Rodzaje i kryteria wyboru bramy garażowej

Rodzaje i kryteria wyboru bramy garażowej

Na etapie projektowania domu, wybór bramy garażowej jest z reguły ostatnią myślą przychodzącą nam do głowy. Zaaferowani ogólnym wyglądem domu, elewacją czy też układem pokoi, najczęściej zapominamy o miejscu dla przysłowiowych „czterech kół”. A szkoda … Czytaj dalej

Decyzja odnośnie wyboru bramy garażowej wydaje nam się na tyle banalna, iż częstokroć podejmujemy ją dopiero w momencie, gdy dom stoi już praktycznie gotowy. Błędność takiego myślenia zaczynamy widzieć dopiero w momencie, gdy okazuje się, iż otwór do bramy garażowej jest niestandardowych rozmiarów. A czemu? Bo nie dość, że zakup bramy garażowej i tak w znaczny sposób nadwyręża nasz budżet, to skrzydła robione specjalnie na zamówienie mogą być nawet o kilkadziesiąt procent droższe od normalnych. Także lepiej zastanowić się nad tym już na etapie sporządzania projektu, by uniknąć potem ewentualnych dodatkowych kosztów i dzięki temu móc co nieco zaoszczędzić.Przy wyborze rodzaju bramy, najlepiej kierować się nie tyle własnym „widzi mi się” i jej wyglądem, co funkcjonalnością. Na uwadze trzeba więc mieć wielkość podjazdu, wysokość garażu oraz możliwość zainstalowania automatyki, a więc elektrycznych siłowników sterujących otwieraniem i zamykaniem bramy.

 

Automatyczna,ręczna, górna czy segmentowa jaką bramę garażową wybrać?

 

Bramy rozwieralne (skrzydłowe)

 Rozwiązanie najtańsze, najprostsze i najstarsze. Wykonane z drewna dębowego, sosnowego lub świerkowego, wyglądem przypominają zwykłe drzwi i podobnie, jak i one, mogą być jedno- bądź dwuskrzydłowe. Standardowa brama rozwieralna ma skrzydła szerokości 1 – 1,5 m i wysokości 2 – 2, 2 m. Oczywiście można zamówić skrzydła szersze i wyższe, jednak należy pamiętać, iż im będą one większe, tym zamykanie i otwieranie ich będzie trudniejsze. Niezbyt wygórowana cena bram skrzydłowych niestety idzie w parze z ilością ich wad, które w znaczny sposób górują nad zaletami. Bramy te otwierane są ręcznie, zajmują bardzo dużo miejsca (szczególnie jednoskrzydłowe), a z racji faktu, iż otwierane są na zewnątrz, między garażem a ogrodzeniem należy zostawić długi podjazd (szerokość bramy + długość samochodu).  Najwięcej problemów przysparzają jednak zimą, bowiem zanim się je otworzy, sprzed garażu należy odgarnąć śnieg. Mają też jedną bezsprzeczną zaletę – są łatwe w montażu (dzięki prostej konstrukcji) i odporne na błędy wynikające z niedokładnych pomiarów otworu wjazdowego.

 

 

Nowoczesne bramy garażowe segmentowe górne

 

Bramy uchylne (płytowe)

 Rozwiązanie najbardziej popularne z racji swojej niskiej ceny. Bramy uchylne polecane są głównie do garaży wolnostojących (gdyż nie są ocieplane) przeznaczonych na jeden samochód. Zanim zdecydujemy się na zakup takiej bramy, musimy dokładnie wymierzyć, czy podjazd do naszego garażu jest odpowiednio duży, potrzebuje ona bowiem około 50 – 100 cm wolnego miejsca przed garażem i wolną przestrzeń wewnątrz garażu (chowa się ona pod sufitem). Należy także pamiętać, iż z racji jej konstrukcji (prowadnic mocowanych wzdłuż ścian ościeża), wjazd do garażu zostanie lekko zwężony. Standardowy wymiar takiej bramy to  maksymalnie 3 m szerokości i  2,3 m wysokości, jeżeli potrzebujemy bramy większej to musimy liczyć się z faktem, iż niewiele firm produkuje je. Bramy uchylne występują w dwóch konstrukcjach: płytowej (blacha usztywniona płaskownikami stalowymi) i ramowej (stalowa lub drewniana rama wypełniona blachą stalową). Są one ciche i łatwe w obsłudze - zamykanie i otwieranie nie wymaga dużej siły, bowiem ich ciężar równoważony jest sprężynami.

 

 

Bezpieczne i funkcjonalne bramy garażowe

 

Bramy segmentowe (sekcyjne)

 Rozwiązanie nieco droższe, ale i bardziej komfortowe. Brama segmentowa jest idealna do niezbyt dużych podjazdów i garaży wychodzących bezpośrednio na ulicę. Nie potrzebuje ona dodatkowej powierzchni przed garażem, natomiast podobnie jak brama uchylna, potrzebuje ona około 14 cm szerokości i 20 cm wysokości wewnątrz niego, bowiem pojedyncze segmenty z których jest zbudowana przemieszczają się wzdłuż prowadnic i chowają się właśnie wewnątrz garażu (pod sufitem – bramy segmentowe górne, rzadziej - przy jednej ścianie garażu – bramy segmentowe boczne). Dodatkowym plusem bram sekcyjnych jest możliwość montowania ich w garażach o nietypowych nadprożach, np. w kształcie łuku. Standardowy wymiar takiej bramy oscyluje wokół szerokości 2 – 5,5 m i wysokości 1,9 – 3 m, natomiast bramy boczne bywają nieco mniejsze – ich szerokość to maksymalnie 3 m, a wysokość 2 – 2,3 m.  Największą zaletą bramy segmentowej jest niewielka powierzchnia jaką zajmuje, oraz możliwość zamontowania napędu, aby móc obsługiwać ją za pomocą pilota.

 

 

Czy warto inwestować w bramę sekcyjną boczną?

 

Bramy rolowane (żaluzjowe)

 Brama rolowana stanowi rozwiązanie najdroższe. Polecana jest głównie do garaży, których otwór wjazdowy ma nietypowy kształt, a także tych, w których nie ma miejsca pod sufitem na wyłożenie się bramy. Brama żaluzjowa zbudowana jest z masywnych rolet, które rozwijają się ze skrzynki zawieszonej bezpośrednio nad wjazdem do garażu (w związku z tym, do jej zamontowania potrzeba co najmniej 30 cm z szerokości nadproża). Standardowa szerokość bramy wynosi 1,8 – 11 m, jej wysokość może natomiast dochodzić nawet do 9 m. Bramę rolowaną zamontować można przed otworem (na zewnątrz), bądź za otworem (wewnątrz), w obydwu przypadkach po bokach otworu należy pozostawić miejsce szerokości kilkudziesięciu milimetrów. Największym atutem tejże bramy jest napęd elektryczny, uruchamiany za pomocą jednego bądź kilku przycisków na skrzynce sterowniczej oraz blokada uniemożliwiająca podważenie jej przez intruza. W razie zepsucia automatyki, niektórzy producenci profilaktycznie oferują korbę do awaryjnego otwierania i zdalne sterowanie.

 

 

 

Źródło: budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Ostatnio na forum

Kalkulator ilości tapety

Społeczność budnet.pl ma już 19407 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 191

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >