Program budowy autostrad – C.D.
W grudniowym numerze (2005 r.) „Forum Budowlanego” zostało zasygnalizowane nowe otwarcie dla budownictwa drogowegow Polsce. Obecnie wiemy już
więcej. 19 stycznia 2006 r.1 na konferencji prasowej został bowiem zaprezentowany Rządowy Program Budowy Dróg i Autostrad.
Czytaj dalej
Rys. 1. Wzrost ruchu na drogach międzynarodowych do roku 2013
Główna bariera (nie jedyna), która hamowała dotąd rozwój budownictwa autostradowego, została przełamana dzięki wynegocjowaniu przez rząd 10
mld euro ze środków unijnych, będących odtąd podstawowym źródłem finansowania tego sektora. Program obejmujący lata 2006–2013 został podzielony na 3 „podokresy”: do 2006 r., 2007–2009 r. i 2010–2013 roku.
W programie tym zaprezentowano planowane wydatki, ich podział według źródeł finansowania oraz przedstawiono docelowy stan ilościowy dróg krajowych w roku 2009 i 2013. Najbliższe „podokresy” – rok 2006 i 2007–2009 zostały określone bardziej szczegółowo. Cały program bazuje na prognozie ruchu na drogach międzynarodowych do 2013 roku (rys. 1). W niniejszej publikacji będę ograniczał tekstowe komentarze, koncentrując się na przedstawieniu rysunków (prezentowanych na konferencji prasowej), które w przejrzysty sposób ilustrują działania wyznaczone w „programie”. Punkt wyjścia na koniec 2005 roku przedstawiliśmy w cytowanym na wstępie artykule w nr 12/2005 „Forum Budowlanego”. Stan ilościowy dróg krajowych w Polsce ilustruje rys. 2.
Rys. 2. Stan ilościowy dróg krajowych w Polsce (2005 r.)
Najbardziej dokładnie rysują się planowane działania w 2006 r. (w części będące już w stadium realizacji):
- oddana zostanie autostrada A 2 od Konina do Strykowa (105 km),
- rozpocznie się budowa autostrady A 4 na trasie Zgorzelec – Krzyżowa (50 km),
- zakończy się przebudowa autostrady pomiędzy Legnicą i Wrocławiem (60 km),
- zakończy się budowa północnej jezdni autostrady A 18 z Olsztyna do Golnic (70 km),
- rozpocznie się budowa autostrady na wschód od Krakowa (27 km),
- zakończona zostanie budowa drogi ekspresowej S 1 z Bielska Białej do Cieszyna (28 km). Nakłady na budownictwo drogowe według planu na rok 2006 z podziałem na źródła finansowania przedstawia rys. 3.
Rys. 3. Wydatki na drogi krajowe wg planu 2006 w mln zł (ogółem 9244 mln zł)
W porównaniu z rokiem 2005 następują znaczące różnice struktury tych źródeł. Łącznie przewiduje się wydatki o 48% większe. Zmniejsza się o około 25% środki budżetowe, natomiast znacząco wzrosną środki z Krajowego Funduszu Drogowego (wskaźnik wzrostu 229), środki unijne (wskaźnik 170) i środki kredytowe z Banku Światowego i Europejskiego Banku Inwestycyjnego (wskaźnik 168). Dynamikę nakładów na budownictwo drogowe ze wskazaniem wydatków z budżetu centralnego w latach 1990–2006 ilustruje (rys. 4).
Rys. 4. Wydatki na zamiejskie drogi krajowe do roku 2006
Program Rządowy Budowy Dróg i Autostrad przewiduje, że pod koniec 2009 roku Polska posiadać będzie około 1100 km autostrad i 850 km dróg ekspresowych, a wśród nich:
- autostradę A 1 z Gdańska do Torunia i od Strykowa do granicy z Czechami;
- autostradę A 2 z Warszawy do zachodniej granicy;
- autostradę A 4 łączącą Tarnów z zachodnią granicą kraju przez Kraków, Katowice i Wrocław;
- drogi ekspresowe:
- S 7 z Warszawy do Radomia,
- S 8 z Radzymina do Ostrowi Mazowieckiej,
- 17 z Warszawy do Garwolina,
- S 22 łącząca Elbląg z przejściem granicznym z Rosją w Grzechotkach,
- S 69 z Żywca do granicy ze Słowacją w Zwardoniu – Skalitem.
Stan autostrad i dróg ekspresowych do roku 2009 ilustruje rys. 5.
Rys. 5. Autostrady i drogi ekspresowe do roku 2009
Nakłady inwestycyjne na lata 2007–2009 z podziałem na źródła finansowania przedstawia rys. 6, a na lata 2010–2013 rys. 7.
Rys. 6. Plan 2007–2009 w mln zł (ogółem 38100 mln zł)
Rys. 7. Plan 2010–2013 w mln zł (ogółem 51000 mln zł)
Zwraca uwagę znacząco rosnący udział środków ze źródeł unijnych (do 50%).
Zgodnie z Programem Rządowym w 2013 roku Polska posiadać będzie około 1600 km autostrad i około 1700 km dróg ekspresowych odpowiadających standardom europejskim. Stan ilościowy dróg krajowych (autostrady), drogi ekspresowe i pozostałe drogi krajowe) ilustruje rys. 8, a przebieg autostrad i dróg ekspresowych rys. 9. Rys. 10 ilustruje stagnację budownictwa autostrad i dróg ekspresowych do 2006 roku i dynamicznie zaprogramowany rozwój na lata 2007– 2013.
Rys. 8. Stan ilościowy dróg krajowych w Polsce stan 2013
Rys. 9. Autostrady i drogi ekspresowe w realizacji do roku 2013
Rys. 10. Autostrady i drogi ekspresowe w sieci dróg publicznych do roku 2013
Rządowy program przewiduje niezależnie od budowy względnie przebudowy dróg ekspresowych i autostrad – modernizację istniejącej sieci drogowej będącej w złym stanie technicznym i nie odpowiadającej standardom europejskim. Nasilenie rehabilitacji i odnowy dróg nastąpi w latach 2006 –2009, na co przeznaczy się około 4 mld zł. W jednym tylko 2006 roku przewidywane jest wyremontowanie i modernizacja około 2 tys. km dróg krajowych. Zaprogramowane zmiany stanu technicznego dróg na koniec poszczególnych „podokresów” przedstawia tab. 1.
Tab. 1. Stan dróg w % w latach 2006–2013
Nowe inwestycje oraz modernizacja istniejącej sieci drogowej będą miały znaczący wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. W programie znajdzie się cały zestaw działań uzupełniających prewencyjnych, edukacyjnych i informacyjnych, których realizacja wpłynie na ograniczenie bardzo licznych w Polsce wypadków drogowych.
Czytaj również: Rozwój inwestycji kogeneracyjnych w Polsce - seminarium na najbliższych targach "InEnerg" we Wrocławiu
Źródło: Forum Budowlane 3/2006 / budnet.pl
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Biuro rachunkowe- Gliwice Liczba postów: 47 Grupa: Trudne tema... Znalezienie wiarygodnego księgowego jest ważne dla skutecznego zarządzania sprawami finansowymi. W Gliwicach jest kilka biur rachunkowych, które są polecane: B...
- Telewizja internetowa Liczba postów: 164 Grupa: Trudne tema... Jakie jeszcze znacie strony z filmami podobne do https://vider.net.pl/ ?
- Z jakich firm kurierskich korzystacie? Liczba postów: 61 Grupa: Trudne tema... Urbee pomaga przedsiębiorcom w integracji platform dostawczych, takich jak Uber Eats, czy Bolt Food. To prosty sposób na lepsze zarządzanie zamówieniami, zwięks...
- Akcesoria drogowe Liczba postów: 13 Grupa: Trudne tema... Niebezpieczny zakręt wymaga nie tylko odpowiednich znaków drogowych, ale również dodatkowych zabezpieczeń, takich jak bariery ochronne. Znaki ostrzegawcze powin...
- Montaż konstrukcji stalowych Liczba postów: 9 Grupa: Trudne tema... Konstrukcje stalowe to inwestycja, która zapewnia nie tylko dużą wytrzymałość, ale także elastyczność w projektowaniu i możliwość szybkiego montażu. Dzięki nowo...
Ostatnio na forum
- Pokój dla dziecka Liczba postów: 200 Grupa: Nowości ara... Urządzenie komfortowego pokoju dla dziecka jest ważne, ale też ważne jest, aby zapewnić dziecku bezpieczeństwo podczas spacerów. A to osiągniesz kupując odpowie...
- Rozbiórki Liczba postów: 109 Grupa: Stawiamy śc... A propos takich czynności jak skup złomu to warto pamiętać, że dobrze jest zezłomować starą niepotrzebną pralkę czy z gospodarstwa rolnego pług itd.
- Przeprowadzka jeszcze w tym roku Liczba postów: 4 Grupa: Aktualności No skoro osiedle już stoi, to trzeba pomyśleć o przeprowadzce - niestety to ta nieprzyjemna powinność, którą każdy z nas musi wykonać, jak decyduje się na przen...
- Samemu czy z firmą Liczba postów: 7 Grupa: Aktualności Każdego w końcu czeka przeprowadzka i do tego polecam fantastyczną firmę przeprowadzkową https://www.przeprowadzkiwroclaw.pl Bardzo dobrze się z nimi współpraco...
- Podłogi Liczba postów: 236 Grupa: Robimy stro... Estetyka i autentyczność: https://panele-podlogowe.eu Niektóre panele podłogowe imitują naturalne materiały, takie jak drewno czy kamień, zachowując autentyczny...
- Podłogi drewniane - parkiet, deski... Liczba postów: 376 Grupa: Robimy stro... Osobiście uważam, że drewno naturalne na podłodze to najlepsza rzecz! To rozwiązanie zdrowe, bezpieczne i generalnie rekomendowane rodzinom z małymi dziećmi ;)....
I believe that Litecoin cryptocurrency is the future world payment system. For Litecoin it will be possible to fly into space. But I don't have the money to buy it myself. Please give me Litecoin.
My Litecoin address:
LiFRfuM3jcJVXBLk19gVA8Lh1ukdP7Wngs
dobry marketing jest zawsze dobrze postrzegany :)
______________
https://www.dla-mnie.pl/warszawa-pozycjonowanie
free uk dating websites
sa free dating
loans with no credit check
guaranteed payday loan
how to use tinder , tinder app
tinder online
Zobacz więcej komentarzy (6) na forum »