Czas na nowoczesne obiekty sportowe

Czas na nowoczesne obiekty sportowe

Wyznacznikiem nowoczesnego obiektu sportowego jest zastosowanie innowacyjnych technologii, dzięki którym jest on bezpieczny oraz dostarcza użytkownikom rozrywki na wysokim poziomie. Czytaj dalej

Według badań „Sponsoring Monitor 2007/2008”, prowadzonych przez ARC Rynek i Opinia, 47,6% Polaków interesuje się sportem, warto więc inwestować w nowoczesne obiekty, umożliwiające zarówno uprawianie danej dyscypliny, jak też czerpanie przyjemności z bycia widzem. Konieczna jest modernizacja stadionów i ośrodków sportowo – rekreacyjnych, która pozwoli na optymalne wykorzystanie tego potencjału.

Po pierwsze - zarządzanie bezpieczeństwem

Obowiązkiem organizatorów każdego wydarzenia o charakterze sportowym, kulturalnym, czy rozrywkowym jest zapewnienie bezpieczeństwa jego uczestnikom.  Nowa ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 62 poz. 504) z dnia 20 marca 2009 r. nakłada na organizatorów obowiązek zapewnienia pomocy medycznej uczestnikom, udziału służb porządkowych oraz stworzenia odpowiedniego wyposażenia obiektu. Szczególnie, surowe wymagania stawiane są przed organizatorami rozgrywek piłki nożnej. Powtarzające się sytuacje agresywnych zachowań przekonały ustawodawcę, że tylko system identyfikacji kibiców jest skutecznym rozwiązaniem tego problemu. Obiekty, na których rozgrywane są mecze Ekstraklasy, muszą być wyposażone w zsynchronizowane elektroniczne systemy identyfikacji osób wchodzących na stadion.
Na jakiej zasadzie dokonuje się identyfikacji kibiców? Obecnie popularnym rozwiązaniem są tak zwane karty kibica, na których zapisane są dane osobowe. Na ich podstawie sprawdza się, czy osoby wchodzące na teren obiektu nie są objęte zakazem stadionowym. Takie tradycyjne systemy, bazujące między innymi na kartach magnetycznych i mikroprocesorowych, są niestety omylne, a procedura legitymowania każdego przybyłego na mecz kibica jest czasochłonna. Niezawodną i szybką alternatywą są biometryczny system identyfikacji, bazujące na rozpoznawaniu unikatowych cechy każdego człowieka, jak na przykład geometria dłoni, twarzy, rysunek żył, dna czy tęczówki oka.

Jak działa taki system? - Pierwszy etap to rejestracja użytkowników w systemie i pobranie od nich odpowiednich cech biometrycznych – tłumaczy Tomasz Rak z firmy NEC, specjalizującej się w tworzeniu biometrycznych systemów identyfikacji. -  Następnie, za pomocą odpowiednich algorytmów dane te zamieniane są w cyfrowe wzorce, czyli kody biometryczne, właściwe tylko konkretnej osobie. Zgromadzone dane mogą być wykorzystywane nie tylko w momencie wejścia kibica na teren obiektu, ale pozwalają też na monitorowanie jego aktywności w obrębie stadionu.   
Nowoczesny system identyfikacji współpracuje z czytnikami kart zbliżeniowych (RFID) oraz wyświetlaczami LED, sczytującymi biometryczne kody, i na bieżąco ustala miejsce, w którym aktualnie znajduje się dana osoba, jak również odcina dostęp do zamkniętych dla niej sektorów. Zaletą tego systemu jest też jego pełna automatyka, nie wymagająca udziału ludzi w procesie weryfikacji danych. Co więcej, takie rozwiązanie może posłużyć jako podstawa do stworzenia bazy kibiców, obejmującej swym zasięgiem znacznie szersze pole niż jeden obiekt sportowy.

Po drugie - oferta dostosowana do klienta

Nowoczesne zarządzanie obiektem sportowym zakłada całkiem inne spojrzenie na klienta. Przede wszystkim przestaje on być anonimowy. Co więcej, zaczyna wymagać dostosowania oferty obiektu do swoich upodobań i stylu życia. Nikogo już nie dziwi, że centra sportowe otwarte są od wczesnych godzin porannych, aż do późnej nocy. Obiekty rekreacyjne musiały dopasować swoją ofertę zarówno do osób, które mają ochotę na wysiłek fizyczny po pracy, ale także do tych którzy lubią rozpocząć dzień od godziny na basenie lub siłowni. Jak dotrzeć do wskazanej grupy klientów oraz przekonać ich, aby korzystali z usług danego obiektu? Rozwiązaniem jest CRM, czyli zarządzanie relacjami z klientem.
Powodzenie CRM zależy przede wszystkim od dwóch elementów. Pierwszym z nich jest pomysł na wyróżniającą się strategię, drugim – zastosowanie nowoczesnych technologii, pozwalających na jej wdrożenie. Punktem wyjścia jest zgromadzenie informacji o klientach, dotyczących zarówno ich cech demograficznych, jak też preferencji i sposobu spędzania czasu wolnego. Taka baza jest następnie podstawą budowania programu lojalnościowego i akcji sprzedażowych.  - Przykładowo, system analizujący sposób korzystania klientów z obiektu, może wysyłać poprzez SMS lub
e-mail wiadomość do danej grupy, informując ją o ciekawej promocji lub wydarzeniu. – wyjaśnia Tomasz Rak z firmy NEC. – Co więcej, za każdym razem, kiedy klient korzysta z usług obiektu, system śledzi jego działania i zapisuje jego aktywność. Dzięki temu można dowiedzieć się w jakich zajęciach dana osoba  uczestniczy, czy dokonuje zakupów na terenie obiektu, czy chętnie korzysta z promocji oraz czy angażuje się w wydarzenia specjalne. Takie możliwości daje na przykład SmartCard, karta klienta za pomocą której „zaznacza” on każdą swoją obecność na obiekcie oraz umożliwia dokonywanie płatności w różnych punktach usługowych.

Po trzecie – dostarczać rozrywki

Każda osoba odwiedzająca obiekt sportowy, oczekuje rozrywki na najwyższym poziomie. Emisja meczu na wielkopowierzchniowych ekranach, czy powtórki najciekawszych akcji meczu to nie jedyny sposób na uatrakcyjnienie widowiska sportowego. Ciekawym pomysłem był konkurs zorganizowany na stadionie piłkarskim w Nancy. W przerwie meczu na ekranie wyświetlono humorystyczną fotografię twarzy. Zadaniem widzów było przesłanie wiadomości mms z własnym zdjęciem, najbardziej podobnym do prezentowanego na ekranie. Reakcja była bardzo entuzjastyczna - przesłano tysiące zdjęć, z których najciekawsze pokazywano na ekranach. Tego typu akcje są nie tylko dodatkową formą rozrywki w czasie meczu, ale też okazją do jeszcze większego zaangażowania widzów w wydarzenie sportowe oraz generowania dodatkowych zysków z imprezy.
Ekrany rozmieszczone w poszczególnych częściach obiektu mogą też posłużyć do różnego rodzaju akcji marketingowych. Wyświetlane tam wiadomości o zbliżających się meczach, mogą być dobrą okazją do zainteresowania uczestników kolejnymi wydarzeniami, odbywającymi się na obiekcie. W razie zagrożenia, ekrany są także przydatnym narzędziem zarządzania ewakuacją.  
Co więcej, zsynchronizowana kontrola nad wszystkimi monitorami na terenie stadionu pozwala na wyświetlanie odmiennych treści w różnych miejscach. Inny komunikat może być pokazywany na hali, a inny np. w loży gości VIP. - Na danym obiekcie sportowym można zainstalować dowolną liczę ekranów o różnych formatach – dodaje Tomasz Rak. – Aby sprawnie funkcjonowały, konieczny jest scentralizowany system, który będzie przesyłał adekwatny komunikat do danego monitora.   

Nowoczesny stadion, hala widowiskowo-rozrywkowa czy też centrum rekreacyjne muszą być odpowiednio zarządzane, aby optymalnie wykorzystać swój potencjał oraz  dopasować ofertę atrakcji do wymagań klientów. Obiekt sportowy w kategoriach marketingowych jest takim samym podmiotem rynku, jak każde inne przedsiębiorstwo, co wiąże się z rywalizacją o klienta i dążeniem do uzyskania przewagi względem konkurencji. Nowoczesne technologie dają możliwość zsynchronizowanego zarządzania poszczególnymi aspektami funkcjonowania stadionu lub innego obiektu o charakterze sportowo-rekreacyjnym, gwarantując bezpieczeństwo i wysoki poziom rozrywki, a tym samym większe zainteresowanie obecnych oraz potencjalnych klientów.

NEC Venue Management to system służący do zintegrowanego zarządzania  obiektami sportowo-rekreacyjnymi, pozwalający na kompleksowe połączenie wszystkich funkcjonalności obiektów sportowych i komunikujący je ze sobą. System obejmuje:

•     telekomunikację - bazy danych i systemy IT: telefonia i Internet na całym obiekcie;
•     bezpieczeństwo i kontrolę wejść - biometryczne karty SmartCard oparte na falach radiowych RFID, systemy monitoringu;
•     cyfrowe technologie - ekrany wielkopowierzchniowe, cyfrowe kina, aplikacje telewizji internetowych IPTV;
•     media - interaktywne systemy generowania treści przez użytkowników z elementami Web 2.0;
•     programy lojalnościowe oparte na kartach RFID
•     zintegrowana sieć punktów handlowych

Źródło: budnet.pl
Autor: Ciszewski Marketing Sportowy/ budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Ostatnio na forum

Kalkulator ilości tapety

Społeczność budnet.pl ma już 19396 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 827

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >