Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jak wliczać w koszty nietypowe wydatki

Jeśli wynajmujący wziął kredyt na kupno mieszkania i rozlicza podatek od dochodu z najmu na zasadach ogólnych, to kosztem uzyskania przychodu będą odsetki od tego kredytu.

Podatnik rozliczający przychody z najmu na zasadach ogólnych, czyli według skali tabeli podatkowej, ma prawo do pomniejszenia przychodu o wydatki, które musiał ponieść, by ów przychód osiągnąć.

Rozliczenie podatnika

Takiej możliwości nie mają osoby, które zdecydowały się na płacenie podatku na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ale i podatnik, który rozlicza się według skali podatkowej może wliczać różne wydatki w koszty tylko wtedy, gdy spełni dwa warunki.

Przede wszystkim – wykaże związek między wydatkiem a przychodem (w tym nawet związek pośredni), a ponadto przepisy ustawy o PIT (art.) tego nie zabraniają. W przywołanym przepisie ustawy podatkowej wymienione są wydatki, których nie można uznać za koszt uzyskania przychodu nawet wtedy, gdy podatnik taki związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem a przychodem z najmu potrafi wykazać.

Odsetki do kredytu


I tak co do zasady nie ma przeszkód, by uznać i wliczać w koszty wprost wydatki w postaci odsetek od kredytu, który zaciągnęliśmy na zakup takiego mieszkania, o ile tylko potrafimy wykazać związek między wydatkiem a przychodem, a ponadto możemy udokumentować poniesienie wydatku, pomniejszamy o niego dochód przed opodatkowaniem.

Jak wykazać taki związek? Oczywiście najłatwiej jest w przypadku, gdy najem jest rodzajem działalności gospodarczej. Wówczas bowiem zakupione mieszkanie lub nieruchomość jest środkiem trwałym stanowiącym składnik majątku naszej firmy. Odsetki od pożyczek i kredytów zaciągniętych na działalność stanowią zaś koszt uzyskania przychodów, ewidencjonowany w odpowiedniej kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którą prowadzić musimy na okoliczność uzyskiwania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast gdy osiągamy przychody z najmu poza działalnością gospodarczą, nie musimy na tę okoliczność prowadzić żadnej dokumentacji w formie księgi czy ewidencji. Jedynie w przypadku amortyzacji nieruchomości metodą inna niż uproszczona musimy prowadzić ewidencję środków trwałych.


czytaj więcej...
Źródło: Gazeta Prawna

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • samochód nowy czy używany Liczba postów: 612 Grupa: Trudne tema... Potrzebujesz auta we Wrocławiu? Comfort Car oferuje szybki i wygodny wynajem! Zobacz szczegóły: https://tinyurl.com/comfortcarwroclaw
  • Jaką bramę garażową kupić? Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Rozglądam się za bramą garażową i szczerze mówiąc, nie wiem, co będzie najlepsze. Waham się między segmentową a uchylną – może ktoś już przez to przechodził i c...
  • Co na wzmocnienie paznokci? Liczba postów: 83 Grupa: Trudne tema... Ostatnio zauważyłam, że moje paznokcie i skóra są słabsze, więc zaczęłam szukać sposobów na ich wzmocnienie. Natknęłam się na artykuł na https://mocsuplementu.p...
  • styl życia Liczba postów: 34 Grupa: Trudne tema... Zdrowie miałem końskie do czasu, gdy nie zaczeły się problemy sercowe. Wtedy też wpłynęło to na potencję i na https://zdrowiekazdego.pl/srodki-na-pote ncje-dla-m...
  • Kalkulator usług ksiegowych Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Chciałabym nawiązać współpracę z biurem rachunkowym oferującym obsługę księgowo-podatkową w formie online dla spółki akcyjnej. Jakie biuro posiadające na stroni...

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19840 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 253

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >