Jak zaprojektować funkcjonalny i bezpieczny biurowiec?

Jak zaprojektować funkcjonalny i bezpieczny biurowiec?

W pracy spędzamy około 1/3 dnia, co stanowi znaczną część naszego życia. Dobre biuro to nie tylko nowy, ładny i dobrze zlokalizowany budynek. W pracy powinniśmy czuć się zarówno komfortowo, jak i bezpiecznie. Atmosfera, umeblowanie, cała aranżacja wnętrza oraz nowoczesne technologie i funkcjonalne rozwiązania przyczyniają się do wzrostu atrakcyjności naszego miejsca zatrudnienia.

WSZYSTKO POD KONTROLĄ – RECEPCJA, MONITORING, ALARM

Nie ulega wątpliwości, że biura są miejscem tworzenia, gromadzenia i przetwarzania wielu informacji. Praktycznie w każdej firmie znajdują się akta lub dokumenty, które należy chronić przed dostaniem się w niepowołane ręce. W celu niedopuszczenia do takich sytuacji stosuje się różnego typu zabezpieczenia. W niektórych firmach tajnych dokumentów strzeże szuflada zamknięta na klucz, sejf, lub dostępne tylko dla upoważnionych pracowników pomieszczenie. W ofercie nowoczesnych biurowców oferowanych przez największych deweloperów znajdują się różnorodne systemy zabezpieczeń chroniące przed niepożądanymi sytuacjami.

 

Podstawowym elementem zabezpieczeń są recepcje, których jednym z podstawowych zadań, poza udzielaniem informacji, jest monitorowanie przepływu osób w biurowcach.
W kontroli nad wchodzącymi i wychodzącymi z budynku pomaga pracownikom system bramek wejściowych. Bramki są już standardem w wyposażeniu nowoczesnych obiektów i znajdują się w praktycznie każdym tego typu budynku. Co więcej, w dużych biurowcach deweloperzy oddają do użytku zazwyczaj 2 – 3 recepcje. "Uzależniamy to od charakterystyki budynku i najemców. W biurowcu Katowice Business Point czy Crown Square zaplanowano 1 recepcję, gdyż budynki liczą 17.000 m2 powierzchni. W inwestycji Trinity Park III o powierzchni 32 000 m2  oddaliśmy aż 3 recepcje" – mówi Jarosław Zagórski, Dyrektor Handlowy i Rozwoju Ghelamco Poland.  

 


Jakie funkcje powinien pełnić współczesny biurowiec

 

Dodatkowymi elementami zabezpieczającymi biura są system telewizji przemysłowej i tzw. kontrola dostępu. Mają za zadanie chronić biura przed kradzieżami, monitorować i rejestrować co i gdzie się dzieje oraz asekurować przed niechcianymi wizytami osób spoza budynku. Służy temu monitoring, który poza budynkami biurowymi stosowany jest również w hipermarketach, magazynach, szpitalach, na ulicach miast, a nawet prywatnych domach. Kontrola dostępu zakłada pewne ograniczenia dla nieuprzywilejowanych osób. We wszystkich inwestycjach realizowanych przez Ghelamco stosowane są systemy zabezpieczeń takie jak czytniki, różne rodzaje kart, czy specjalne drzwi. Bazując na zasadzie ograniczonego zaufania, do niektórych obszarów mają dostęp tylko ci, którzy posiadają odpowiednie przepustki umożliwiające otwarcie drzwi lub uruchomienie windy. Taki system kontroli, bez konieczności zaangażowania ochrony, sam eliminuje osoby, które nie są uprawnione do przebywania w biurze lub jego konkretnym obszarze.

 

Systemy alarmowe uniemożliwiają niepożądane wizyty i znacznie zmniejszają ryzyko różnego rodzaju strat  dla firmy. Urządzenia alarmowe obecne w nowoczesnych biurowcach są nie tylko na bieżąco dostosowywane  do wymagań lokalizacyjnych i warunków pracy, ale także są ściśle powiązane z centrami monitorowania alarmów oraz agencjami ochrony, dzięki czemu gwarantują natychmiastową reakcję odpowiednich służb.

 

Wejście do nowoczesnego biurowca firmy Ghelamco - Katowice Business Point

 

POŻAR – JAK ZAPOBIEGAĆ I MINIMALIZOWAĆ EWENTUALNE SKUTKI

Jednym z większych zagrożeń dla firm jest pożar. Deweloperzy licząc się z zagrożeniami w biurowcach, starają się minimalizować ryzyko jego wystąpienia. Przykładowo, już na pierwszym etapie budowy w inwestycjach Ghelamco stosuje się najwyższej klasy, trudnopalne materiały. Dodatkowe zabezpieczenia stanowią także różne instalacje zapobiegające pożarowi lub chroniące ludzi i pomieszczenia przed jego skutkami. Dostępne na rynku zabezpieczenia przeciwpożarowe pozwalają na bardzo szybkie zlokalizowanie zagrożenia i momentalną reakcję. Za wczesne wykrycie dymu odpowiadają specjalnie w tym celu zainstalowane czujniki. System połączeń z centralą budynku umożliwia szybkie sprecyzowanie miejsca pożaru. Automatycznie lub zaraz po potwierdzeniu przez ochronę prawdziwości zdarzenia, sygnał alarmowy zostaje przekazany do straży pożarnej. Poza wymienionymi systemami obiekty wyposażone są w inne zabezpieczenia, które mają na celu możliwie jak najbardziej skuteczną ochronę budynku przed ogniem do momentu przyjazdu odpowiednich służb.

 

W budynkach Trinity Park II i Trinity Park III na warszawskim Mokotowie wykorzystano strumieniową wentylację oddymiającą. Natomiast w dwóch, innych budynkach Ghelamco: Trinity Park I i Katowice Business Point, poza wentylacją oddymiającą, zainstalowano tryskacze, które reagują na podwyższoną temperaturę. Cała instalacja w biurowcach znajduje się pod wysokim ciśnieniem, a pompy w pompowni tryskaczowej są w ciągłej gotowości do pracy. Tryskacze wyposażone są w specjalne ampułki z płynem zwiększającym swoją objętość pod wpływem temperatury. W przypadku pożaru ampułka pęka, a z instalacji zaczyna wylewać się woda. Czujniki ciśnienia zlokalizowane w pompowni uruchamiają pompy tryskaczowe, a cały proces trwa aż do zakończenia akcji gaszenia. Sygnał o uruchomieniu pomp tryskaczowych przekazywany jest automatycznie do centrali przeciwpożarowej. W powstającym w Warszawie budynku Senator zostanie zainstalowany zarówno system strumieniowej wentylacji oddymiającej, jak i skuteczne tryskacze.

 

Ważnym elementem ochrony przeciwpożarowej jest niezawodna instalacja oddymiania. Oczyszczone z dymu klatki schodowe, korytarze prowadzące na powierzchnię i pozostałe wyjścia ewakuacyjne często ratują ludzkie zdrowie, a nawet życie. Wszystkie nowoczesne biurowce, w tym inwestycje Ghelamco: Mokotów Nova, kompleks Trinity Park, Crown Square, Senator i  Katowice Business Point zaopatrzone są również w system BMS, którego zadaniem jest kontrolowanie pracy wszystkich podległych systemów. Inteligentny budynek posiada jeden, zintegrowany system zarządzania wszystkimi instalacjami. Takie rozwiązanie znacznie przyczynia się do komfortu oraz bezpieczeństwa pracy.– mówi Jarosław Fiutowski, Project Manager – HVAC and sanitary installations z Ghelamco Poland. W przypadku gwałtownego rozprzestrzeniania się ognia należy zabezpieczyć ważne dla firmy dokumenty. Przezornie akta przechowywane są w nowoczesnych sejfach wypełnionych doskonałej jakości materiałem izolacyjnym umożliwiającym ochronę dokumentów przed ogniem. Zabezpieczenia przeciwpożarowe są niezwykle istotne, zwłaszcza w wysokich budynkach, gdzie droga ewakuacji jest utrudniona. Ze względu na to przepisy wymagają wyposażenia obiektów w DSO, czyli Dźwiękowy System Ostrzegawczy, który znalazł zastosowanie w wysokich budynkach Ghelamco tj. Crown Square czy Katowice Business Point.

 

Mokotów Nova - nowoczesny biurowiec
klasy A realizowany przez Ghelamco
na warszawskim Mokotowie

 

DODATKOWE ZABEZPIECZENIA

Pozostaje jeszcze kwestia wszelkiego rodzaju zabezpieczeń, udogodnień i procedur przygotowanych na wypadek bezpośredniego zagrożenia. Nowoczesne biurowce wyposażone są w szerokie, wolne od przeszkód i dobrze oznakowane drogi ewakuacyjne. Często wykorzystuje się otwierane od wewnątrz zamki,  które nie wymagają użycia klucza. W większych i bardziej skomplikowanych obiektach przeprowadzane są szkolenia i regularne próby ewakuacyjne z udziałem samych pracowników.W pilnie strzeżonych i dobrze zabezpieczonych obiektach najemcy biurowców doceniają także inny aspekt bezpieczeństwa.

 

Duże znaczenie ma ciągłość w dostawie prądu. W biurowcach praktycznie każda praca nierozerwalnie związana jest z koniecznością korzystania z urządzeń elektrycznych. W przypadku awarii miejskiej sieci energetycznej kontynuacja pracy w firmie jest możliwa wyłącznie dzięki obecności i dostępności niezależnych linii zasilających i zapasowych generatorów prądu, więc pracodawcy mogą czuć się bezpiecznie. Zabezpieczenia stosowane w nowoczesnych biurowcach znacznie przyczyniają się do poczucia bezpieczeństwa  i korzystnie wpływają na komfort wszystkich osób pracujących w danym budynku.

2011-02-15
Źródło: Partner of Promotion / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Problem alkoholowy - jak walczyć? Liczba postów: 450 Grupa: Trudne tema... Ludzie piją różne produkty alkoholowe i ja to jestem w stanie zrozumieć, ale nie wiem na przykład, czy jagermeister czy jest zdrowy i czy jego picie nie sprawi,...
  • What Impact Has Online Assignment Help Had on Acad... Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... In today’s fast-paced academic environment, students are increasingly turning to online assignment help to meet their academic needs. When compared to tradition...
  • fotografia biznesowa Liczba postów: 258 Grupa: Konferencje... Sesje różnego rodzaju dzisiaj wykonują profesjonalni fotografowie i jak najbardziej warto znaleźć solidnego w swojej okolicy https://bartekciok.pl/ Sesje biznes...
  • Dezynsekcja Liczba postów: 2 Grupa: Trudne tema... Dla tych, którzy zmagają się z problemem pluskiew, świetnym wyborem może być firma Dezinsekt (zwalczanie pluskiew w Katowicach). Miałam podobny problem, a dzięk...
  • płytki ceramiczne Liczba postów: 49 Grupa: Trudne tema... Dla osób, które planują remont lub chcą odświeżyć wygląd swojego mieszkania, strona https://ceramicapromat.pl/12-plytki-cera miczne może okazać się bardzo pomocn...

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19408 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 413

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >