Odpowiednie oświetlenie miejsca pracy
Odpowiednie oświetlenie to podstawowy element dobrze urządzonego biura, ponieważ wpływa ono bezpośrednio na komfort pracy a zatem i na wydajność pracowników.
Okna, światło sztuczne a nawet….sufit – mogą mieć ogromny wpływ na warunki oświetleniowe pomieszczenia, dlatego warto dopasować je tak, by osiągnąć jak najlepszy efekt. Oświetlenie w biurze jest jednym z głównych czynników wpływających na samopoczucie, wygodę i koncentrację przebywających w nim osób. Jeśli jest odpowiednie, zmniejsza uczucie zmęczenia wzroku oraz poziom stresu pracowników, zwiększając tym samym ich efektywność. Najkorzystniejsze jest światło dzienne, dlatego powinniśmy je maksymalnie eksploatować. To dzięki niemu mamy więcej energii – niezmiernie istotnej, gdy spędzamy przed komputerem wiele godzin. Niestety często dostęp do światła naturalnego jest ograniczony, np. gdy pracujemy w godzinach popołudniowych lub w okresie zimowym. Wówczas musimy polegać na świetle sztucznym.
Okna, czyli naturalna energia słoneczna
Jeśli mamy możliwość zaplanowania biura od podstaw – zdecydujmy, które pomieszczenia przeznaczymy do pracy codziennej, a które będą nam służyć np. jako sale konferencyjne. Te pierwsze najlepiej jest usytuować od strony północnej. Wówczas promienie słoneczne będą padać równomiernie na całą ich powierzchnię, ograniczając przy tym rzucanie kontrastowych cieni. Gdy potrzebujemy większego natężenia światła, wybierzmy okna od strony zachodniej. Jeśli to niemożliwe, zdecydujmy się przynajmniej na duże przeszklenia, które sprawią, że do wnętrza wpadnie więcej światła dziennego.
Czytaj również: Urządzanie mieszkania światłem
Jakość oświetlenia zależy głównie od liczby przeszkleń i ich usytuowania. W małych pomieszczeniach najlepiej sprawdzi się jedno centralne okno, które pozwoli równomiernie oświetlić wnętrze. Im większa przestrzeń, tym większa powinna być ich liczba, np. w biurze o powierzchni 16 m2 dwa okna zapewnią prawidłowe nasłonecznienie przez większą część dnia. Nadmiar światła może też sprawiać dyskomfort, dlatego ustawienie biurka naprzeciw okna nie jest najlepszym rozwiązaniem. W przeciwnym razie jasna płaszczyzna będzie odbijać się na ekranie komputera, co może powodować przemęczenie wzroku.
Sufit – podłoże światła sztucznego
Na optymalne wykorzystanie światła w pomieszczeniach w znacznym stopniu wpływa także rodzaj sufitu. W biurach bardzo dobrze sprawdzają się sufity podwieszane o wysokim współczynniku odbicia światła.
– Właściwie dobrane parametry w zakresie odbijania światła pomagają je efektywnie wykorzystać. Białe, matowe sufity bardzo dobrze odbijają światło i równomiernie je rozpraszają. Nie tworzą rażących refleksów czy kontrastowych cieni – potwierdza Andrzej Skrzypczak z firmy Rockfon.
Czytaj również: Lampy o geometrycznym designie
Promienie słońca, które docierają do pomieszczenia, są odbijane przez jasną powierzchnię sufitu i łagodnie rozpraszane. Stopień wykorzystania naturalnego oświetlenia określa współczynnik odbicia światła. Najlepiej, jeśli wybieramy płyty sufitowe, dla których wartość tego współczynnika wykosi 85-87%. Wysoka zdolność sufitów podwieszanych do odbijania światła wpływa także na efektywność energetyczną. Źródła światła wmontowane w taki sufit mogą mieć mniejszą moc. Tym samym możliwe jest zaoszczędzenie energii zużywanej przez oświetlenie elektryczne.
Płyty Sofit
Fot. Rockfon
Po godzinach światło sztuczne
Aby komfort pracy nie zmniejszał się, gdy będziemy musieli zostać w biurze po godzinach, konieczne jest zamontowanie odpowiedniego światła sztucznego. Praktycznym rozwiązaniem jest wybór lamp fluorescencyjnych, czyli świetlówek liniowych. Równomiernie rozprowadzają światło i stanowią ekologiczną alternatywę dla tradycyjnych i wciąż bardzo popularnych „żarówek”. Takie rozwiązanie zmniejszy efekt zmęczenia wzroku, a dodatkowo zredukuje wydatki za energię.
Równie ważne jest miejscowe oświetlenie stanowiska pracy, najlepiej lampką biurkową. Dla poprawienia komfortu producenci oferują lampy z długim ramieniem, co umożliwia większe pole manewru. Dzięki temu źródło światła będzie padać na sporą powierzchnię biurka. Stawiając na jakość i oszczędność, wybierzmy żarówki halogenowe. Posłużą nawet kilkakrotnie dłużej od zwykłej żarówki i zyskamy intensywną wiązkę światła o przyjemnej dla oka barwie.
Mając na uwadze komfort pracowników oraz energooszczędność, warto stworzyć w biurze takie warunki oświetleniowe, które z jednej strony będą sprzyjały zdrowiu i efektywności przebywających w nim osób, a z drugiej pozwolą maksymalnie wykorzystać zalety światła naturalnego oraz zastosować najbardziej oszczędne źródła światła sztucznego. Takie rozwiązania przyniosą korzyści zarówno zatrudniającym, jak i zatrudnionym.
Źródło: inplusPR / budnet.pl
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Jakie meble kuchenne wybrać do kuchni? Liczba postów: 191 Grupa: Wnętrza Od wielu lat prowadzę własny punkt gastronomiczny i wiem jak ważne jest odpowiednie wyposażenie. Jeżeli szukacie sprawdzonego sklepu internetowego z wyposażenie...
- Które meble biurowe? Liczba postów: 646 Grupa: Najnowsze t... Di Volio to sklep, gdzie znajdziesz biurka z elektryczną regulacją wysokości i możliwością zapamiętania trzech ustawień. Pracuj wygodnie i zadbaj o ergonomię sw...
- Jak nie tracić czasu na sprzątanie? Liczba postów: 226 Grupa: Wnętrza muszę się pochwalić, bo mam ten odkurzacz Air Essence Bise Pro i po prostu go uwielbiam! poza tym, że jest bezprzewodowy i ma dużą moc ssania, to ma też podświe...
- Nowoczesna toaleta Liczba postów: 4 Grupa: Wnętrza Podwieszana miska WC to synonim nowoczesności i funkcjonalności w aranżacji łazienki. Jej główną zaletą jest łatwość w utrzymaniu czystości oraz estetyczny wygl...
- Łazienka - jak urządzić ją z głową? Liczba postów: 8 Grupa: Wnętrza Szukasz inspiracji do łazienki? W Świecie Łazienek znajdziesz dodatki, które mogą zdziałać cuda i nadać wnętrzu charakteru. Warto poświęcić chwilę na wybór taki...