Drożeją używane samochody
Nawet o 5 proc. wzrosły ceny używanych, ale nowszych samochodów osobowych. Spodziewać się można, że akcje wymiany starych aut na nowe podniosą ceny 10-latków. Ceny najbardziej ekologicznych pojazdów ciężarowych nadal spadają, ale już wolniej.
Czytaj dalej
EurotaxGlass’s w majowych cennikach aut używanych po raz pierwszy od dłuższego czasu dokonał korekt notowań samochodów osobowych w górę. Okazało się, że ceny za niektóre modele aut na rynku są obecnie nawet o 5 proc. wyższe. Zaś większość cen na samochody bardziej popularne, np. ople astry, fordy focusy czy volkswageny golfy, nie zmieniła się – to nowość, bo w poprzednich miesiącach takie auta były coraz tańsze. Brak zmiany to istotna informacja, takie samochody powinny być bowiem tańsze, bo są starsze o miesiąc.
– Dane kwietniowe pokazują ceny samochodów odpowiednio 11- i 23-miesięcznych, a dane majowe 12- i 24-miesięcznych. Jak widać, ceny tych drugich są wyższe, niż miesiąc temu kosztowały samochody o miesiąc młodsze – mówi Eliza Kamińska z EurotaxGlass’s.
W bazach danych jej firmy zwykle auta tracą na wartości z miesiąca na miesiąc.
– Teraz spadki też obserwujemy, ale wiele cen zostało zamrożonych – mówi Eliza Kamińska.
Efekt wzrostu kursu euro
Drożeją głównie samochody używane, ale jeszcze stosunkowo nowe.
– To efekt wzrostu kursu euro, który pociąga za sobą wzrost cen aut nowych. To spowodowało, że posiadacze aut 1-, 2-letnich mogą żądać za nie wyższych kwot – mówi Eliza Kamińska.
Z danych Samaru wynika, że dla niektórych aut ceny zmieniały się w tym roku już trzykrotnie. Na przykład opel astra kosztował na początku roku 53,35 tys. zł, a obecnie, to już ponad 55 tys. zł. Warto przypomnieć, gdy robiliśmy podobne zestawienie w styczniu, cena cennikowa za 2008 rok wynosiła 51,25 tys. zł. Ale są też auta, które po styczniowych podwyżkach teraz staniały. Audi A4 kosztuje teraz 116,3 tys. zł, a więc nawet nieco mniej, niż podawano w grudniowych cennikach (118,6 tys. zł).
Z obserwacji analityków EurotaxGlass’s wynika, że już czteroletnie auta jeszcze nie odczuły wzrostu cen nowych pojazdów.
Ale już np. firmy zajmujące się wynajmem długoterminowym aut sygnalizują, że ceny na oferowane przez nie 3-, 4-letnie auta zaczynają rosnąć.
– Widać ruch w górę i to nawet o 5–10 proc. na niektórych markach pojazdów, ale są też takie, które nadal tracą na wartości, bo są to modele sprzed liftingu – mówi Tomasz Steleter z Leasplan.
Dla takich firm jak jego to dobra informacja, bo ceny sprzedaży niższe niż zakładane w momencie zakupu auta do wynajmu oznaczały dla takich firm straty.
W ostatnim roku samochody używane staniały w Polsce w skali nienotowanej w Europie. Obecnie sprzedajemy takie same auta około 22 proc. taniej niż w kwietniu ubiegłego roku. W innych krajach europejskich spadek wynosi przeciętnie około 10 proc. – mówi Janusz Kowalik, prezes Arval Polska.
Wyjaśnia, że to efekt tego, że samochody używane cieszyły się w Polsce sporym popytem.
– Nie jesteśmy jeszcze zamożnym społeczeństwem, więc stać nas głównie na używane auta. Co prawda podaż była spora, ale duży popyt sprawiał, że używane auta były u nas droższe niż na Zachodzie. Stąd wyższa skala spadku – mówi Janusz Kowalik.
Auta z segmentu 1–2 lata są zawsze najbardziej poszukiwane przez klientów, stąd łatwiej teraz żądać wyższych cen. Można zakładać, że byłyby one jeszcze wyższe gdyby nie wciąż zawieszony popyt przez brak pewności co przyszłości regulacji w zakresie podatku VAT, od samochodów z tzw. kratką. Jeśli rząd utrzyma prawo do odliczenia VAT od zakupu auta i paliwa, to części klientów będzie opłacało się bardziej kupić nowy samochód z kratką, odliczając 22 proc. VAT niż szukać samochodu rocznego czy dwuletniego samochodu na rynku wtórnym. Na razie jednak mamy czas wyczekiwania i kupują ci, którym bardzo zależy na szybkim zakupie pojazdu, co powoduje, że są w stanie zapłacić za dobry samochód więcej niż dotychczas.
czytaj więcej...
– Dane kwietniowe pokazują ceny samochodów odpowiednio 11- i 23-miesięcznych, a dane majowe 12- i 24-miesięcznych. Jak widać, ceny tych drugich są wyższe, niż miesiąc temu kosztowały samochody o miesiąc młodsze – mówi Eliza Kamińska z EurotaxGlass’s.
W bazach danych jej firmy zwykle auta tracą na wartości z miesiąca na miesiąc.
– Teraz spadki też obserwujemy, ale wiele cen zostało zamrożonych – mówi Eliza Kamińska.
Efekt wzrostu kursu euro
Drożeją głównie samochody używane, ale jeszcze stosunkowo nowe.
– To efekt wzrostu kursu euro, który pociąga za sobą wzrost cen aut nowych. To spowodowało, że posiadacze aut 1-, 2-letnich mogą żądać za nie wyższych kwot – mówi Eliza Kamińska.
Z danych Samaru wynika, że dla niektórych aut ceny zmieniały się w tym roku już trzykrotnie. Na przykład opel astra kosztował na początku roku 53,35 tys. zł, a obecnie, to już ponad 55 tys. zł. Warto przypomnieć, gdy robiliśmy podobne zestawienie w styczniu, cena cennikowa za 2008 rok wynosiła 51,25 tys. zł. Ale są też auta, które po styczniowych podwyżkach teraz staniały. Audi A4 kosztuje teraz 116,3 tys. zł, a więc nawet nieco mniej, niż podawano w grudniowych cennikach (118,6 tys. zł).
Z obserwacji analityków EurotaxGlass’s wynika, że już czteroletnie auta jeszcze nie odczuły wzrostu cen nowych pojazdów.
Ale już np. firmy zajmujące się wynajmem długoterminowym aut sygnalizują, że ceny na oferowane przez nie 3-, 4-letnie auta zaczynają rosnąć.
– Widać ruch w górę i to nawet o 5–10 proc. na niektórych markach pojazdów, ale są też takie, które nadal tracą na wartości, bo są to modele sprzed liftingu – mówi Tomasz Steleter z Leasplan.
Dla takich firm jak jego to dobra informacja, bo ceny sprzedaży niższe niż zakładane w momencie zakupu auta do wynajmu oznaczały dla takich firm straty.
W ostatnim roku samochody używane staniały w Polsce w skali nienotowanej w Europie. Obecnie sprzedajemy takie same auta około 22 proc. taniej niż w kwietniu ubiegłego roku. W innych krajach europejskich spadek wynosi przeciętnie około 10 proc. – mówi Janusz Kowalik, prezes Arval Polska.
Wyjaśnia, że to efekt tego, że samochody używane cieszyły się w Polsce sporym popytem.
– Nie jesteśmy jeszcze zamożnym społeczeństwem, więc stać nas głównie na używane auta. Co prawda podaż była spora, ale duży popyt sprawiał, że używane auta były u nas droższe niż na Zachodzie. Stąd wyższa skala spadku – mówi Janusz Kowalik.
Auta z segmentu 1–2 lata są zawsze najbardziej poszukiwane przez klientów, stąd łatwiej teraz żądać wyższych cen. Można zakładać, że byłyby one jeszcze wyższe gdyby nie wciąż zawieszony popyt przez brak pewności co przyszłości regulacji w zakresie podatku VAT, od samochodów z tzw. kratką. Jeśli rząd utrzyma prawo do odliczenia VAT od zakupu auta i paliwa, to części klientów będzie opłacało się bardziej kupić nowy samochód z kratką, odliczając 22 proc. VAT niż szukać samochodu rocznego czy dwuletniego samochodu na rynku wtórnym. Na razie jednak mamy czas wyczekiwania i kupują ci, którym bardzo zależy na szybkim zakupie pojazdu, co powoduje, że są w stanie zapłacić za dobry samochód więcej niż dotychczas.
czytaj więcej...
Źródło: Gazeta Prawna
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Czy umiecie ze sobą rozmawiać ? Liczba postów: 64 Grupa: Trudne tema... Trauma i PTSD to tematy trudne, ale czy ktoś może polecić poradnię COtam? jako miejsce, które faktycznie skutecznie pomaga wrócić do normalności https://psychot...
- Liczba Najbogatszych osób na świecie w 2015 r. nie... Liczba postów: 1 Grupa: Aktualności
- Konferencja - Warszawa i okolice Liczba postów: 48 Grupa: Trudne tema... Według mnie, wybór odpowiedniej sali konferencyjnej jest kluczowy dla udanego wydarzenia. Ten artykuł oferuje praktyczne wskazówki, na co zwracać uwagę przy wyb...
- Sposób na zdrowie Liczba postów: 554 Grupa: Trudne tema... A czy ktoś z was kojarzy Centrum Medyczne http://trimedic.pl ? Tak pytam, ponieważ zastanawiam się nad tym - czy się do nich nie zgłosić?.....
- Nowoczesna edukacja Liczba postów: 65 Grupa: Trudne tema... Nie da się ukryć, że dzisiaj to system edukacji się zmienił i przyspieszył. Dlatego czasami dzieciom trudno jest nadążyć z materiałem, nie wszy...
Ostatnio na forum
- Gdzie kupić projekt domu w okolicach Lublina ??? Liczba postów: 53 Grupa: Zanim wybud... W Lublinie odnotowano wzrost liczby turystów, co przekłada się na lepsze wyniki dla lokalnego sektora hotelarskiego i gastronomicznego. Ten pozytywny trend ma k...
- Podłogi drewniane - parkiet, deski... Liczba postów: 375 Grupa: Robimy stro... Osobiście uważam, że drewno naturalne na podłodze to najlepsza rzecz! To rozwiązanie zdrowe, bezpieczne i generalnie rekomendowane rodzinom z małymi dziećmi ;)....
- Podłogi Liczba postów: 235 Grupa: Robimy stro... Estetyka i autentyczność: https://panele-podlogowe.eu Niektóre panele podłogowe imitują naturalne materiały, takie jak drewno czy kamień, zachowując autentyczny...
- Piece wolnostojace, kozy Liczba postów: 67 Grupa: Kominki od... duzy wybor tych piecow typu Koza ma firma Kratki. kupilismy taki dla babci bo poprzedni piec byl bardzo obciazajacy
- Polecam sklep internetowy z materiałami budowlanym... Liczba postów: 76 Grupa: Firmy budow... Też muszę Wam polecić pewien sklep, który ostatnio znalazłem. Czytałem o nim na wielu forach, że można w nim kupić świetnej jakości żywice do zabezpieczenia pos...
- Co sądzicie o domach szeregowych Liczba postów: 176 Grupa: Domy szereg... W domu szeregowym minusem jest to że jednak słyszymy sąsiadów za ścianą. Mi się marzy dom nad jeziorem. Polecam ciekawy artykuł do przeczytania https://www.kurk...
Do do artykułu - samochodu używane, to wiele zależy od budżetów. Bo np. najbardziej opłaca się kupować auta najsolidniejszych marek, coś w takim stylu - http://www.premiumselect.pl/audi.html I tutaj masz auto po przeglądzie, kilkuletnie, dalej wysoki standard i prestiż. No ale właśnie - kwestia budżetu.
Znacie jakąś dobrą firmę od pomocy drogowej?