Dach nie jest dla amatorów

Dach nie jest dla amatorów

Układanie pokrycia dachowego to zadania bardzo wymagające. Błędy popełnione przez złego wykonawcę mogą być nie do naprawienia. Nierzadkie są również próby zrzucenia winy np. na producenta dachówki. Czytaj dalej

Drogi zabezpieczenia się przed fuszerką są dwie. Można i warto skorzystać z obu. Pierwsza to zapoznanie się z firmą jako taką i jej dotychczasową działalnością. Wiedza i doświadczenie pracowników, to ważne wskazówki przy doborze firmy. Lepiej, by nie była to lokalna złota rączka z kolegami, ale zarejestrowana firma dekarska. Jeśli to możliwe można sprawdzić kim z zawodu jest właściciel firmy. Jak długo firma istnieje na rynku? Jakie ma zaplecze techniczne – narzędzia, transport? Ilu i jak wykwalifikowanych pracowników zatrudnia? Poza tym producenci dachówek często prowadzą szkolenia dla firm układających dachy z ich materiału. Czy wybrany wykonawca posiada certyfikaty przeszkolenia w układaniu konkretnego pokrycia? Warto zapytać o to producenta lub hurtownię, która sprzedała nam dachówkę. Czy firma, której planujemy zlecić pracę jest ubezpieczona na wypadek błędów wynikających z tytułu wykonywanego zawodu?

Nie bez znaczenie będzie spytać o ostatnio wykonane prace i za zgodą właścicieli przyjrzeć się im z bliska, porozmawiać na temat systemu prowadzonych prac i ich efektów. Jeśli będą wśród nich również inwestorzy instytucjonalni – tym lepiej.

Nic nie stoi na przeszkodzie by przedstawić projekt do wyceny kilku różnym firmom. W przypadku sporych różnic cenowych można podyskutować o przyczynach. Co wchodzi w zakres wykonanych prac? Jaką odpowiedzialność bierze na siebie wykonawca?

Drugą drogą jest odpowiednio przygotowana umowa. O ile to tylko możliwe lepiej przewidzieć ewentualne zmiany w projekcie, tak aby kosztorys wpisany do umowy był ostateczny. Inaczej każda zmiana w trakcie prac, będzie kosztować ekstra. Przede wszystkim umowa musi zawierać szczegółowy zakres prac (ułatwi to ewentualne reklamacje) i sposób rozliczenia (etapowy – za każdą zakończoną część wykonanych prac, miesięczny lub końcowy - po ułożeniu całego pokrycia). Oczywiście umowa powinna określać terminy wykonania i ewentualność opóźnień powstających np. z winy pogody. Nie zapomnijmy o odbiorze końcowym przez Inspektora Nadzoru Budowlanego (ewentualne terminy usunięcia stwierdzonych wad). Zamawiającego zabezpiecza dwuletnia rękojmia na wykonane prace. Dobrą wykładnią jakości usługi będzie proponowana przez wykonawcę gwarancja. Nie powinna być krótsza niż 3 lata. Nie są rzadkością gwarancje udzielane na dłużej.

fot. Röben

fot. Röben

fot. Röben

Źródło: YASNA Communications / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator ilości tapety

Społeczność budnet.pl ma już 19444 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 369

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >