Gdy oddasz lokal na biuro, musisz się rozliczyć z fiskusem

Gdy oddasz lokal na biuro, musisz się rozliczyć z fiskusem

Wynajęcie lokalu użytkowego będącego środkiem trwałym wykorzystywanym wcześniej w prowadzeniu własnej firmy rodzi obowiązek zapłaty podatku dochodowego, a także VAT

Nasz czytelnik zamierza wynająć jeden z dwu lokali użytkowych, w których prowadzi działalność gospodarczą. Lokal jest jego własnością i figuruje w ewidencji środków trwałych. Zastanawia się, jak będzie się przedstawiać kwestia opodatkowania tych dochodów?

– Jakie są konsekwencje zawarcia umowy najmu na czas określony? Kandydat na najemcę chce mieć gwarancję, że minimalny okres najmu będzie wynosił cztery lata. Czy jeśli wróci koniunktura, będę mógł wcześniej wypowiedzieć najem? – pyta czytelnik.

Z możliwością rekompensowania strat

Przychody z najmu składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, a tak właśnie jest w tym przypadku, należą do przychodów z tej działalności. Oznacza to m.in., że przedsiębiorca rozliczający się z prowadzenia firmy na zasadach ogólnych przychody i koszty z najmu np. lokalu użytkowego figurującego w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych wcześniej dla potrzeb własnej firmy rozlicza łącznie z przychodami i kosztami wynikającymi z księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych, odnoszącymi się do prowadzenia firmy.

To rozwiązanie pozwala ewentualne straty z działalności gospodarczej „rekompensować” na bieżąco dochodami z najmu czy dzierżawy – i na odwrót.

Przychody, koszty, zaliczki

Przychodem z najmu dla przedsiębiorcy wynajmującego własny lokal użytkowy czy inne składniki majątku trwałego firmy jest czynsz należny od najemcy, choćby nieotrzymany, pomniejszony o VAT. Przychód ten powstaje z dniem wymagalności (płatności) czynszu ustalonym w umowie lub fakturze wystawionej najemcy. Jeśli najemca i wynajmujący ustalili płatności jako czynsz plus opłaty za media, to przychodem przedsiębiorcy (właściciela lokalu) będzie łączna kwota płacona przez najemcę. Kosztem dla wynajmującego (właściciela) będą dotychczasowe wydatki na utrzymanie lokalu (np. opłaty eksploatacyjne i remontowe ponoszone na rzecz spółdzielni mieszkaniowej czy wspólnoty mieszkaniowej), odpisy amortyzacyjne dokonywane wedle dotychczasowych zasad, podatek od nieruchomości. Kosztem staną się też zapłacone przez niego należności za media (energię elektryczną, wodę, gaz, telefon).

Przedsiębiorca płaci od nich zaliczki na PIT w tych samych terminach co od pozostałych dochodów z prowadzenia firmy (za okresy miesięczne lub kwartalne). Jeśli przedsiębiorca wybrał opodatkowanie stawką liniową 19 proc., to również dochody z najmu będą opodatkowane wedle tej stawki.

czytaj więcej...
Źródło: Rzeczpospolita

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19444 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 471

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >