Henkel odczuwa skutki spowolnienia gospodarczego

Henkel odczuwa skutki spowolnienia gospodarczego

Spadek popytu wśród najważniejszych klientów przemysłowych obciąża wyniki pierwszego kwartału Czytaj dalej

  •   Wzrost sprzedaży o 3,1 procenta do 3,258 mld euro
  •   Spadek sprzedaży organicznej o 7%
  •   Skorygowany zysk operacyjny spada o 26,1% do 235 mln euro
  •   Skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną zmniejszył się o 39,2% do 0,31 euro
„Na początku nowego roku finansowego także Henkel zaczął odczuwać skutki pogorszającego się klimatu gospodarczego. Nasze poszczególne działy osiągnęły w pierwszym kwartale 2009 r. bardzo zróżnicowane wyniki” – skomentował Kasper Rorsted, prezes zarządu firmy Henkel. „W sektorach konsumenckich Środków Piorących i Czystości oraz Kosmetyków Pielęgnacyjnych i Zapachowych nadal notowaliśmy bardzo dobre rezultaty, ale w sektorze Adhesive Technologies odczuliśmy problemy, które dotykają branże naszych największych klientów na całym świecie. Początek roku finansowego 2009 nie jest satysfakcjonujący. Wierzymy jednak, że dzięki szybkiemu zastosowaniu środków zapobiegawczych i solidnej pozycji finansowej wyjdziemy z trudnej sytuacji gospodarczej mocniejsi niż kiedykolwiek.”

Sprzedaż firmy Henkel w pierwszym kwartale 2009 r. wzrosła o 3,1 procenta w stosunku do tego samego kwartału rok wcześniej, do poziomu 3,258 mld euro. Wzrost jest efektem przejęcia niektórych działów firmy National Starch w kwietniu 2008r. W wymiarze organicznym, po skorygowaniu o efekt kursów wymiany oraz przejęcia i sprzedaż majątku, sprzedaż zmniejszyła się o 7 procent, a wynik uzyskany został w trudnych warunkach rynkowych. Sprzedaż po skorygowaniu o efekt kursów wymiany walut zwiększyła się o 3,8 procent. Rozwój sprzedaży w głównych sektorach działalności firmy był zróżnicowany. Sektory konsumenckie Środków Piorących i Czystości, a zwłaszcza Kosmetyków Pielęgnacyjnych i Zapachowych nadal radziły sobie bardzo dobrze, uzyskując wzrost organiczny na poziomie odpowiednio 0,4 procent i 3,5 procent. Z drugiej strony, dział Adhesive Technologies borykał się z trudnościami, które dotykały branże jego najważniejszych klientów na całym świecie. Znalazło to swoje odbicie w organicznym spadku sprzedaży o 18,2 procent.

Wskutek przede wszystkim znacznego spadku zysków w sektorze Adhesive Technologies, zysk operacyjny (EBIT) zmalał o 31,7 procent, z 320 mln euro w pierwszym kwartale 2008 r. do 218 mln euro obecnie. Po skorygowaniu o koszty i zyski nadzwyczajne, a także koszty restrukturyzacji, skorygowany zysk operacyjny („skorygowany EBIT”) spadł o 26,1 procent, z 318 mln euro w tym samym kwartale rok wcześniej do 235 mln euro.

Marża EBIT
wyniosła 6,7 procent, natomiast skorygowana marża EBIT zmniejszyła się z 10,1 procent do 7,2 procent. Obydwa wyniki są w głównej mierze efektem znacznego spadku zysków w sektorze Adhesive Technologies.

Sprzedaż udziałów firmy Henkel w spółce Ecolab w listopadzie 2008 r. spowodowała spadek wartości inwestycji z 19 mln euro do 0 mln euro. Koszty odsetek netto zwiększyły się o 14 mln euro, z -38 mln euro do -52 mln euro. Wynika to w głównej mierze z wyższego zadłużenia netto, związanego z finansowaniem zapłaty za przejęte działy firmy National Starch. Spowodowało to dalsze obniżenie wyniku z działalności finansowej, z -19 mln euro do -52 mln euro. Stawka podatkowa wyniosła 27,1 procent.

Niższy zysk operacyjny EBIT oraz pogorszenie wyniku działalności finansowej  spowodowało spadek kwartalnego zysku netto o 45,7 procent, z 223 mln euro do 121 mln euro. Po odjęciu zysku przypisanego akcjonariuszom mniejszościowym w wysokości 4 mln euro, kwartalny zysk netto wyniósł 117 mln euro (w tym samym kwartale rok wcześniej: 219 mln euro). Skorygowany kwartalny zysk netto po odjęciu zysku przypisanego akcjonariuszom mniejszościowym osiągnął 130 mln euro, w porównaniu do 218 mln euro w tym samym kwartale ubiegłego roku. Zysk na akcję uprzywilejowaną zmalał z 0,51 euro do 0,28 euro, natomiast po uwzględnieniu korekt było to 0,31 euro w porównaniu do 0,51 euro rok wcześniej.

Wyniki sektorów biznesowych
W sektorze Środków Piorących i Czystości zanotowano organiczny wzrost sprzedaży o 0,4 procent, ale wpływ kursów wymiany walut wyniósł -2,1 procenta. W wartościach nominalnych sprzedaż zmniejszyła się o 1,7 procent do 1,013 mld euro. Trudna sytuacja rynkowa sprawiła, że sprzedaż w Europie Zachodniej i Ameryce Południowej spadła poniżej poziomu z tego samego okresu rok wcześniej. Z drugiej strony, spółka zanotowała wzrost sprzedaży organicznej, w większości przypadków wyrażany dwucyfrowo, w Europie Wschodniej, Afryce i na Bliskim Wschodzie, a także w Ameryce Łacińskiej. Zysk operacyjny wzrósł o 7,9 procent do 107 mln euro, a po skorygowaniu o wpływ kursów wymiany walut nawet o 9,6 procenta. Przyczyniły się do tego nie tylko podwyżki cen, ale także skuteczne wdrożenie działań zmierzających do redukcji kosztów i poprawy efektywności. Także spadek cen surowców, zapoczątkowany pod koniec 2008 r., utrzymał się w pierwszym kwartale 2009r.

Sektor Kosmetyków Pielęgnacyjnych i Zapachowych podtrzymał pozytywny trend z poprzednich lat, uzyskując organiczny wzrost sprzedaży o 3,5 procent niezależnie od coraz trudniejszych warunków rynkowych i bardzo mocnego kwartału rok temu. Po raz kolejny też dział ten rósł w tempie szybszym niż jego docelowe rynki. Do uzyskanego wzrostu organicznego przyczyniły się wszystkie regiony z wyjątkiem Europy Zachodniej, a szczególnie silny rozwój odnotowano w Europie Wschodniej, Azji i Ameryce Łacińskiej. W wartościach nominalnych sprzedaż wzrosła o 1,7 procent, do 720 mln euro. Zysk operacyjny sięgnął 91 mln euro, co oznacza wzrost o 4,1 procent przed korektą o wpływ kursów walutowych i o 4,8 procent po takiej korekcie.

Sprzedaż w dziale Adhesive Technologies zwiększyła się o 7,7 procent, do 1, 469 mld euro. Po skorygowaniu o kursy wymiany walut, wzrost wyniósł 7,2 procent. Wynik jest w głównej mierze efektem przejęcia działów firmy National Starch. W wymiarze organicznym sprzedaż spadła o 18,2 procent w porównaniu z tym samym kwartałem w zeszłym roku. W obliczu utrzymujących się w światowej gospodarce problemów sektor biznesowy nie był w stanie powtórzyć wyników uzyskanych w tym samym okresie zeszłego roku w żadnym z regionów z wyjątkiem Ameryki Łacińskiej. Silny spadek sprzedaży i związane z tym zmniejszenie wykorzystania mocy produkcyjnych spowodowały obniżenie zysku operacyjnego o 68,6 procenta, do 47 mln euro. Kwota ta uwzględnia koszt w wysokości 4 mln euro związany z integracją działów przejętych od firmy National Starch.

Wyniki regionalne
Sprzedaż organiczna w regionie Europy/Afryki/Bliskiego Wchodu spadła o 4,6 procent poniżej zeszłorocznego poziomu. O ile działy Środków Piorących i Czystości i Kosmetyków Pielęgnacyjnych i Zapachowych zdołały w niewielkim stopniu zwiększyć sprzedaż, to dział Adhesive Technologies zanotował dwucyfrowy spadek. W Afryce i na Bliskim Wschodzie Henkel po raz kolejny uzyskał dwucyfrowy wzrost organiczny, ale w Europie Zachodniej, w tym w Niemczech, doszło do pogorszenia wyników. Spowolnił się też bardzo dynamiczny poprzednio wzrost w Europie Wschodniej. Sprzedaż w całym regionie Europy/Afryki/Bliskiego Wchodu zmniejszyła się z 2,119 do 1,996 mld euro, a udział w sprzedaży całej grupy wyniósł 61 procent.

Prognoza przychodów i zysków na 2009
Henkel przewiduje, że trudne warunki dominujące w rzeczywistej gospodarce, a także na rynkach finansowych utrzymają się w dalszej części 2009 r. Trudno w tej chwili przewidywać ogólny klimat gospodarczy i dalszy rozwój wydarzeń. Niemniej jednak Henkel jest przekonany, że utrzyma tempo rozwoju organicznego (czyli po skorygowaniu o kursy wymiany walut i przejęcia/dezinwestycje) powyżej tempa rozwoju poszczególnych rynków. Uruchomiono już szereg działań po stronie operacyjnej, które powinny mieć pozytywny wpływ na dynamikę wyników. Powyższe czynniki, a także dalszy spadek cen surowców będą miały korzystny wpływ na zysk operacyjny (EBIT) oraz zysk na akcję uprzywilejowaną (EPS), skorygowane w obydwu przypadkach o zyski i koszty nadzwyczajne oraz koszty restrukturyzacji. Gdy tylko rynki umożliwią sformułowanie odpowiednio wiarygodnych założeń, Henkel ogłosi liczbowe prognozy na cały rok finansowy 2009.
Henkel spodziewa się także, że w drugim kwartale działy konsumenckie utrzymają dobre tempo rozwoju z pierwszego kwartału obecnego roku finansowego. W przypadku segmentu Adhesive Technologies Henkel spodziewa się niewielkiej poprawy w stosunku do pierwszego kwartału 2009 r.
Źródło: Solski Burson-Marsteller / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Skuteczny marketing w branży budowlanej Liczba postów: 64 Grupa: Aktualności Regularne informowanie o postępach budowy to strategia, która buduje zaufanie i zaangażowanie klientów. Marketing dla dewelopera może obejmować zamieszczanie zd...
  • Przeprowadzki Polaków Liczba postów: 18 Grupa: Aktualności Polecam niezawodną w tym temacie www.przeprowadzkiwroclaw.pl bardzo profesjonalna, znakomicie poradzili sobie ze wszystkim, spełnili nasze wszystkie oczekiwani...
  • firma transportowa trójmisto Liczba postów: 65 Grupa: Trudne tema... Doskonała strona dla przewoźników cargo https://www.rufus.pl/poradniki/niemiec-o dplywa-cennik/ Dowiedziałem się, że promy kursują niemal całą dobę, co pozwala n...
  • Firma transportowa Liczba postów: 96 Grupa: Trudne tema... Warto też zaznaczyć, że https://muntech24.pl/ to synonim solidności i niezawodności. Firma oferuje szeroki wybór zawiesi, pasów transportowych i lin, które sp...
  • Reklama firmy Liczba postów: 469 Grupa: Trudne tema... Jeśli zastanawiasz się nad skuteczną reklamą dla swojej firmy, warto rozważyć marketing szeptany na Facebooku. Ta forma reklamy pozwala na dotarcie do szerokieg...

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19468 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 634

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >