Kompozyty wzmacniane włóknem

Kompozyty wzmacniane włóknem

Aby podkreślić swoje zaangażowanie w opracowywaniu konstrukcji lekkich w przemyśle motoryzacyjnym, firma BASF w połowie 2011 roku powołała zespół zajmujący się lekkimi kompozytami. Czytaj dalej

 

Grupa ta skupia się na rozwijaniu odpowiadających rynkowi materiałów i technologii, które służą w przemyśle samochodowym do produkcji wysokiej jakości części i elementów wzmacnianych włóknem. Tylko lekkie, a jednocześnie mocne materiały kompozytowe mogą zastąpić metal w pojeździe, i w ten sposób - niezależnie od układu napędowego – jeszcze bardziej zmniejszyć zużycie energii i emisje CO2.

 

Dzięki bogatemu portfolio produktów BASF może jednocześnie poddawać analizie trzy różne systemy matryc z tworzyw sztucznych i w ścisłej współpracy z klientami planuje rozwijać kompozycje „na miarę”. "Możemy bazować na wiedzy zdobytej przez BASF w dziedzinie chemii żywic epoksydowych, poliuretanowych i poliamidowych. Chcemy wykorzystać efekt synergii w zespole i w nadchodzących latach dokonamy poważnych inwestycji (dwucyfrowych w mln euro) w rozwój tej dziedziny", wyjaśnia Willy Hoven-Nievelstein, szef europejskiego działu tworzyw konstrukcyjnych w BASF.

 

Czytaj również: Folie poliestrowe z twardą powłoką

 

Metoda RTM i kompozyty wzmacniane włóknem: płynne i szybko twardniejące

Technologię przetwarzania nowych materiałów „Resin Transfer Molding” (RTM) można wykorzystać w produkcji dużych i złożonych elementów kompozytowych w jednej operacji wyciskania-formowania. Wymaga to wprowadzenia wielowarstwowych struktur włóknistych do ogrzanej formy, która jest zamontowana w prasie. Następnie wtryskuje się do formy ciekłą żywicę całkowicie nasączającą włókna, po czym utwardza się ją w sposób kontrolowany. W nowo powstałym laboratorium RTM w Ludwigshafen i w centrum badań poliuretanu w Lemförde specjaliści firmy BASF pracują nad pokonaniem chemicznych i technicznych problemów stawianych przez nowe systemy matryc kompozytów. Części samochodowe, które w przyszłości powstaną z tych materiałów, będą mimo niskiej wagi wytrzymywać duże obciążenia.

 

Oprócz własności mechanicznych części wykonanych z kompozytów wzmocnionych włóknem, dobra płynność żywicy, a przede wszystkim krótki czas twardnienia jej składników, odpowiadają najważniejszym wyzwaniom stawianym trzem opracowywanym materiałom. Pod marką Baxxodur ® i Elastolit ® R BASF już dziś oferuje rozwiązania oparte odpowiednio na systemach epoksydowych i poliuretanowych. Systemy na bazie żywicy epoksydowej opracowane przez BASF są stosowane do produkcji łopat wirnika turbin wiatrowych. Oba rozwiązania stosują nowe mechanizmy utwardzania: niska lepkość początkowa pozwala na bardzo dobrze nasączenie struktury włókien, po czym w zaledwie kilka minut dochodzi do twardnienia.

 

Czytaj również: Zaprawa do betonowania do niewielkich robót remontowo - budowlanych

 

Usuwa to jeden z problemów, które uprzednio stanowiły przeszkodę w wykorzystaniu wysokiej jakości kompozytów do produkcji samochodów. Są to układy samowyzwalające i mogą być przetwarzane na istniejącym sprzęcie tak wysokiego, jak i niskiego ciśnienia. Ponadto aktualnie opracowywane, nowe systemy poliamidowe łatwo poddają się spajaniu, a także recyklingowi jak termoplasty. W zależności od wymagań klienta można będzie dobrać odpowiednie rozwiązanie. BASF skupia wysiłek na przyspieszeniu procesu twardnienia wszystkich trzech systemów matryc z tworzyw sztucznych, co przyczynia się do dalszego skrócenia całego cyklu.

 

 

Włókna ciągłe do elementów konstrukcyjnych: włókna węglowe i szklane

Elementy konstrukcyjne podwozia lub komponenty karoserii mogą być wykonane tylko z materiałów kompozytowych opartych na włóknach ciągłych węglowych lub szklanych i wymagają, by włókna stanowiły ok. 65% masy kompozytu. Włókna ciągłe są już stosowane w samolotach i elektrowniach wiatrowych oraz innych konstrukcjach, w prototypach i w krótkich seriach zastosowań w przemyśle motoryzacyjnym. Włókna węglowe jako materiał wzmacniający zapewniają dużą sztywność, a zatem są szczególnie interesujące.

 

Aby na wczesnym etapie umożliwić kooperację inżynierów pracujących nad konkretnym zastosowaniem i użytkownikami końcowymi, firma BASF została niedawno członkiem Carbon Composites eV (CCeV), sieci kompetencji w zakresie włókien węglowych i technologii kompozytów wzmocnionych włóknami. Organizacja ta powstała w 2007 roku i obecnie liczy ponad 120 członków. Oprócz wydajności materiału wzmacniającego, dla szybkiego wprowadzenia systemów matryc na rynek ważna jest ich cena i dostępność. Włókna szklane cechuje wielki potencjał: granice ich wytrzymałości mechanicznej do tej pory nie zostały jeszcze osiągnięte.

 

Czytaj również: Wszystko o drewnie bambusowym

 

Systemy wielomateriałowe

Cały system, składający się z matrycy z tworzywa sztucznego i z wzmocnienia z włókien, musi poddawać się przetwarzaniu według obliczalnych zasad i dać się łatwo przystosować do produkcji w dużych ilościach. Komponenty kompozytowe w porównaniu do tradycyjnych, metalowych mają ciężar mniejszy o około 50%. Dotychczas stosowane technologie, polegające na osadzaniu w tworzywie sztucznym wstawek z płytek metalowych lub wzmocnionych włóknem termoplastycznych mat i taśm UD (jednokierunkowe wzmocnienie włóknem), są uzupełniane o nowe rozwiązania. Ponadto warstwy wzmocnione włóknem ciągłym można łączyć z lekkim rdzeniem z pianki w celu uzyskania wysokiej jakości struktury wielowarstwowej o wyjątkowo dobrej sztywności konkretnych części i dobrych właściwościach izolacyjnych w połączeniu z niewielkim ciężarem.

 

Systemy piankowe PU opracowane dla takich części przez BASF charakteryzują się wysoką wytrzymałością na ściskanie i odpornością na ciepło w połączeniu z niską gęstością. "Bez takich systemów wielomateriałowych następny ważny krok naprzód w rozwoju lekkich konstrukcji stosowanych w motoryzacji nie będzie możliwy", mówi Volker Warzelhan, dyrektor działu badań materiałów termoplastycznych w BASF. Jednocześnie BASF rozszerza możliwości ULTRASIM™, swego uniwersalnego narzędzia symulacji komputerowej, w celu osiągnięcia zdolności przewidywania zachowania się złożonych kompozytów wzmacnianych włóknem ciągłym.

Źródło: Heide Lavarde / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Hydraulik z doświadczeniem - Warszawa Liczba postów: 49 Grupa: Firmy budow... Pytajcie tutaj - https://naprawa.pl/hydraulik/warszawa Ma ją tam bazę specjalistów. Wypełnij formularz, a oni zorganizują kontakt z fachowcem. Tak dużo łatwiej.....
  • Rękawice robocze Liczba postów: 211 Grupa: Budowa i re... Jeżeli chodzi o ubrania robocze na każdą okazję i do każdej pracy to od siebie niezmiennie polecam sklep: https://piratbhp.pl/11-odziez-letnia-ubr ania-robocze
  • Płyta fundamentowa - cennik i zalety Liczba postów: 6 Grupa: Budowa i re...
  • Własna firma Liczba postów: 309 Grupa: Firmy budow... Kancelaria specjalizuje się w sprzedaży, skup zadłużonych spółek i likwidacji spółek, zapewniając pełną obsługę prawną oraz doradztwo biznesowe. Oferują równi...
  • Dekorator wnętrz Liczba postów: 179 Grupa: Firmy budow... Bigg Boss is a popular Indian reality television show based on the Dutch format of Big Brother. The Hindi version airs on Colors TV and has completed 18 season...

Kalkulator ilości tapety

Społeczność budnet.pl ma już 19598 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 186

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >