Łączenie elementów konstrukcji - klejenie, czyli łatwiejsza alternatywa

Łączenie elementów konstrukcji - klejenie, czyli łatwiejsza alternatywa

Producenci karetek, autobusów, pojazdów opancerzonych czy bankowozów już od dawna wykorzystują nowoczesne kleje elastyczne do łączenia wielu elementów konstrukcyjnych. Połączenia te są bardzo wytrzymałe, charakteryzuje je brak naprężeń, niekorzystnych zjawisk chemicznych i elektrostatycznych, zdolność tłumienia drgań i szybkie utwardzanie. Czytaj dalej

 

Niskie koszty tych technologii sprawiają, że kleje poliuretanowe lub szczeliwa na bazie polimerów MS znajdują coraz więcej zastosowań nie tylko w dużych zakładach przemysłowych, ale również w specjalistycznej produkcji małoseryjnej. Za pomocą klejów tego typu możemy spajać ze sobą każdy rodzaj metalu, drewno, szkło i większość tworzyw sztucznych w różnych kombinacjach.

Rosnący poziom wymagań technicznych i ekologicznych w przemyśle motoryzacyjnym, stoczniowym i  lotniczym wymusił powstanie całej gamy hybrydowych mas klejących nowej generacji - łączących w sobie najlepsze cechy poliuretanów i silikonów, pozbawionych przy tym ich wad.

Kleje do połączeń strukturalnych na bazie polimerów MS®

Kleje na bazie MS POLYMER® nie zawierają izocyjanianów, silikonów i rozpuszczalników, dlatego mogą być stosowane w miejscach o np. szczególnych wymaganiach sanitarnych (także tam gdzie proces technologiczny zawiera malowanie). Mają dobrą odporność na wiele chemikaliów, same również nie oddziałują chemicznie na podłoże i nie przebarwiają materiałów porowatych. Dają się aplikować również w niskich temperaturach, nawet na elementach wilgotnych. W wielu przypadkach nie wymagają specjalnego przygotowywania podłoża, ponieważ zawierają "wbudowany" środek gruntujący. W porównaniu ze spoiwami poliuretanowymi są bardziej odporne na starzenie, wszelkie warunki atmosferyczne i promieniowanie UV. Z tego też powodu trwałość złącza klejowego tego typu jest często określana jako dłuższa niż okres eksploatacji samochodu.

W zależności od potrzeb użytkownik może otrzymać produkt charakteryzujący się specyficznymi cechami:

  •     znakomitymi właściwościami tixotropowymi przydatnymi przy wszelkich klejeniach pionowych  (Soudaseal 215LM),
  •     zdolnością do przenoszenia znacznych ruchów mocowanych konstrukcji, tłumienia wibracji i szybkiego utwardzania (Soudaseal 235 SF, Soudaseal 240 FC),
  •     wysoką siłą spojenia początkowego, co pozwala na rezygnację z mocowań mechanicznych i jest wręcz wymagane tam, gdzie zachodzi konieczność natychmiastowego poddania elementu dalszej obróbce technologicznej  (Soudaseal HT),
  •     wydłużonym czasem otwartym  pozwalającym  sklejać  elementy   o dużej powierzchni (Soudaseal 260 CC),
  •     wybitną siłą spojenia (Soudaseal 270 HS).

Podstawowe zalety złącza klejowego przy  produkcji  pojazdów specjalnych

Za pojazdy  specjalne uważamy samochody użytkowe z zabudowami  izotermicznymi, chłodniami, kontenerami, przyczepami samowyładowczymi, pojazdy do przewozu zwierząt, bankowozy, pojazdy opancerzone, karetki pogotowia, autobusy. Przy ich produkcji  realna jest konieczność łączenia wielu rodzajów materiałów o różnej rozszerzalności cieplnej, odporności na wilgoć, np. drewna, metalu i tworzywa sztucznego. Z reguły konstrukcje takie wykonywane są w wyspecjalizowanych zakładach, posiadających doświadczoną kadrę, ale pozbawionych - z racji ekonomicznych - wielu skomplikowanych instalacji i urządzeń – linii montażowych, obrabiarek, itd.

Dlatego stosowanie elastycznej masy klejącej przy małoseryjnej produkcji zabudów specjalistycznych ma wiele zalet – zarówno ekonomicznych, jak i praktycznych:

  •     niweluje powstające w takich sytuacjach naprężenia, mogące doprowadzić do deformacji łączonych elementów,
  •     zapewnia absolutną szczelność połączenia (w przypadku sztywnego połączenia np. skręcanego jest to praktycznie niemożliwe),
  •     pozwala na korektę ustawienia łączonych elementów przez około pół godziny.  Nitowanie lub skręcanie wymaga zrobienia (wykonania) otworów montażowych, które po zmianie ustawień, szpecą i osłabiają konstrukcję, a także wymagają dodatkowego zabezpieczenia,
  •     wycisza, tłumi drgania – na dziurawych polskich drogach duże powierzchnie ścian bocznych działają wręcz jak pudło rezonansowe. Wszelkie stuki i wibracje zostają zwielokrotnione wpływając na komfort pracy kierowcy i trwałość konstrukcji,
  •     eliminuje dodatkowe ogniska korozji w postaci otworów, nitów, śrub i spawów,
  •     pozytywnie wpływa na estetykę wykończenia konstrukcji. Masy hybrydowe nie kurczą się i nie zapadają w spoinie. Dają się malować wieloma farbami, w tym na bazie wodnej.

 

Używanie klejów na bazie polimerów MS w produkcji pojazdów specjalnych ma wiele zalet, począwszy od prostoty zastosowania poprzez niskokosztowość tej metody, na ekologii skończywszy. Coraz częściej zamiast uruchamiać rzeszę fachowców i specjalistyczne urządzenia problem z łączeniem elementów konstrukcji można wyeliminować dosłownie jednym kartuszem kleju. Czy to łatwiejsze i bardziej opłacalne? Zdecydowanie.

 

Źródło: budnet.pl
Autor: Pegasus PR/ budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Hale namiotowe, hale magazynowe Liczba postów: 370 Grupa: Firmy budow... Również polecam https://partiez.pl/
  • Logistyka Liczba postów: 39 Grupa: Moja budowa Firmą specjalizującą się w świadczeniu kompleksowych usług w zakresie transportu międzynarodowego oraz krajowego, nowoczesnymi pojazdami o DMC do 40t. jest http...
  • Czy profesjonalne ubranie robocze ma jakieś znacze... Liczba postów: 78 Grupa: Budowa i re... As a student, I highly recommend StudyProfy if you're considering pay someone to write my paper. Their service is exceptional! The team is professional, the qua...
  • Czujnik wypełnienia szamba Liczba postów: 24 Grupa: Moja budowa Niezawodnym rozwiązaniem zapobiegającym przepełnieniu szamba może być zainstalowanie przewodowego systemu monitorowania z czujnikami mierzącymi poziom wody w g...
  • Brama garażowa z napędem Liczba postów: 369 Grupa: Budowa i re... Artykuł na portalu https://dbamyobramy.pl/konserwacja-i-czy szczenie-bramy-garazowej-jak-i-czym-to-z robic-praktyczny-poradnik-n-2.html oferuje praktyczne wskazów...

Ostatnio na forum

  • Przeprowadzka jeszcze w tym roku Liczba postów: 4 Grupa: Aktualności No skoro osiedle już stoi, to trzeba pomyśleć o przeprowadzce - niestety to ta nieprzyjemna powinność, którą każdy z nas musi wykonać, jak decyduje się na przen...
  • Samemu czy z firmą Liczba postów: 7 Grupa: Aktualności Każdego w końcu czeka przeprowadzka i do tego polecam fantastyczną firmę przeprowadzkową https://www.przeprowadzkiwroclaw.pl Bardzo dobrze się z nimi współpraco...
  • Podłogi Liczba postów: 236 Grupa: Robimy stro... Estetyka i autentyczność: https://panele-podlogowe.eu Niektóre panele podłogowe imitują naturalne materiały, takie jak drewno czy kamień, zachowując autentyczny...
  • Podłogi drewniane - parkiet, deski... Liczba postów: 376 Grupa: Robimy stro... Osobiście uważam, że drewno naturalne na podłodze to najlepsza rzecz! To rozwiązanie zdrowe, bezpieczne i generalnie rekomendowane rodzinom z małymi dziećmi ;)....
  • Polecam sklep internetowy z materiałami budowlanym... Liczba postów: 77 Grupa: Firmy budow... Szukając dobrej jakości wyposażenia do ogrodu, w tym myjek ciśnieniowych, kosiarek, podkaszarek, sekatorów, pił, czy również artykułów malarskich i narzędzi do....
  • Gdzie kupić projekt domu w okolicach Lublina ??? Liczba postów: 53 Grupa: Zanim wybud... W Lublinie odnotowano wzrost liczby turystów, co przekłada się na lepsze wyniki dla lokalnego sektora hotelarskiego i gastronomicznego. Ten pozytywny trend ma k...

Kalkulator ilości tapety

Społeczność budnet.pl ma już 19420 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 351

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >