Jak zadbać o odpowiednią akustykę w pomieszczeniach szkolnych? Podwieszane sufity.
Szkoła to miejsce, w którym dzieci powinny zdobywać wiedzę, poznawać rówieśników, a także rozwijać swoje zainteresowania i zdolności. Większość polskich budynków edukacyjnych nie sprzyja jednak efektywnej nauce i skupieniu.
Czytaj dalej
Powodem jest nadmierny hałas wynikający z braku odpowiedniej akustyki przestrzeni szkolnych. Większość polskich placówek oświatowych nie spełnia podstawowych norm związanych z akustyką pomieszczeń. Taka sytuacja bezpośrednio przekłada się na zachowanie, a przede wszystkim stan zdrowia dzieci w wieku szkolnym. Rozpoczęty niedawno nowy rok szkolny powinien być więc okazją do zwrócenia uwagi na tą bardzo ważną, ale niestety często pomijaną kwestię.
Przeciętny uczeń spędza w szkole średnio do 6 godzin. W ciągu tego czasu jego słuch poddawany jest skrajnym wrażeniom. Podczas lekcji w klasie, dzieci siedzące w dalszych ławkach często niedostatecznie słyszą bądź rozumieją nauczyciela. Spowodowane jest to nieodpowiednim rozchodzeniem i zbyt wysokim poziomem hałasu potęgowanym m.in. przez nadmierne odbicia fal dźwiękowych w pomieszczeniu oraz przeszkadzającym hałasem wywołanym przez np. pracę wentylatorów lub odgłosy dobiegające z ulicy przez otwarte czy tylko uchylone okna. Wówczas dziecko musi mocno wytężać słuch, ale najczęściej jednak zupełnie wyłącza swoją uwagę, zaczyna przeszkadzać, jest rozkojarzone i znudzone. Skutkuje to zaległościami w nauce, a nauczyciele zwykle wyciągają jeden wniosek – dziecko jest nadpobudliwe lub ma ADHD, trzeba iść do poradni. Mało kto przyczyn dopatruje się jednak w złych warunkach akustycznych panujących w klasie.
Przerwy między lekcjami dzieci najczęściej spędzają na zatłoczonych, szkolnych korytarzach, na których panuje nadmierny hałas spowodowany podniesionym głosem nauczycieli, krzykami i wrzaskami innych uczniów… Takie warunki nie tylko nie sprzyjają efektywnemu odpoczynkowi przed kolejnymi zajęciami, ale mają również bardzo negatywny wpływ na układ nerwowy każdego dziecka. Permanentny i uciążliwy hałas, utrzymujący się na poziomie od 90 dB nawet do 110 dB, który można porównać do natężenia dźwięku, jaki wywołuje młot pneumatyczny, początkowo powoduje zmęczenie, a z czasem zaczyna irytować. W następstwie jednak skutkuje u dzieci także złością i agresją. Najbardziej niepokojące jest jednak to, że przebywanie w tak hałaśliwym i znacznie przewyższającym normy akustyczne środowisku, może powodować stres i stany lękowe, ale przede wszystkim poważne i trwałe uszkodzenie słuchu.
Jak wykazały badania, poziom hałasu podczas lekcji w typowej polskiej klasie waha się między 53 – 77 dB. Średnia hałasu tła, czyli wszystkich dźwięków przenikających do pomieszczenia z różnych źródeł (np. z korytarza, z ulicy itp.), wynosi 40 – 50 dB. Przepisy krajowe i zagraniczne podają natomiast, że skrajna wartość poziomu hałasu, która pozwala jeszcze na niezakłócony odbiór mowy wynosi 35-40 dB. Wniosek jest więc jednoznaczny – poziom hałasu jest zdecydowanie za wysoki. Skutek? Jak wykazały badania epidemiologiczne przeprowadzone przez warszawski Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, w Polsce co szóste dziecko ma problemy ze słuchem wywołane hałasem. W przypadku każdej przestrzeni przeznaczonej do skupienia, nauki czy pracy, a w szczególności tej, w której przebywają dzieci, ogromną rolę odgrywa znajomość zasad akustyki pomieszczeń. Aby dzieci w wieku szkolnym mogły dobrze się rozwijać, a przede wszystkim efektywnie przyswajać wiedzę, konieczne jest spełnienie podstawowych warunków środowiska optymalnego akustycznie.
Aby kształtować w sposób optymalny środowisko akustyczne pomieszczeń edukacyjnych, warto zastanowić się nad wykorzystaniem sufitów podwieszanych.
– Dziś na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań, które mogą pomóc poprawić warunki akustyczne nie tylko w salach lekcyjnych, ale również na szkolnych korytarzach, w czytelniach i bibliotekach. Odpowiednio dobrane pod względem parametrów akustycznych płyty sufitowe znacznie poprawiają rozumienie mowy,a także mogą zmniejszyć poziom hałasu tam, gdzie to konieczne – tłumaczy Anna Baczkowska z firmy Armstrong, lidera na rynku sufitów podwieszanych. We wnętrzach, w których prowadzone są zajęcia, najistotniejsze jest to, by nauczyciel był dobrze słyszany i rozumiany przez każdego ucznia, bez względu na to, w którym miejscu sali siedzi.
– Pochłanianie dźwięków w klasach szkolnych nie powinno być zatem ani zbyt wysokie, ani też zbyt niskie. Najlepiej sprawdzą się tu sufityo parametrach pochłaniania dźwięku na poziomie optymalnym, czyli do 0,60-0,70 αw np. ULTIMA oraz PERLA – wyjaśnia Anna Baczkowska. W miejscach, gdzie ważna jest dobra koncentracja takich, jak biblioteki i czytelnie, istotne jest natomiast możliwie najskuteczniejsze zmniejszenie poziomu rozpraszającego i przeszkadzającego hałasu. – Wszędzie tam, gdzie najważniejsza jest cisza i skupienie, najlepszym rozwiązaniem będzie zainstalowanie sufitu, którego płyty charakteryzują się maksymalnym pochłanianiem dźwięków, na poziomie 0,9-1,0 αw, np. ULTIMA OP, PERLA OP oraz OPTIMA. Takie sufity dobrze spełnią swoją funkcję również na korytarzach, skutecznie obniżając poziom hałasu i tym samym poprawiając warunki do odpoczynku podczas przerwy w pracy – podkreśla Anna Baczkowska.
Nie uważam, bo nie słyszę…
Przeciętny uczeń spędza w szkole średnio do 6 godzin. W ciągu tego czasu jego słuch poddawany jest skrajnym wrażeniom. Podczas lekcji w klasie, dzieci siedzące w dalszych ławkach często niedostatecznie słyszą bądź rozumieją nauczyciela. Spowodowane jest to nieodpowiednim rozchodzeniem i zbyt wysokim poziomem hałasu potęgowanym m.in. przez nadmierne odbicia fal dźwiękowych w pomieszczeniu oraz przeszkadzającym hałasem wywołanym przez np. pracę wentylatorów lub odgłosy dobiegające z ulicy przez otwarte czy tylko uchylone okna. Wówczas dziecko musi mocno wytężać słuch, ale najczęściej jednak zupełnie wyłącza swoją uwagę, zaczyna przeszkadzać, jest rozkojarzone i znudzone. Skutkuje to zaległościami w nauce, a nauczyciele zwykle wyciągają jeden wniosek – dziecko jest nadpobudliwe lub ma ADHD, trzeba iść do poradni. Mało kto przyczyn dopatruje się jednak w złych warunkach akustycznych panujących w klasie.
Jestem niespokojny, bo jest za głośno…
Przerwy między lekcjami dzieci najczęściej spędzają na zatłoczonych, szkolnych korytarzach, na których panuje nadmierny hałas spowodowany podniesionym głosem nauczycieli, krzykami i wrzaskami innych uczniów… Takie warunki nie tylko nie sprzyjają efektywnemu odpoczynkowi przed kolejnymi zajęciami, ale mają również bardzo negatywny wpływ na układ nerwowy każdego dziecka. Permanentny i uciążliwy hałas, utrzymujący się na poziomie od 90 dB nawet do 110 dB, który można porównać do natężenia dźwięku, jaki wywołuje młot pneumatyczny, początkowo powoduje zmęczenie, a z czasem zaczyna irytować. W następstwie jednak skutkuje u dzieci także złością i agresją. Najbardziej niepokojące jest jednak to, że przebywanie w tak hałaśliwym i znacznie przewyższającym normy akustyczne środowisku, może powodować stres i stany lękowe, ale przede wszystkim poważne i trwałe uszkodzenie słuchu.
Lekcja akustyki
Jak wykazały badania, poziom hałasu podczas lekcji w typowej polskiej klasie waha się między 53 – 77 dB. Średnia hałasu tła, czyli wszystkich dźwięków przenikających do pomieszczenia z różnych źródeł (np. z korytarza, z ulicy itp.), wynosi 40 – 50 dB. Przepisy krajowe i zagraniczne podają natomiast, że skrajna wartość poziomu hałasu, która pozwala jeszcze na niezakłócony odbiór mowy wynosi 35-40 dB. Wniosek jest więc jednoznaczny – poziom hałasu jest zdecydowanie za wysoki. Skutek? Jak wykazały badania epidemiologiczne przeprowadzone przez warszawski Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, w Polsce co szóste dziecko ma problemy ze słuchem wywołane hałasem. W przypadku każdej przestrzeni przeznaczonej do skupienia, nauki czy pracy, a w szczególności tej, w której przebywają dzieci, ogromną rolę odgrywa znajomość zasad akustyki pomieszczeń. Aby dzieci w wieku szkolnym mogły dobrze się rozwijać, a przede wszystkim efektywnie przyswajać wiedzę, konieczne jest spełnienie podstawowych warunków środowiska optymalnego akustycznie.
Usłyszeć własne myśli
Aby kształtować w sposób optymalny środowisko akustyczne pomieszczeń edukacyjnych, warto zastanowić się nad wykorzystaniem sufitów podwieszanych.
– Dziś na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań, które mogą pomóc poprawić warunki akustyczne nie tylko w salach lekcyjnych, ale również na szkolnych korytarzach, w czytelniach i bibliotekach. Odpowiednio dobrane pod względem parametrów akustycznych płyty sufitowe znacznie poprawiają rozumienie mowy,a także mogą zmniejszyć poziom hałasu tam, gdzie to konieczne – tłumaczy Anna Baczkowska z firmy Armstrong, lidera na rynku sufitów podwieszanych. We wnętrzach, w których prowadzone są zajęcia, najistotniejsze jest to, by nauczyciel był dobrze słyszany i rozumiany przez każdego ucznia, bez względu na to, w którym miejscu sali siedzi.
– Pochłanianie dźwięków w klasach szkolnych nie powinno być zatem ani zbyt wysokie, ani też zbyt niskie. Najlepiej sprawdzą się tu sufityo parametrach pochłaniania dźwięku na poziomie optymalnym, czyli do 0,60-0,70 αw np. ULTIMA oraz PERLA – wyjaśnia Anna Baczkowska. W miejscach, gdzie ważna jest dobra koncentracja takich, jak biblioteki i czytelnie, istotne jest natomiast możliwie najskuteczniejsze zmniejszenie poziomu rozpraszającego i przeszkadzającego hałasu. – Wszędzie tam, gdzie najważniejsza jest cisza i skupienie, najlepszym rozwiązaniem będzie zainstalowanie sufitu, którego płyty charakteryzują się maksymalnym pochłanianiem dźwięków, na poziomie 0,9-1,0 αw, np. ULTIMA OP, PERLA OP oraz OPTIMA. Takie sufity dobrze spełnią swoją funkcję również na korytarzach, skutecznie obniżając poziom hałasu i tym samym poprawiając warunki do odpoczynku podczas przerwy w pracy – podkreśla Anna Baczkowska.
Czy wiesz, że…?
Według badań przeprowadzonych w wybranych szkołach podstawowych, około 19% pierwszoklasistów ma zaburzenia słuchu, a aż 33% odczuwa szumy uszne.
W szóstych klasach wzrasta liczba dzieci z zaburzeniami słuchu - około 21%, natomiast 29% odczuwa szumy.
Wystarczy godzina pracy w warunkach nadmiernego hałasu (90-110 dB), by na powrót do prawidłowego słyszenia potrzebować aż 8 godzin.
Czy wiesz, że…?
Skalę hałasu określa się w decybelach (dB). Na co dzień spotykamy się z dźwiękami o zróżnicowanym natężeniu, które w różny sposób wpływają na nasz organizm. Za szkodliwy uważa się hałas przekraczający 85 dB.
- 10 dB – oddech, szept
- 20 dB – szum liści
- 35 dB – cicha muzyka
- 45 dB – rozmowa (znużenie hałasem u najwrażliwszych)
- 50 dB – nowoczesny samochód (zakłócenie odbioru mowy)
- 55 dB – sucharka do włosów dobrej jakości (zaburzenie snu)
- 60 dB – odkurzacz dobrej jakości (skurcz naczyń krwionośnych)
- 75 dB – nowoczesny samochód małolitrażowy (agresja i wrogość)
- 80 dB – klakson (narastanie wrogości i agresji)
- 90 dB – przerwa w szkole (zakłócenie systemu nerwowego)
- 95 dB – odkurzacz typowy (zakłócenie systemu nerwowego)
- 110 dB – trzaskające drzwi (zakłócenie systemu nerwowego)
- 120 dB – silnik samolotowy (zakłócenie systemu nerwowego)
- 130-160 dB – wybuch petardy (granica bólu)
Czy wiesz, że…?
Twoje dziecko może mieć problemy ze słuchem wywołane przebywaniem
w nadmiernie hałaśliwym otoczeniu. Jak rozpoznać, że dziecko nie słyszy tak, jak powinno?
- Dziecko zbyt głośno słucha radia lub ogląda telewizję.
- Dziecko słyszy dźwięki, ale nie wie skąd dochodzą.
- Dziecko mówi zbyt głośno.
- Aby dziecko zrozumiało wypowiedź, rodzice muszą mówić do niego głośno i wyraźnie.
Źródło: Yasna Communications / budnet.pl
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Biuro księgowe w Warszawie Liczba postów: 11 Grupa: Porady i op... Samodzielne prowadzenie księgowości w e-commerce może być korzystne finansowo, ale wiąże się z ryzykiem popełnienia błędów. Wymaga to znajomości zasad podatkowy...
- Wieszaki na ręczniki Liczba postów: 14 Grupa: Najnowsze t... Ja tam specjalnie nie kombinuję. Wziąłem najzwyklejsze wieszaki z przyssawkami, bodaj 5 na jednym kiju. Jakiejś marki no-name, kompletnie nie pamiętam. To wszys...
- Meble laboratoryjne Liczba postów: 58 Grupa: Porady i op... Przechowywanie próbek biologicznych w temperaturach ultra-niskich wymaga specjalistycznych zamrażarek, które gwarantują stabilność warunków nawet przy -86˚C. Te...
- Jak stworzyć własne darmowe dzwonki na telefon kom... Liczba postów: 20 Grupa: Ciekawe pom... Szukasz zespołu, który doda wyjątkowego klimatu Twojej imprezie? band zespół muzyczny Truecolorsband to idealne rozwiązanie. Zespół oferuje szeroki wachlarz utw...
- Jakie meble kuchenne wybrać do kuchni? Liczba postów: 191 Grupa: Wnętrza Od wielu lat prowadzę własny punkt gastronomiczny i wiem jak ważne jest odpowiednie wyposażenie. Jeżeli szukacie sprawdzonego sklepu internetowego z wyposażenie...