Wykup mieszkania spółdzielczego – kwestie praktyczne

Wykup mieszkania spółdzielczego – kwestie praktyczne

Spółdzielcy, którzy posiadają mieszkanie lokatorskie otrzymują odrębną własność lokalu już po wpłaceniu nominalnej kwoty kredytu umorzonego przez państwo w latach 70 i 80-tych, którą spółdzielnia odprowadziła do budżetu państwa.

 

Lokatorzy, którzy spłacają obecnie raty związane z przekształceniem, od 31 lipca zostaną zwolnieni z tego obowiązku z mocy prawa. Umorzeniu nie podlegają jednak raty potrzebne na pokrycie całkowitych kosztów budowy lokalu. Uzyskać odrębną własność można po dokonaniu spłaty przypadających na lokal części kosztów budowy, spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu i spłaty zaległych opłat eksploatacyjnych. Prezesi spółdzielni, członkowie spółdzielni, ich pełnomocnicy będą obligowani do terminowego przenoszenia prawa własności do nieruchomości poprzez możliwość przyznania im kary grzywny (w wysokości od 20 do 5 tyś zł) lub kary ograniczenia wolności (do miesiąca prac społecznych). Umowa notarialna kosztuje w tym przypadku 234 zł.

 

Mieszkanie lokatorskie po niskich cenach będą mogły przekształcić te osoby, które spłaciły zadłużenie związane z budową (uzupełnili wkład budowlany) i nie zalegają z czynszem czy innymi opłatami na rzecz spółdzielni (np. składki na fundusz remontowy). Nie jest wymagane nie zaleganie z opłatami na rzecz zaciągniętej pożyczki na docieplenie bloków i inne prace modernizacyjne, bądź inne kredyty, które spółdzielnia zaciągnęła na remonty. Z nowych stawek skorzystają wyłącznie te osoby, które złożyły wniosek o przekształcenie, ale nie podpisały jeszcze umowy notarialnej.

 

Spółdzielnia zobowiązana jest przepisami prawa do przeniesienia własności w ciągu 3 miesięcy od złożenia wniosku przez członka spółdzielni. W tym terminie musi dojść do podpisania umowy notarialnej. Przekroczenie terminu trzymiesięcznego jest dopuszczalne tylko w drodze wyjątku z uwagi na nieuregulowaną sytuacje prawną gruntów znajdujących się w zasobach spółdzielni mieszkaniowej. Opóźnienie będzie uzasadnione, gdy spółdzielni nie przysługuje prawo własności lub prawo użytkowania wieczystego gruntu, na którym wybudowała budynek (sama) lub wybudowali go jej poprzednicy prawni.

 

Gruntem o nieuregulowanym stanie prawnym jest nieruchomość dla której ze względu na brak księgi wieczystej albo innych dokumentów nie można ustalić jej właściciela. Powyższa sytuacje powinna ułatwić regulacja pozwalająca na nabywanie gruntów przez zasiedzenie. Będzie to możliwe, jeśli spółdzielnia była posiadaczem działki w dniu 5 grudnia 1990 roku, stanowiącej własność skarbu państwa, gminy bądź gdy jej właściciel pozostawał nie znany a spółdzielnia poczyniła starania by go odszukać. Zasiedzenie – będzie dopuszczalne tylko w sytuacji, gdy budynek został wybudowany na podstawie pozwolenia na budowę i decyzji lokalizacyjnej budynku. W tej sytuacji podstawą wpisu do księgi wieczystej będzie orzeczenie sądu stwierdzające nabycie własności tej nieruchomości.

 

 

 

Źródło: budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator zwrotu podatku VAT za materiały budowlane

Społeczność budnet.pl ma już 19440 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 400

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >