Stabilizacja na rynku powierzchni handlowych w pierwszej połowie 2010r.
Pierwsza połowa 2010 charakteryzowała się stabilizacją rynku powierzchni handlowych. Po znacznym spadku aktywności najemców w 2009 roku, kłopotach finansowych, a nawet bankructwach niektórych firm, sytuacja popytowa unormowała się.
Czytaj dalej
Liczba projektów wchodzących w fazę budowy spadła znacząco w 2009 roku z powodu restrykcyjnej polityki finansowania inwestycji wprowadzonej przez banki i nadal jest niska. Tylko 222 000 mkw nowej powierzchni trafiło na rynek w pierwszej połowie tego roku. Całkowita nowa podaż w 2010 roku wyniesie około połowy podaży dostarczonej w roku 2009.
Całkowite zasoby nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce wynoszą obecnie 7,8 mln mkw. Około 221 000 mkw ukończono w pierwszej połowie roku. Dla porównania, w analogicznym okresie 2009 roku na rynek trafiło 340 000 mkw nowej powierzchni handlowej.
- Największe miasta
Na koniec czerwca całkowita podaż powierzchni handlowych w ośmiu największych miastach Polski wyniosła 5,13 mln mkw. W minionym półroczu w dużych miastach zostały ukończone cztery nowe projekty o łącznej powierzchni GLA 120 000 mkw. Były to: Port Łódź (67 000 mkw) w Łodzi, Tesco (16 000 mkw) oraz Metropol Dom i Wnętrze (21 000 mkw) w Warszawie i Family Point (16 000 mkw) we Wrocławiu.
W przypadku nasycenia największy jego wzrost zanotowała Łódź dzięki oddaniu do użytku Portu Łódź. Na koniec czerwca 2010 poziom nasycenia osiągnął tam 649 mkw na 1000 mieszkańców, plasując miasto na czwartym miejscu wśród dużych miast. Metropoliami o największym stopniu nasycenia są niezmiennie Poznań (984 mkw/1000 mieszkańców), Wrocław (863) i Warszawa (829).
Małe i średnie miasta dysponują obecnie około 2,84 mln mkw nowoczesnej powierzchni handlowej. Około 102 000 mkw nowych powierzchni zostało oddanych do użytku w pierwszej połowie tego roku.
Największe projekty to centrum handlowe Mazovia (28 000 mkw) w Płocku oraz Suwałki Plaza (21 000 mkw) w Suwałkach.
Spośród mniejszych miast największy wzrost wskaźnika nasycenia odnotował Płock – do poziomu 724 mkw na 1000 mieszkańców. Najwyższy poziom nasycenia ze wszystkich miast jest w Opolu i sięga 1059 mkw na 1000 mieszkańców.
W drugiej połowie roku planowane jest ukończenie około 250 000 mkw nowych powierzchni handlowych. W mniejszych miastach pojawi się aż 90% tej podaży.
Największe projekty, które mają zostać ukończone, to Galeria Victoria w Wałbrzychu (43 000 mkw) oraz Gemini Jasna Park w Tarnowie (41 500 mkw). W przypadku projektów planowanych na 2011 rok, prawie 530 000 mkw znajduje się obecnie w budowie. Wśród tych obiektów znalazł się również Millennium Hall w Rzeszowie (79 000 mkw), którego budowa została wstrzymana na ponad rok. Nowy inwestor planuje oddać projekt do użytku w ostatnim kwartale 2011 roku.
Zapowiadane jest rozpoczęcie budowy dalszych 230 000 mkw powierzchni handlowych w drugiej połowie roku, jednak trudno obecnie ocenić, ile z tych planów zostanie zrealizowanych.
W związku z niesprzyjającą sytuacją gospodarczą w 2009 roku większość sieci musiała zweryfikować swoją politykę i plany ekspansji, a część firm zbankrutowała. Na rynku pozostały firmy, które poradziły sobie z kryzysem. Niektóre sieci wykorzystały ten trudny okres do umocnienia swojej pozycji w Polscei dalszej ekspansji. Kilka marek zdecydowało się wejść na polski rynek.
W pierwszym kwartale 2010 swoje pierwsze sklepy w Polsce otworzyły Muji i New Look. Sieci, które weszły na polski rynek w 2009 roku, dalej się rozwijają. Marki takie jak np. Starbucks, TK Maxx, Pandora oraz Peacocks wzbogaciły się o nowe lokalizacje w ciągu kilku pierwszych miesięcy tego roku.
Również kilka luksusowych marek, których nadal niewiele jest obecnych na polskim rynku, postanowiło otworzyć w Polsce swoje sklepy. Jeszcze w 2009 roku na otwarcie swoich lokali w Warszawie zdecydowały się Valentino oraz Etro Home. Natomiast na początku 2010 roku swój sklep otworzył Rolex. Na lipiec zapowiedziano otwarcie sklepu Caroliny Herrery, a w dalszej części roku pojawienie się na polskim rynku Salvatore Ferragamo. Warto zaznaczyć, że wszystkie te firmy wybierają prestiżowe lokalizacje przy głównych ulicach handlowych.
Stawki czynszu
W ciągu ostatniego roku czynsze w centrach handlowych spadły o 10-15%. Jednak stawki w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach pozostały niezmienione. Obecnie czynsze są stabilne. Ponieważ aktywność deweloperów jest stosunkowo niska, możemy oczekiwać zmniejszania się ilości dostępnej powierzchni na rynku. Zatem nie należy spodziewać się dalszego spadku stawek czynszów.
Prognozy
Sytuacja na rynku powierzchni handlowych ustabilizowała się, ale nadal rozwija się z mniejszą dynamiką niż w latach poprzednich. Widoczne są jednak pierwsze oznaki ożywienia oraz rosnąca aktywność deweloperów, co znajdzie swoje odzwierciedlenie w podaży w latach 2012-2013.
Podaż
Całkowite zasoby nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce wynoszą obecnie 7,8 mln mkw. Około 221 000 mkw ukończono w pierwszej połowie roku. Dla porównania, w analogicznym okresie 2009 roku na rynek trafiło 340 000 mkw nowej powierzchni handlowej.
- Największe miasta
Na koniec czerwca całkowita podaż powierzchni handlowych w ośmiu największych miastach Polski wyniosła 5,13 mln mkw. W minionym półroczu w dużych miastach zostały ukończone cztery nowe projekty o łącznej powierzchni GLA 120 000 mkw. Były to: Port Łódź (67 000 mkw) w Łodzi, Tesco (16 000 mkw) oraz Metropol Dom i Wnętrze (21 000 mkw) w Warszawie i Family Point (16 000 mkw) we Wrocławiu.
W przypadku nasycenia największy jego wzrost zanotowała Łódź dzięki oddaniu do użytku Portu Łódź. Na koniec czerwca 2010 poziom nasycenia osiągnął tam 649 mkw na 1000 mieszkańców, plasując miasto na czwartym miejscu wśród dużych miast. Metropoliami o największym stopniu nasycenia są niezmiennie Poznań (984 mkw/1000 mieszkańców), Wrocław (863) i Warszawa (829).
- Mniejsze miasta
Małe i średnie miasta dysponują obecnie około 2,84 mln mkw nowoczesnej powierzchni handlowej. Około 102 000 mkw nowych powierzchni zostało oddanych do użytku w pierwszej połowie tego roku.
Największe projekty to centrum handlowe Mazovia (28 000 mkw) w Płocku oraz Suwałki Plaza (21 000 mkw) w Suwałkach.
Spośród mniejszych miast największy wzrost wskaźnika nasycenia odnotował Płock – do poziomu 724 mkw na 1000 mieszkańców. Najwyższy poziom nasycenia ze wszystkich miast jest w Opolu i sięga 1059 mkw na 1000 mieszkańców.
Planowana podaż
W drugiej połowie roku planowane jest ukończenie około 250 000 mkw nowych powierzchni handlowych. W mniejszych miastach pojawi się aż 90% tej podaży.
Największe projekty, które mają zostać ukończone, to Galeria Victoria w Wałbrzychu (43 000 mkw) oraz Gemini Jasna Park w Tarnowie (41 500 mkw). W przypadku projektów planowanych na 2011 rok, prawie 530 000 mkw znajduje się obecnie w budowie. Wśród tych obiektów znalazł się również Millennium Hall w Rzeszowie (79 000 mkw), którego budowa została wstrzymana na ponad rok. Nowy inwestor planuje oddać projekt do użytku w ostatnim kwartale 2011 roku.
Zapowiadane jest rozpoczęcie budowy dalszych 230 000 mkw powierzchni handlowych w drugiej połowie roku, jednak trudno obecnie ocenić, ile z tych planów zostanie zrealizowanych.
Najemcy
W związku z niesprzyjającą sytuacją gospodarczą w 2009 roku większość sieci musiała zweryfikować swoją politykę i plany ekspansji, a część firm zbankrutowała. Na rynku pozostały firmy, które poradziły sobie z kryzysem. Niektóre sieci wykorzystały ten trudny okres do umocnienia swojej pozycji w Polscei dalszej ekspansji. Kilka marek zdecydowało się wejść na polski rynek.
W pierwszym kwartale 2010 swoje pierwsze sklepy w Polsce otworzyły Muji i New Look. Sieci, które weszły na polski rynek w 2009 roku, dalej się rozwijają. Marki takie jak np. Starbucks, TK Maxx, Pandora oraz Peacocks wzbogaciły się o nowe lokalizacje w ciągu kilku pierwszych miesięcy tego roku.
Również kilka luksusowych marek, których nadal niewiele jest obecnych na polskim rynku, postanowiło otworzyć w Polsce swoje sklepy. Jeszcze w 2009 roku na otwarcie swoich lokali w Warszawie zdecydowały się Valentino oraz Etro Home. Natomiast na początku 2010 roku swój sklep otworzył Rolex. Na lipiec zapowiedziano otwarcie sklepu Caroliny Herrery, a w dalszej części roku pojawienie się na polskim rynku Salvatore Ferragamo. Warto zaznaczyć, że wszystkie te firmy wybierają prestiżowe lokalizacje przy głównych ulicach handlowych.
Stawki czynszu
W ciągu ostatniego roku czynsze w centrach handlowych spadły o 10-15%. Jednak stawki w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach pozostały niezmienione. Obecnie czynsze są stabilne. Ponieważ aktywność deweloperów jest stosunkowo niska, możemy oczekiwać zmniejszania się ilości dostępnej powierzchni na rynku. Zatem nie należy spodziewać się dalszego spadku stawek czynszów.
Prognozy
Sytuacja na rynku powierzchni handlowych ustabilizowała się, ale nadal rozwija się z mniejszą dynamiką niż w latach poprzednich. Widoczne są jednak pierwsze oznaki ożywienia oraz rosnąca aktywność deweloperów, co znajdzie swoje odzwierciedlenie w podaży w latach 2012-2013.
Źródło: Colliers International / budnet.pl
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Gdzie sprzedać łożyska do maszyn? Liczba postów: 2 Grupa: Trudne tema... Niestety, nie znam nikogo, kto zajmuje się skupowaniem takich części, ale może ktoś inny Ci pomoże. Co do mnie – próbuję sprzedać swój samochód już od 3 miesięc...
- Szkolenia? Liczba postów: 109 Grupa: Trudne tema... Moje dziecko uczy się z korepetytorem ze szkoła matematyki dla dzieci Mathema . Każda lekcja wprowadza moje dziecko w świat nowych odkryć. Korepetytorzy dbają o...
- Kobiece firmy budowlane coraz powszechniejsze Liczba postów: 6 Grupa: Aktualności
- Biuro rachunkowe- Gliwice Liczba postów: 47 Grupa: Trudne tema... Znalezienie wiarygodnego księgowego jest ważne dla skutecznego zarządzania sprawami finansowymi. W Gliwicach jest kilka biur rachunkowych, które są polecane: B...
- Telewizja internetowa Liczba postów: 164 Grupa: Trudne tema... Lubię oglądać filmy online, ponieważ wybór jest naprawdę interesujący, a do tego można to zrobić bez reklam. Teraz często korzystam ze strony https://cineman.cc...