Nowoczesny hotel w Szwajcarii

Nowoczesny hotel w Szwajcarii "Grand Hotel" - Żagle Świetlne

Autorem projektu Grand Hotelu Tschuggen w Szwajcarii jest znany architekt Mario Botta, a jego dzieło to niespotykana koncepcja we wspaniałym górskim krajobrazie. Była ona możliwa do realizacji tylko dlatego, że pokonano trudności z wykonaniem obiektu. Czytaj dalej

Ekstremalne warunki klimatyczne

Upał, mróz, wilgoć, susza, szybkie zmiany, jednostronne nasłonecznienie, wiatr, deszcz, śnieg,  ciepło i wilgoć w obszarach centrum odnowy, tworzenie sie wody kondensacyjnej i jeszcze wiele innych czynników które można znaleźć w spisie niekorzystnych czynników z zakresu fizyki budowli. W tym obiekcie mamy wszystkie te czynniki w jednym miejscu – nie zawsze równolegle ale często przeciwstawnie, a do tego ze zmianami parametrów o bardzo dużym oddziaływaniu. Jak sie zliczy wszystkie te czynniki razem to staje się jasne, jakiego rodzaju środków zaradczych należało używać przy projektowaniu, doborze i montażu izolacji, ogrzewania oraz wentylacji.

 

 

 

Długa droga od szkicu aż do konkretnego detalu

Góral patrząc pobieżnie na projekt zauważy choinki lub liście, osoba z nizin zauważy elementy regat żeglarskich. Model architektoniczny pozwala na zauważenie koncepcji – lecz właściwa praca rozpoczęła się dopiero po fazie projektowej Elementy ustawiono na identycznej wielkości trójkątnych podstawach; obiekty z przeszklonym czubem ukierunkowano na miejscowość a te które mają zadaszony czub skierowano ku zboczu. Z trzech różnych wysokości – pomiędzy dziewięcioma a szesnastoma metrami – ukształtowały się cztery różne typy – każdy z nich o własnym kształcie.

 

   

Myślenie i projektowanie w trzech wymiarach

Bryły budynków burzą tradycyjne dwuwymiarowy sposób myślenia. Dlatego właśnie obliczano od samego początku wymiary, kształty i formy przy pomocy oprogramowania 3D. Krok po kroku wyłaniały się ze szkiców kształty pięciu żagli świetlnych. Kształtom tym przyglądano sie z różnych perspektyw by odpowiednio zgrać ze sobą wymiary i proporcje. Kolejnym krokiem było szczegółowe planowanie konstrukcji podstawowej z nośnej, w punktach łączenia spawanej ramy z okrągłych rur.

 

 

 

Na tego typu ramę nałożono elementy ramy z rur prostokątnych. Wykonanie takie pozwala zwiększyć sztywność konstrukcji i ułatwia montaż elementów dachu,  elewacji oraz innych koniecznych do funkcjonowania instalacji. W obszarze dachu ułożono na tychże ramach konstrukcję drewnianą, na której to ułożono pokrycie wewnętrzne, paroizolacje, izolacje cieplną, deskowanie a następnie zewnętrzną warstwę z blachy cynkowo-tytanowej RHEINZINK®.

 

 

Współpraca z wykonawcami z okolicy

Budowie żagli świetlnych przewodniczyło konsorcium firm blacharskich Krapf AG, które to dobrało i zatrudniło specjalistów z dzieciny prac stolarskich oraz blacharskich. Zadania wykonania prac dekarsko blacharskich podjęły się trzy firmy: Scherrer Metec AG (wcześniej Jakob Scherrer Söhne AG, Zürich), Renato Egli (St. Gallen) praz Ludwig Waidacher (Arosa). Konsorcium firm blacharskich połączyło  know-how znanej z wymagających projektów firmy Scherrer Metec AG z lokalnymi firmami. Należy zwrócić uwagę na to, że wyzwaniem była nie tylko wysokość ale i lokalnie panujące warunki. Zawsze opłaca się włączać w tego typu inwestycje lub projekty firmy z rynku lokalnego. Firmy takie znają panujące na miejscu warunki i wytyczne związane z np. pogodą czy też lokalnymi przepisami. Ponadto łatwość dotarcia do lokalnych wykonawców przyśpiesza logistykę budowli. W ten oto sposób na montażu przebywało jednocześnie 12 blacharzy.

 

 

 

W jaki sposób znalazły sie żagle świetlne na górze?

Konsorcium prac blacharskich wynajęło w St. Gallen hale przemysłową i zainstalowało tam ogromy  metalowy prostopadłościan spełniający rolę szablonu montażowego. Szablon ten służył do bardzo dokładnego (co do milimetra) ustawiania, a potem łączenia poszczególnych elementów żagli. Sterowana przy pomocy CNC-maszyna wyginała rury konstrukcji nośnej do odpowiednich kształtów, których promienie wygięć obliczone zostały podczas tworzenia konstrukcji 3D. Bardzo nowoczesna maszyna kontrolowała podczas wyginania nie tylko wymiary ale i wprowadzała odpowiedniego rodzaju poprawki. Wynikiem była niespotykanie niska tolerancja o wartości ± 5 mm.

 

 

 


Z uwagi na to, że długie na 13 metrów i ważące 4 tony elementy ramy nie nadawały sie do kołowego transportu do Arosa należało je ponownie zdemontować. Po demontażu ram nośnych poddano poszczególne elementy obróbce uszlachetniającej (szlifowanie, powlekanie, lakierowanie). Dopiero po takiej obróbce pakowano je na ciężarówki i transportowano z St. Gallen do Fideris. W Fideris przygotowano specjalne miejsce, w którym składano ponownie ramy i przygotowywano je do transportu lotniczego. Każdy lot do Arosa trwał około 20 minut. Przy pomocy helikoptera ustawiano ramy bezpośrednio na wcześniej przygotowanych fundamentach. Jeszcze jedno wyzwanie : logistyka  Just-in-Time.

 

 

 

Sezon budowlany jest na takich wysokościach bardzo krótki – tylko kilka miesięcy letnich; ponadto należało uwzględnić przy profilowaniu blachy cynkowo-tytanowej możliwość wystąpienia niskich temperatur bezpośrednio na placu budowy. Z uwagi na to, że zgodnie z umową wykonawczą odpowiedzialność za wykonywaną pracę leżała po stronie zleceniobiorcy, koniecznym było od samego początku trzymać się restrykcyjnego zarządzania czasem oraz pracą. Dlatego do prac montażowych ram równolegle prowadzono prace związane z detalami konstrukcji drewnianych oraz obróbek z blacharskich.

 

 

Na zadaszenia zużyto około 1000 m2 blachy tytanowo cynkowej RHEINZINK® - przycięto i odpowiednio ukształtowano 780 poszczególnych elementów. Następnie po odpowiednim zapakowaniu elementy te musiały być na placu budowy w momencie ukończenia stawiania ram, by prace blacharskie mogły być prowadzone bez strat czasu. Tego typu logistyka „just-in-time”  jest dla wielu podwykonawców niezwyczajna. Wymaga ona nie tylko wspaniale zorganizowanego warsztatu pracy ale i idealnego zgrania się wszystkich parterów na miejscu budowy  biorących udział w projekcie. Taką gimnastykę logistyczną powtarzano przy każdym z dziewięciu żagli. Wspaniałe warunki pogodowe lata 2005 pozwoliły na szybkie posuwanie się prac budowlanych. Wszystkie dziewięć żagli zostały zamontowane i rozbudowanie zanim nadeszła zima. Wszystkie firmy, lecz przede wszystkim firma  RHEINZINK® pokazała sie z najlepszej swej strony i ukończyła powierzone jej prace zaledwie w siedem tygodni. Projekt «Botta Berg Oase»

 

 

 


Inwestor:

Grand Hotel Tschuggen, Arosa

Planujący architekt:

Prof. Arch. Mario Botta, Lugano

Architekci wykonujący:

Fanzun AG, dipl. Architekten + Ingenieure, Chur

Kierownictwo projektu:

Mario Botta und Fanzun AG, Chur

Budowa żagli świetlnych

Konstrukcja metalowa ram:

Krapf AG Metallbau, Engelburg SG

ARGE Prace dekarsko blacharskie:

Zakład blacharski Scherrer Metec AG, Zürich (wcześniej Jakob Scherrer Söhne AG)

Zakład blacharski Egli, St. Gallen

Zakład blacharski Waidacher, Arosa

Zakład blacharski Arnold AG, Flüelen Materiał i doradztwo związane z pokryciem tytanowo cynkowym RHEINZINK®:

Rheinzink (Schweiz) AG, Dättwil

Bernard Trächsel

Kierownictwo prac blacharskich  ARGE:

Beat Scherrer (Scherrer Metec AG)

Dach:

200 m2 , 2 t, RHEINZINK®-»patynapro grafit«, system podwójnego rąbka stojącego

Elewacja:

1600 m2, 11 t, RHEINZINK®-» patynapro grafit«, system kątowego rąbka stojącego

Zapraszamy na stronę: www.rheinzink.pl

 

Źródło: rheinzink / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Jaka brama garażowa? Liczba postów: 148 Grupa: Innowacje w... Warto zainwestować w dobrej jakości bramę garażową, która będzie solidnie wykonana, ciepła i jednocześnie pasowała do aranżacji. Dlatego też stojąc przed wybore...
  • Nowoczesne budownictwo?] Liczba postów: 66 Grupa: Innowacje w... W budownictwie często spotykamy się z problemem słabonośnych gruntów, które mogą utrudniać budowę tuneli, mostów czy wiaduktów. Jednym z najskuteczniejszych spo...
  • Muzeum Historii Polski jednym z Najpiękniejszych M... Liczba postów: 2 Grupa: Architektur... Odwiedziłem je kilkakrotnie, jest rewelacyjne. Z czystym sercem polecam i zachęcam do zwiedzania
  • Zarządzanie magazynem, który system WMS? Liczba postów: 36 Grupa: Innowacje w... U nas na systemie Berberis udało się sporo poprawić, przynieść sobie mocną zmianę. Natomiast to nie tak, że nagle z niczego będzie idealnie. Potrzebny jest czas...
  • Jaka szyba do kominka? Liczba postów: 6 Grupa: Innowacje w... Wybór szyby do kominka zależy od kilku czynników: []Materiał: Najczęściej stosuje się szybę ceramiczną, która wytrzymuje bardzo wysokie temperatury (nawet do....

Ostatnio na forum

Kalkulator zużycia materiałów do budowy sufitów podwieszanych

Społeczność budnet.pl ma już 19396 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 484

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >