Henkel odczuwa skutki spowolnienia gospodarczego
Spadek popytu wśród najważniejszych klientów przemysłowych obciąża wyniki pierwszego kwartału
Czytaj dalej
- Wzrost sprzedaży o 3,1 procenta do 3,258 mld euro
- Spadek sprzedaży organicznej o 7%
- Skorygowany zysk operacyjny spada o 26,1% do 235 mln euro
- Skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną zmniejszył się o 39,2% do 0,31 euro
Sprzedaż firmy Henkel w pierwszym kwartale 2009 r. wzrosła o 3,1 procenta w stosunku do tego samego kwartału rok wcześniej, do poziomu 3,258 mld euro. Wzrost jest efektem przejęcia niektórych działów firmy National Starch w kwietniu 2008r. W wymiarze organicznym, po skorygowaniu o efekt kursów wymiany oraz przejęcia i sprzedaż majątku, sprzedaż zmniejszyła się o 7 procent, a wynik uzyskany został w trudnych warunkach rynkowych. Sprzedaż po skorygowaniu o efekt kursów wymiany walut zwiększyła się o 3,8 procent. Rozwój sprzedaży w głównych sektorach działalności firmy był zróżnicowany. Sektory konsumenckie Środków Piorących i Czystości, a zwłaszcza Kosmetyków Pielęgnacyjnych i Zapachowych nadal radziły sobie bardzo dobrze, uzyskując wzrost organiczny na poziomie odpowiednio 0,4 procent i 3,5 procent. Z drugiej strony, dział Adhesive Technologies borykał się z trudnościami, które dotykały branże jego najważniejszych klientów na całym świecie. Znalazło to swoje odbicie w organicznym spadku sprzedaży o 18,2 procent.
Wskutek przede wszystkim znacznego spadku zysków w sektorze Adhesive Technologies, zysk operacyjny (EBIT) zmalał o 31,7 procent, z 320 mln euro w pierwszym kwartale 2008 r. do 218 mln euro obecnie. Po skorygowaniu o koszty i zyski nadzwyczajne, a także koszty restrukturyzacji, skorygowany zysk operacyjny („skorygowany EBIT”) spadł o 26,1 procent, z 318 mln euro w tym samym kwartale rok wcześniej do 235 mln euro.
Marża EBIT wyniosła 6,7 procent, natomiast skorygowana marża EBIT zmniejszyła się z 10,1 procent do 7,2 procent. Obydwa wyniki są w głównej mierze efektem znacznego spadku zysków w sektorze Adhesive Technologies.
Sprzedaż udziałów firmy Henkel w spółce Ecolab w listopadzie 2008 r. spowodowała spadek wartości inwestycji z 19 mln euro do 0 mln euro. Koszty odsetek netto zwiększyły się o 14 mln euro, z -38 mln euro do -52 mln euro. Wynika to w głównej mierze z wyższego zadłużenia netto, związanego z finansowaniem zapłaty za przejęte działy firmy National Starch. Spowodowało to dalsze obniżenie wyniku z działalności finansowej, z -19 mln euro do -52 mln euro. Stawka podatkowa wyniosła 27,1 procent.
Niższy zysk operacyjny EBIT oraz pogorszenie wyniku działalności finansowej spowodowało spadek kwartalnego zysku netto o 45,7 procent, z 223 mln euro do 121 mln euro. Po odjęciu zysku przypisanego akcjonariuszom mniejszościowym w wysokości 4 mln euro, kwartalny zysk netto wyniósł 117 mln euro (w tym samym kwartale rok wcześniej: 219 mln euro). Skorygowany kwartalny zysk netto po odjęciu zysku przypisanego akcjonariuszom mniejszościowym osiągnął 130 mln euro, w porównaniu do 218 mln euro w tym samym kwartale ubiegłego roku. Zysk na akcję uprzywilejowaną zmalał z 0,51 euro do 0,28 euro, natomiast po uwzględnieniu korekt było to 0,31 euro w porównaniu do 0,51 euro rok wcześniej.
Wyniki sektorów biznesowych
W sektorze Środków Piorących i Czystości zanotowano organiczny wzrost sprzedaży o 0,4 procent, ale wpływ kursów wymiany walut wyniósł -2,1 procenta. W wartościach nominalnych sprzedaż zmniejszyła się o 1,7 procent do 1,013 mld euro. Trudna sytuacja rynkowa sprawiła, że sprzedaż w Europie Zachodniej i Ameryce Południowej spadła poniżej poziomu z tego samego okresu rok wcześniej. Z drugiej strony, spółka zanotowała wzrost sprzedaży organicznej, w większości przypadków wyrażany dwucyfrowo, w Europie Wschodniej, Afryce i na Bliskim Wschodzie, a także w Ameryce Łacińskiej. Zysk operacyjny wzrósł o 7,9 procent do 107 mln euro, a po skorygowaniu o wpływ kursów wymiany walut nawet o 9,6 procenta. Przyczyniły się do tego nie tylko podwyżki cen, ale także skuteczne wdrożenie działań zmierzających do redukcji kosztów i poprawy efektywności. Także spadek cen surowców, zapoczątkowany pod koniec 2008 r., utrzymał się w pierwszym kwartale 2009r.
Sektor Kosmetyków Pielęgnacyjnych i Zapachowych podtrzymał pozytywny trend z poprzednich lat, uzyskując organiczny wzrost sprzedaży o 3,5 procent niezależnie od coraz trudniejszych warunków rynkowych i bardzo mocnego kwartału rok temu. Po raz kolejny też dział ten rósł w tempie szybszym niż jego docelowe rynki. Do uzyskanego wzrostu organicznego przyczyniły się wszystkie regiony z wyjątkiem Europy Zachodniej, a szczególnie silny rozwój odnotowano w Europie Wschodniej, Azji i Ameryce Łacińskiej. W wartościach nominalnych sprzedaż wzrosła o 1,7 procent, do 720 mln euro. Zysk operacyjny sięgnął 91 mln euro, co oznacza wzrost o 4,1 procent przed korektą o wpływ kursów walutowych i o 4,8 procent po takiej korekcie.
Sprzedaż w dziale Adhesive Technologies zwiększyła się o 7,7 procent, do 1, 469 mld euro. Po skorygowaniu o kursy wymiany walut, wzrost wyniósł 7,2 procent. Wynik jest w głównej mierze efektem przejęcia działów firmy National Starch. W wymiarze organicznym sprzedaż spadła o 18,2 procent w porównaniu z tym samym kwartałem w zeszłym roku. W obliczu utrzymujących się w światowej gospodarce problemów sektor biznesowy nie był w stanie powtórzyć wyników uzyskanych w tym samym okresie zeszłego roku w żadnym z regionów z wyjątkiem Ameryki Łacińskiej. Silny spadek sprzedaży i związane z tym zmniejszenie wykorzystania mocy produkcyjnych spowodowały obniżenie zysku operacyjnego o 68,6 procenta, do 47 mln euro. Kwota ta uwzględnia koszt w wysokości 4 mln euro związany z integracją działów przejętych od firmy National Starch.
Wyniki regionalne
Sprzedaż organiczna w regionie Europy/Afryki/Bliskiego Wchodu spadła o 4,6 procent poniżej zeszłorocznego poziomu. O ile działy Środków Piorących i Czystości i Kosmetyków Pielęgnacyjnych i Zapachowych zdołały w niewielkim stopniu zwiększyć sprzedaż, to dział Adhesive Technologies zanotował dwucyfrowy spadek. W Afryce i na Bliskim Wschodzie Henkel po raz kolejny uzyskał dwucyfrowy wzrost organiczny, ale w Europie Zachodniej, w tym w Niemczech, doszło do pogorszenia wyników. Spowolnił się też bardzo dynamiczny poprzednio wzrost w Europie Wschodniej. Sprzedaż w całym regionie Europy/Afryki/Bliskiego Wchodu zmniejszyła się z 2,119 do 1,996 mld euro, a udział w sprzedaży całej grupy wyniósł 61 procent.
Prognoza przychodów i zysków na 2009
Henkel przewiduje, że trudne warunki dominujące w rzeczywistej gospodarce, a także na rynkach finansowych utrzymają się w dalszej części 2009 r. Trudno w tej chwili przewidywać ogólny klimat gospodarczy i dalszy rozwój wydarzeń. Niemniej jednak Henkel jest przekonany, że utrzyma tempo rozwoju organicznego (czyli po skorygowaniu o kursy wymiany walut i przejęcia/dezinwestycje) powyżej tempa rozwoju poszczególnych rynków. Uruchomiono już szereg działań po stronie operacyjnej, które powinny mieć pozytywny wpływ na dynamikę wyników. Powyższe czynniki, a także dalszy spadek cen surowców będą miały korzystny wpływ na zysk operacyjny (EBIT) oraz zysk na akcję uprzywilejowaną (EPS), skorygowane w obydwu przypadkach o zyski i koszty nadzwyczajne oraz koszty restrukturyzacji. Gdy tylko rynki umożliwią sformułowanie odpowiednio wiarygodnych założeń, Henkel ogłosi liczbowe prognozy na cały rok finansowy 2009.
Henkel spodziewa się także, że w drugim kwartale działy konsumenckie utrzymają dobre tempo rozwoju z pierwszego kwartału obecnego roku finansowego. W przypadku segmentu Adhesive Technologies Henkel spodziewa się niewielkiej poprawy w stosunku do pierwszego kwartału 2009 r.
Źródło: Solski Burson-Marsteller / budnet.pl
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Wlasny sklep Liczba postów: 15 Grupa: Trudne tema... Ja prowadze swój sklep i cały czas mnie denerwowało że na miejscu które mam przeznaczone dla klientów parkowały osoby które mój sklep omijały szerokim łukiem. P...
- Liczba Najbogatszych osób na świecie w 2015 r. nie... Liczba postów: 6 Grupa: Aktualności The report from Gráinne Gilmore highlights a decline in the number of the world’s wealthiest, a notable shift. As global wealth distribution changes, platforms....
- Skuteczny marketing w branży budowlanej Liczba postów: 63 Grupa: Aktualności Regularne informowanie o postępach budowy to strategia, która buduje zaufanie i zaangażowanie klientów. Marketing dla dewelopera może obejmować zamieszczanie zd...
- Sprzedam używane okna i drzwi - gdzie wystawić? Liczba postów: 2 Grupa: Trudne tema... Wiele osób szuka drzwi, rolet, bram czy okien nie tylko nowych ale też z drugiej ręki. A najkorzystniej może Ci wyjść wystawienie tego na https://gieldaokien.pl...
- Gdzie sprzedać łożyska do maszyn? Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Chce sprzedać łożyska do maszyn, które nie są mi już potrzebne, jak macie kogoś kto zajmuje się skupowaniem części i możecie poradzić to dajcie znać. W dużej mi...