Jak czytać gwarancję sprzętu AGD?
Małe i duże sprzęty AGD – korzystamy z nich na co dzień i mamy w domu co najmniej kilka. Niezależnie od tego, czy kupujemy nową chłodziarko-zamrażarkę, wymieniamy pralkę, czy sprawiamy sobie nowy odkurzacz, zawsze warto zwrócić uwagę na podstawowe informacje zawarte w gwarancji urządzenia.
Jak się okazuje jest w nich wiele punktów z „gwiazdką”, które zwalniają producenta od odpowiedzialności za naprawę. Przyzwyczajeni do długiej żywotności urządzeń w PRL-u często nie zdajemy sobie sprawy, że obniżona trwałość sprzętu AGD to często celowy zabieg producentów. Ponadto rosnący odsetek części, a nawet całych urządzeń produkowanych na Dalekim Wschodzie, bezpośrednio wpływa na jakość sprzętów, które oferują nam sklepy. Niestety, jak pokazuje praktyka, najczęściej zaczynamy czytać gwarancję dopiero w momencie awarii. To błąd, który często kosztuje nas niepotrzebne nerwy, a przede wszystkim dodatkowe pieniądze. Ponadto naszą nieświadomość w zakresie funkcjonowania gwarancji oraz usługi serwisowania często wykorzystują nawet najwięksi producenci.
1. Cena urządzenia = zakup + koszty serwisu
Decydując się na zakup dowolnego artykułu gospodarstwa domowego nie zdajemy sobie sprawy, że warunki gwarancyjne to równie istotna kwestia, co jakość wykonania, parametry techniczne i cena, ponieważ dopiero suma tych wszystkich czynników daje nam pełny obraz urządzenia, które kupujemy.
2. Co najmniej 2 lata gwarancji
Według polskiego prawa gwarancja na każde urządzenie AGD musi obejmować całe urządzenie i obowiązywać co najmniej 24 miesiące. Niestety krótszy termin obowiązywania lub wyłączenie z 2-letniej gwarancji poszczególnych elementów sprzętu to jedna z najbardziej podchwytliwych praktyk, które zdarzają się na rynku.
Czytaj również: Odkurzacz oryginalnych kształtów
3. Gwarancja na części zewnętrzne …
Wszelkie akcesoria, rury, elastyczne przewody, teleskopy czy kółka to – mimo, że są integralnymi częściami urządzenia – często te elementy sprzętu, których nie obejmuje gwarancja. Przy takich warunkach możemy odnieść wrażenie, że zostaje jedynie obudowa odkurzacza, którą można uszkodzić mechanicznie. I tu uwaga. Tego typu uszkodzeń, ze względu na nieprawidłowe użytkowanie, znowu gwarancja nie obejmuje!
4. … i wewnętrzne
Pozostaje nam silnik, którego wadliwe działanie może być faktycznie uznane za usterkę, jednak pod szeregiem warunków. Najczęściej jest tak, że dopiero gdy dokładnie wczytamy się w warunki gwarancji udzielonej na dopiero co zakupione urządzenie, okazuje się, że praktycznie żaden element czy część nie jest nią objęta. Zatem zwracajmy szczególną uwagę na precyzyjne ujęcie w karcie gwarancyjnej, na które elementy urządzenia udzielona jest gwarancja i czy obejmuje najczęściej usterkowe części.
Czytaj również: Technostres wśród Polaków. Prawda czy fałsz?
5. Ubezpieczenie to nie gwarancja
Pamiętajmy również, że wydłużenie gwarancji, które często proponują sklepy, w istocie jest jedynie wykupieniem ubezpieczenia od usterki i działa na zasadzie polisy ubezpieczeniowej. Dodatkowo, najczęściej jej wypłaty musimy później dochodzić samodzielnie.
6. 10 lat gwarancji!
Jakość oferowanych przez danego producenta urządzeń można bardzo łatwo poznać po okresie gwarancyjnym, który obejmuje dany sprzęt. Najlepsze marki, przekonane do swoich produktów, nie boją się dłuższych okresów gwarancyjnych. Na przykład SEBO oferuje gwarancję na 5 lat, z możliwością przedłużenia jej nawet do 10 lat, i to w ostatnim dniu obowiązywania poprzedniej! Gwarancja SEBO obejmuje również wszystkie akcesoria, w tym dysze, rury itp. Co ważne, jest to przedłużenie okresu prawdziwej gwarancji producenta do 120 miesięcy, a nie ubezpieczenie!
7. Nowy standard na rynku profesjonalnym
Zdecydowana większość urządzeń profesjonalnych dostępnych na polskim rynku podlega – wymaganej przez Polskie prawo – gwarancji na okres 12 miesięcy. Ponadto często aby ją utrzymać producenci wymagają np. przeprowadzania w tym czasie kilku płatnych, obowiązkowych przeglądów. Obecnie w Polsce można już znaleźć urządzenia, które objęte są tzw. gwarancją typu Parts & Labour, czyli taką, która obejmuje absolutnie wszystkie komponenty i akcesoria urządzenia. Warto zwrócić uwagę na takie marki, jak np. SEBO. Oferuje ona w standardzie gwarancję na całe urządzenie na 2 lata, z opcją przedłużenia jej nawet do 5 lat!
Czytaj również: Jaka będzie kuchnia przyszłości?
8. Serwis = komfort
Jeżeli przyjrzeliśmy się i sprawdziliśmy dokładnie gwarancję, warto jeszcze zwrócić uwagę na sposób serwisowania naszego sprzętu. Pamiętajmy, że w zależności od producenta różnią się również sposoby naprawy usterek. Najczęściej wadliwe urządzenia oddaje się bezpośrednio do punktu zakupu lub – w przypadku większych gabarytowo sprzętów – serwisant przyjeżdża do klienta, by naprawić awarię.
9. Wybieraj gwarancję „door to door”
Obecnie na rynku są już dostępne urządzenia, których producenci oferują usługę serwisu „door to door”. Dzięki temu każdy klient może – na koszt producenta – wysłać za pomocą kuriera uszkodzony sprzęt do serwisu, a naprawione urządzenie wraca tą samą drogą. Tego typu rozwiązanie to nie tylko komfort, ale przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa i jakości dla każdego klienta.
Źródło: GlobalBrand Institute / budnet.pl
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Komfortowa jadalnia w małym mieszkaniu Liczba postów: 16 Grupa: Wnętrza Szanowni Państwo, Dobrą alternatywą dla tynków dekoracyjnych, betonu architektonicznego, tapet czy kamieni są płytki klinkierowe. King Klinker https://kingklink...
- Praca za granicą - jak ją znaleźć Liczba postów: 79 Grupa: Ciekawe pom... jak nie wiesz jak sie za to zabrac samodzielnie i wolisz uniknac zbednych problemow to jednak lepiej sie skontatowac od razu z agencja Mondi https://mondi.pl/.....
- Biuro księgowe w Warszawie Liczba postów: 11 Grupa: Porady i op... Samodzielne prowadzenie księgowości w e-commerce może być korzystne finansowo, ale wiąże się z ryzykiem popełnienia błędów. Wymaga to znajomości zasad podatkowy...
- Wieszaki na ręczniki Liczba postów: 14 Grupa: Najnowsze t... Ja tam specjalnie nie kombinuję. Wziąłem najzwyklejsze wieszaki z przyssawkami, bodaj 5 na jednym kiju. Jakiejś marki no-name, kompletnie nie pamiętam. To wszys...
- Meble laboratoryjne Liczba postów: 58 Grupa: Porady i op... Przechowywanie próbek biologicznych w temperaturach ultra-niskich wymaga specjalistycznych zamrażarek, które gwarantują stabilność warunków nawet przy -86˚C. Te...
Ostatnio na forum
- Pokój dla dziecka Liczba postów: 200 Grupa: Nowości ara... Urządzenie komfortowego pokoju dla dziecka jest ważne, ale też ważne jest, aby zapewnić dziecku bezpieczeństwo podczas spacerów. A to osiągniesz kupując odpowie...
- Rozbiórki Liczba postów: 109 Grupa: Stawiamy śc... A propos takich czynności jak skup złomu to warto pamiętać, że dobrze jest zezłomować starą niepotrzebną pralkę czy z gospodarstwa rolnego pług itd.
- Przeprowadzka jeszcze w tym roku Liczba postów: 4 Grupa: Aktualności No skoro osiedle już stoi, to trzeba pomyśleć o przeprowadzce - niestety to ta nieprzyjemna powinność, którą każdy z nas musi wykonać, jak decyduje się na przen...
- Samemu czy z firmą Liczba postów: 7 Grupa: Aktualności Każdego w końcu czeka przeprowadzka i do tego polecam fantastyczną firmę przeprowadzkową https://www.przeprowadzkiwroclaw.pl Bardzo dobrze się z nimi współpraco...
- Podłogi Liczba postów: 236 Grupa: Robimy stro... Estetyka i autentyczność: https://panele-podlogowe.eu Niektóre panele podłogowe imitują naturalne materiały, takie jak drewno czy kamień, zachowując autentyczny...
- Podłogi drewniane - parkiet, deski... Liczba postów: 376 Grupa: Robimy stro... Osobiście uważam, że drewno naturalne na podłodze to najlepsza rzecz! To rozwiązanie zdrowe, bezpieczne i generalnie rekomendowane rodzinom z małymi dziećmi ;)....
wh0cd632890 propecia citalopram clonidine buy clindamycin gel as explained here ampicillin