _______ sztuczne kwiaty hiacynty
- Rozbiórki Liczba postów: 109 Grupa: Stawiamy śc... A propos takich czynności jak skup złomu to warto pamiętać, że dobrze jest zezłomować starą niepotrzebną pralkę czy z gospodarstwa rolnego pług itd.