Opel Insignia OPC z ponad 20 częściami z tworzyw BASF

Opel Insignia OPC z ponad 20 częściami z tworzyw BASF

Sportowo wyprofilowane przednie fotele nowego Opla Insignia OPC – które uzyskały znak jakości Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR – Akcja na rzecz zdrowego kręgosłupa) – zostały opracowane przez firmy Opel i Recaro z pomocą BASF.

Fotele te są wykonane z dwóch specjalnych poliamidów z rodziny Ultramid® oraz specjalistycznej pianki Neopolen®. Zawieszenie siedziska fotela, muszla oparcia i poprzeczka zostały zaprojektowane z użyciem programu komputerowego ULTRASIM™ – pakietu symulacyjnego BASF o szerokim zastosowaniu. Częściami termoplastycznymi zastąpiono tradycyjnie stosowane ramy ze stali. Ten sportowo wyprofilowany fotel dobrze nadaje się do masowej, seryjnej produkcji i wraz z Oplem Insignia OPC został zaprezentowany na stoisku nr 4108 w holu B4, w pobliżu stoiska BASF (nr 4308, hol B4) na targach Fakuma, które odbywały się od 13 do 17 października we Friedrichshafen (Niemcy).
   
  Dzięki pakietowi oprogramowania ULTRASIM inżynierowie BASF mogli zaprojektować poszczególne części tak, by odpowiadały one wymaganiom postawionym przez Recaro i Opla: mały ciężar, duża wytrzymałość mechaniczna, wyjątkowe właściwości ergonomiczne i sportowy wygląd. Narzędzie symulacyjne pozwoliło na komputerowe opracowanie konstrukcji fotela, umożliwiając precyzyjnie obliczenie geometrii i  zoptymalizowanie części z tworzyw sztucznych odpowiednio do wymogów testu zderzeniowego. Na zawieszenie siedziska został użyty Ultramid B3ZG8, bardzo trwały, a przy tym wystarczająco sztywny poliamid PA6, który cechuje wysoka zdolność pochłaniania energii. Ultramid B3G10 SI posłużył do wykonania szerokiej, wolnostojącej muszli tylnego oparcia fotela oraz poprzeczki. Materiał ten, również zoptymalizowany pod względem zachowania w razie zderzenia, pozwala uzyskać korzystne parametry powierzchni mimo dużej zawartości włókien szklanych. Spełnia to wymagania stawiane oparciom w pojazdach. W przypadku obu tych materiałów znane są dokładne wartości charakterystyczne niezbędne do przeprowadzenia symulacji z użyciem oprogramowania ULTRASIM. Chodzi tu zwłaszcza o podatność na przetwarzanie, a w szczególności o płynność materiału, która odgrywa ważną rolę w fabrycznej produkcji wysokich oparć. Muszlę oparcia wypełnia Neopolen P 9225 K (EPP), pianka absorbująca energię, która także pokrywa brzegi fotela i służy też jako nośnik modułu dla silników oraz komponentów fotela, takich jak wspornik kręgosłupa.

Podczas targów tworzyw sztucznych, K2007, nowo utworzony BASF Competence Team for Seats (Zespół kompetencji ds. siedzeń) oraz  Recaro i Opel zaprezentowali prototyp wykonany z różnych materiałów BASF. To połączenie kompetencji w zakresie doboru materiałów i rozwoju komponentów zostało wykorzystane do opracowania seryjnego modelu foteli do Opla Insignia OPC spełniających stawiane przez GM  wymagania pod względem zachowania w próbach zderzeniowych.

Na żywo na targach FAKUMA: Opel Insignia OPC i BASF

Po raz pierwszy nowy fotel oraz wyposażony w niego Opel Insignia OPC  przedstawiono na targach Fakuma. W samochodzie tym znajduje się ponad 20 montowanych seryjnie części wykonanych z tworzyw BASF, od dolnego usztywnienia zderzaka (LBS) i wysoce wytrzymałego na obciążenia zawieszenia silnika z tworzywa Ultramid, poprzez liczne elementy wewnętrzne z takich materiałów jak Terblend® N (ABS+PA) i Miramid ® (PA), aż po instrumenty tablicy rozdzielczej, do wykonania której posłużył Elastoflex® (PU). Do tego dochodzą jeszcze elementy zewnętrzne, takie jak oprawa lusterka wstecznego z tworzywa Luran® S (ASA).

 

 

Źródło: HEIDE LAVARDE SARL / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19444 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 408

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >