Światło sprzyjające zakupom - niebagatelny wpływ oświetlenia na sprzedaż
Odpowiednio zaprojektowane oświetlenie w sklepie pomaga nie tylko wyeksponować sprzedawane produkty, ale również sprzyja robieniu zakupów. Powszechnym zjawiskiem jest tendencja kupowania rzeczy, kiedy nasze zmysły zostają pobudzone. Sensualizm bierze górę nad innymi czynnikami przekonującymi do zakupu. Wiedzą o tym właściciele marek stosując odpowiednie techniki wystawowe. Każdy opracowuje ekspozycję produktu w taki sposób, aby była skuteczna i przekonująca. Rozwój technologii sprawił, że światło jest jednym ze sposobów skutecznego pozycjonowania i wyróżnienia sklepu na tle konkurencji. O tym, jak wielki wpływ ma odpowiednie oświetlenie w przestrzeni sprzedażowej i na co zwracać uwagę przy jego wyborze opowiadają eksperci.
Czytaj dalej
Bez względu na to, czy treścią ekspozycji jest dzieło sztuki, czy produkt spożywczy, kryje się za nią konkretny przekaz. Z perspektywy sprzedawcy pożądany cel to przede wszystkim przekonanie obserwatora do jednej z bardziej „bolesnych” decyzji podejmowanych na co dzień – wydania pieniędzy. Dlatego to, w jakim świetle zostaną przedstawione argumenty „za” jest kluczowe.
Oświetlenie AQForm
Światło, poza prawidłowym postrzeganiem, wpływa na emocje. Te ostatnie są decydujące dla większości decyzji zakupowych. Przesłanką do skorzystania z usług oświetleniowca, jest wykorzystanie tego punktu styku. Oczywiście ważne są też wymogi normatywne i optymalizacja zużycia energii.
Oświetlenie AQForm
Czytaj również: Planowanie oświetlenia w pomieszczeniach przemysłowych - kluczem są dobrze wybrane parametry LED
W sklepie lub szeroko rozumianym miejscu sprzedaży spełnienie wymagań minimalnych nie jest trudne. Obszar kasy i stół do pakowania powinny być oświetlone z natężeniem 500lx, zaś oświetlenie ogólne - 300lx. Dużo większym wyzwaniem jest oświetlenie ekspozycji – efektywne i efektowne.
Bazą dobrego oświetlenia ekspozycji jest zapewnienie wysokiego natężenia światła na oświetlanych przedmiotach. To pozwala klientowi widzieć. Równie istotne jest zachowanie kontrastu pomiędzy ekspozycją a tłem. Zanim klient zacznie widzieć, musi zauważyć. Jeśli na przykład manekin będzie oświetlony z natężeniem podobnym do oświetlenia całej witryny w której stoi, a ta z kolei jest ulokowana w rzędzie kilku podobnych, to manekin prawdopodobnie nie będzie zauważany. Co innego, jeśli będzie oświetlony dziesięć razy jaśniej niż tło. Wtedy główna uwaga będzie skupiona na nim.
Oświetlenie AQForm
Dzięki odpowiednim kontrastom - klient zauważa. Dzięki natężeniu - widzi. W przypadku ekspozycji gdzie kolor jest ważny, warto zwrócić uwagę na odwzorowanie barw. W tym kontekście często mówi się o parametrze CRI lub Ra. To wskaźnik informujący, w jakim stopniu dane źródło światła odwzorowuje barwy. Tam, gdzie wierność i nasycenie kolorów jest kluczowe, ten parametr będzie wyjątkowo istotny przy doborze sprzętu oświetleniowego.
Zbyt niskie odwzorowanie barw skutkuje brakiem głębi kolorów i problemami w rozróżnianiu zbliżonych barw. Technologia LED daje możliwość uzyskania odwrotnego efektu – przerysowania jednej lub kilku barw np. w celu sprawienia, aby pieczywo było bardziej złociste. Taki manewr może jednak spowodować słuszne rozczarowanie klienta tuż po odejściu od kasy.
Oświetlenie AQForm
Czytaj również: Budowanie nastroju we wnętrzu za pomocą oświetlenia - proponujemy kilka ciekawych aranżacji
Kiedy klient dostrzegł i widzi dobrze, można zadbać o emocje. Każdy obiekt handlowy ma odrobinę inne przeznaczenie i grupę klientów. Jeśli klientów jest wielu, to zazwyczaj chcemy, aby kupowali szybko. Neutralne lub chłodne temperatury barwowe są wówczas wskazane. W warunkach oświetleniowych zbliżonych do tych występujących w środku dnia ludzie są bardziej ożywieni, a decyzje są podejmowane szybko. Jeśli jednak chcemy klienta zatrzymać na dłużej, będziemy chcieli, aby się odprężył. Poczuł jak w domu. To oznacza ciepłe światło, dosyć niską równomierność i brak jaskrawych elementów w zasięgu wzroku. Oba przypadki, choć skrajne, powinny mieć wspólny mianownik. Bezwzględną walkę z olśnieniem - jego skutkiem może być niechęć lub ucieczka.
W handlu stosowanie wiedzy na temat oświetlenia ekspozycji traktowane jest jako inwestycja, która dosyć szybko się zwróci. Pozwoli oszczędzać dzięki technologii LED i zyskać przewagę nad najbliższą konkurencją. Bo żadna marka nie poradzi sobie, jeśli latami będzie stać w złym świetle.
Oświetlenie AQForm
Źródło: PLN Design Group / budnet.pl
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- ciekawe dekoracje Liczba postów: 483 Grupa: Ciekawe pom... Ostatnio zastanawiam się, jak bardzo marketing zapachowy wpływa na klientów. Wchodząc do niektórych sklepów, od razu czuję przyjemny aromat, który zachęca mnie....
- Komfortowa jadalnia w małym mieszkaniu Liczba postów: 17 Grupa: Wnętrza Szanowni Państwo, Dobrą alternatywą dla tynków dekoracyjnych, betonu architektonicznego, tapet czy kamieni są płytki klinkierowe. King Klinker https://kingklink...
- Jaka powinna być nowoczesna łazienka? Liczba postów: 37 Grupa: Wnętrza Decydując się na współprace ze specjalistami nie marnujecie swojego czasu i pieniędzy. Jeżeli szukacie sprawdzonego producenta najróżniejszych kabin sanitarnych...
- 3 proste kroki, które odmienią Twoją sypialnię Liczba postów: 24 Grupa: Wnętrza W celu osiągnięcia efektu wymarzonej sypialni warto skorzystać z pomocy biura architektonicznego www.project-art.pl[url] Dzięki doświadczeniu osób zajmujących....
- Sprzątanie na miarę XXIw. Liczba postów: 116 Grupa: Wnętrza Dbanie o dom w sposób ekologiczny jest dużo łatwiejsze. Produkty Ludwik Ekologiczny to idealna odpowiedź na potrzeby współczesnych gospodarstw domowych. Skutecz...