Plan budowy sieci parkingów Park&Ride w Poznaniu.

Plan budowy sieci parkingów Park&Ride w Poznaniu.

Jak ten pomysł miałby funkcjonować w realiach aglomeracji poznańskiej? Miasto przewiduje budowę 12 parkingów Parkuj&Jedź, choć liczba ta nie jest jeszcze ostateczna.

Dużą część północnej strony aglomeracji mają obsługiwać dwa znajdujące się blisko siebie parkingi, które powstaną w ciągu kilku najbliższych lat. Pierwszy znajdzie się na ulicy Stróżyńskiego, a drugi przy dworcu komunikacyjnym Piątkowo („Sobieskiego”). - Dojazd do centrum Poznania z Murowanej Gośliny byłby znacznie szybszy gdyby była możliwość pozostawienia samochodu na Os. Sobieskiego i kontynuowania podroży Poznańskim Szybkim Tramwajem – mówi Adam Szweda, prezes Spółdzielni Mieszkaniowej Zielone Wzgórza z Murowej Gośliny. Kolejnym planowanym miejscem na budowę tego typu parkingu ma być Franowo, gdzie niebawem powstanie pętla tramwajowa. Dzięki temu mieszkańcy np. Środy Wielkopolskiej będą mogli zostawić samochody na Franowie i dalej poruszać się po Poznaniu tramwajem.

Kolejnym miejscem z tych lokalizacji ma być Starołęka, gdzie przy dworcu kolejowym zostanie wybudowany wielopoziomowy parking, który pomieści 500 samochodów. - Ulice Zamenhofa i Królowej Jadwigi prowadzące do centrum stają się zakorkowane w godzinach szczytu zatem Park&Ride na Starołęce byłby dużym ułatwieniem i oszczędnością czasu dla wszystkich – mówi Izabella Łukomska-Pyżalska, wiceprezes Family House, które rozbudowuje właśnie Osiedle Leśne w Czapurach. Parkingi Parkuj&Jedź planowane są również w takich częściach Poznania jak Górczyn, Dębiec, Miłostowo czy Brama Zachodnia, czyli ze wszystkich stron aglomeracji poznańskiej.

 

Czystsze powietrze

Park&Ride ma również wymiar ekologiczny. W ciągu ostatnich 20-lat diametralnie wzrosła liczba samochodów jeżdżących po drogach stolicy Wielkopolski. Poziom zakorkowania rośnie wprost proporcjonalnie do liczby aut poruszających się po drogach stolicy Wielkopolski. Unijni eksperci szacują, że na choroby wywołane zanieczyszczonym powietrzem umiera rocznie 28 tys. Polaków. Im więcej ludzi będzie wybierało transport miejski tym lepiej dla naszego zdrowia. Dlatego parkingi Park&Ride mają pomóc też w dbaniu o czyste powietrze w Poznaniu. Oczywiście, aby ludzie wybierali komunikację miejską zamiast auta, musi być ona na wysokim poziomie. Na szczęście w związku z Euro 2012 udało się znaleźć prawie 500 mln zł. Pozwoli to między innymi na zakup 60 nowych tramwajów, a także ulepszenie starych i budowę nowych linii (np. pętla na Franowie). Sposobem na zachęcenie Wielkopolan do korzystania z Parkuj&Jedź jest też uchwała Zarządu Transportu Miejskiego z 16 marca 2010 roku. – Dokument ten mówi, że osoba, która zostawi swój samochód na takim parkingu jest zwolniona z opłaty za poruszanie się komunikacją miejską. Musi jednak pamiętać, aby zabrać ze sobą dowód rejestracyjny pojazdu i bilet z parkingu – tłumaczy Bożena Wiśniewska z Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Urzędu Miasta Poznania.

Samochód jak dotąd wydawał się wygodniejszym sposobem poruszania się po mieście. Jednakże chyba pora dać szansę ulepszanemu wciąż taborowi komunikacji miejskiej. System Park&Ride wydaje się logicznym i przyszłościowym rozwiązaniem. Te parkingi nie spowodują, że z Poznania znikną korki, ale sprawią, że podróżowanie do i po centrum będzie bardziej ekologiczne i łatwiejsze.

Źródło: ARW IMAGE PR / budnet.pl

Tagi

Apartamenty w Kołobrzegu
Sprzedaż apartamentów nad morzem.
Baltic Plaza **** to miejsce niezwykłe,
to Twój elegacki apartament
www.sea-development.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator wydajności inwestycji

Społeczność budnet.pl ma już 19420 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 546

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >