Renowacja starego systemu ściekowego - nowatorska technologia bezwykopowa PM Group

Renowacja starego systemu ściekowego - nowatorska technologia bezwykopowa PM Group

Jakim sposobem wyremontowano liczące kilkaset lat kanały pod Wawelem, nie rozkopując historycznie bezcennej części Krakowa?

Wystarczyło zastosować najnowsze technologie, wykorzystać do pracy roboty i nowoczesną chemię. 

Kanalizacja miejska Krakowa to w sumie ponad 14 tysięcy kilometrów rur. Część z nich biegnie pod zabytkową częścią miasta i ma już nawet ponad 300 lat. Projektanci i wykonawcy przystępując do renowacji starego systemu ściekowego, stanęli przed nie lada wyzwaniem: musieli znaleźć odpowiedź na pytanie: jak naprawić podziemną instalację, nie rozkopując Starego Miasta. W ramach unijnego projektu zdecydowano się na zastosowanie nowatorskiej technologii bezwykopowej na odcinkach o łącznej długości 30 kilometrów, a do pracy w kanałach zaangażowano między innymi specjalistyczne roboty. PM Group Polska, międzynarodowa firma architektoniczno-inżynierska, jako inżynier kontraktu zarządzała i nadzorowała realizację inwestycji.
– Specjalne kamery penetrowały wnętrza rur o przekrojach od 0,25 m do 0,6 m – opowiada Adam Rak, koordynator projektów i ekspert ds. ochrony środowiska w PM Group Polska. – W oparciu o przekaz z kamer projektowano specjalne rękawy filcowe, nasączone polimerami. Trzeba było je transportować w lodzie, w temperaturze w okolicy 0° C, by żywice zachowały elastyczność – dodaje.

Rękawy były wyjmowane z termicznych pojemników dopiero na placu robót, po czym przy użyciu robotów przeciągano je pomiędzy studniami kontrolnymi. Pod wpływem dodatniej temperatury polimery twardniały i zamieniały rękawy w sztywny rurociąg. – Roboty były wykorzystywane także do frezowania otworów, łączących nowy rurociąg z przyłączami, w ten sposób udało się wyremontować sieć bez wykopów i wymiany starych rur – wyjaśnia Adam Rak.

Technologię taką zastosowano między innymi wokół Wawelu. Rękawy nasączone polimerami wprowadzano także do istniejących kanałów pod węzłami komunikacyjnymi. – Tego typu rozwiązania są nominalnie droższe, niż metody tradycyjne – przyznaje ekspert PM Group. – Z drugiej strony, gdy przeliczy się koszt zamykania kwartałów ulic, zmian w rozkładach komunikacji miejskiej, wykopów, gdy skalkuluje się utrudnienia dla mieszkańców, okaże się, że nowoczesne technologie są być może konkurencyjne cenowo, a na pewno opłacalne pod względem kosztów społecznych.
Renowację instalacji metodą bezwykopową zrealizowano w ramach pierwszego etapu projektu „Gospodarka wodno-ściekowa w Krakowie”, który w 59 % finansuje Unia Europejska z Funduszu Spójności.

Źródło: Profit Communications / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Hale namiotowe, hale magazynowe Liczba postów: 369 Grupa: Firmy budow... Również polecam https://partiez.pl/
  • Logistyka Liczba postów: 39 Grupa: Moja budowa Firmą specjalizującą się w świadczeniu kompleksowych usług w zakresie transportu międzynarodowego oraz krajowego, nowoczesnymi pojazdami o DMC do 40t. jest http...
  • Czy profesjonalne ubranie robocze ma jakieś znacze... Liczba postów: 78 Grupa: Budowa i re... As a student, I highly recommend StudyProfy if you're considering pay someone to write my paper. Their service is exceptional! The team is professional, the qua...
  • Czujnik wypełnienia szamba Liczba postów: 24 Grupa: Moja budowa Niezawodnym rozwiązaniem zapobiegającym przepełnieniu szamba może być zainstalowanie przewodowego systemu monitorowania z czujnikami mierzącymi poziom wody w g...
  • Brama garażowa z napędem Liczba postów: 369 Grupa: Budowa i re... Artykuł na portalu https://dbamyobramy.pl/konserwacja-i-czy szczenie-bramy-garazowej-jak-i-czym-to-z robic-praktyczny-poradnik-n-2.html oferuje praktyczne wskazów...

Kalkulator ilości tapety

Społeczność budnet.pl ma już 19420 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 482

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >