Jaki wózek widłowy wybrać? Energooszczędny i efektywny

Jaki wózek widłowy wybrać? Energooszczędny i efektywny

Poddany testom elektryczny wózek RX20 firmy Still wyznacza nowy trend rozwojowy wśród wózków, efektywnie wykorzystujących energię. Swą klasę potwierdził zwyciężając w testach prowadzonych przez niemieckie pismo Logistikwelt.

 

System Blue-Q

Dostępny seryjnie program oszczędzania Blue-Q pozwala na zaoszczędzenie do 20% energii. Według obliczeń fachowców, przez 5 lat pracy wózka w trybie trzyzmianowym, można zyskać 18 000 zł kosztów eksploatacji. System nie wywiera negatywnego wpływu na proces pracy wózka i jego dynamikę, dzięki optymalizacji charakterystyki napędu. Po naciśnięciu niebieskiego przycisku, następuje przełączenie pracy wózka w tryb pracy oszczędnej.

Bardziej sceptyczni operatorzy testujący pojazd stwierdzili zgodnie, że przy włączonym trybie Blue-Q nie widać istotnej różnicy w pracy wózka np. przy przeładunku. Oprócz stymulacji napędu - moduł reguluje również pracę innych odbiorników elektrycznych np. świateł, ogrzewania lub wycieraczek.(Przednie lampy są wyłączane, gdy wózek cofa z prędkością min. 3 km/h, podobnie jak wycieraczki szyby przedniej. A podczas nieobecności operatora wyłączane jest ogrzewanie). Według obliczeń odbiorniki elektryczne zużywają do 35% całkowitego poboru energii.

Wygląd zewnętrzny i funkcjonalność

Wózek otrzymał 6 na 7 możliwych punktów - za zwracający uwagę wygląd oraz komfort i bezpieczeństwo. Docenione zostały: wejście do kabiny z powierzchnią antypoślizgową, ułatwiający wchodzenie do środka uchwyt przy lewym słupku czy duża przestrzeń na nogi w kokpicie. Kolumna kierownicy umożliwia szybkie i wygodne wsiadanie i wysiadanie. Czterostopniowa regulacja kierownicy pozwala niewielką siłą dopasować pozycję do wzrostu operatora, a niewielka średnica (245 mm) odciąża jego ramiona przy wykonywaniu skrętów. Dwa lekkie obroty kierownicą wystarczą do osiągnięcia maksymalnego kąta skrętu. RX 20-16 zakreśla przy nawrocie zamknięty okrąg o promieniu zaledwie 3,25 m.

Układ pedałów jest taki sam jak w samochodach osobowych, lecz istnieje możliwość ich przestawienia w zależności od preferencji operatora. W odróżnieniu od poprzedniego modelu (bez systemu Blue- Q), w nowym wózku umieszczono eliptyczny wyświetlacz w przednim nadwoziu, dzięki czemu kierowca ma w polu widzenia wszystkie niezbędne informacje. Są to m.in.: wskaźnik kierunku jazdy, godzina, poziom naładowania akumulatora czy okresy serwisowe. Widoczność z przodu jest bardzo dobra, co zapewniają cztery reflektory oświetlające obszar roboczy.

 

 

Parametry

RX 20 dostępny jest w wersji z 3- lub 4 kołami dla udźwigu 1,5 – 2,0 t. Uruchamia się go przełącznikiem kluczykowym pod kierownicą. Dwa napędy na przednie koła wpływają na dynamikę jazdy na nierównym lub pochyłym terenie. Wózek wykorzystuje pełny zakres mocy od momentu ruszania z miejsca, aż do osiągnięcia najwyższej prędkości, a także podczas jazdy przez progi i wzniesienia. Dzięki użyciu nowych pomp hydraulicznych hałas w czasie pracy został zredukowany do minimum i wynosi mniej niż 70 dB(A). Do wymiany akumulatora można użyć ręcznego wózka podnośnikowego, wózka niskiego podnoszenia, wózka widłowego lub suwnicy.

Dzięki wysoko zawieszonej osi łamanej wózek RX 20 ma dobrą stateczność, a podczas pokonywania zakrętów wykazuje wysoką stabilność. RX 20 można dopasować do uwarunkowań w miejscu pracy uwzględniając m.in. szerokość alejki między regałami, pojemność akumulatora czy wysokość przejazdu. Testom poddano czterokołowy elektryczny wózek RX 20 o udźwigu 1,6 tony (rocznik 2009) zasilany napięciem 48V. Wózek otrzymał ocenę 5,57 punktów na 7 możliwych.(Testy zostały opublikowane w niemieckim czasopiśmie Logistikwelt).

 

Źródło: InplusPR / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Ostatnio na forum

Kalkulator ilości tapety

Społeczność budnet.pl ma już 19396 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 357

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >