Wzrost produkcji budowlano-montażowej
Trwa dobra koniunktura w budownictwie. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny przybywa i zamówień i oddanych do użytku obiektów. Największą bolączką firm budowlanych pozostaje wciąż brak wyspecjalizowanej kadry.
Na tle najnowszych raportów i analiz za ostatni rok na rynku budowlanym, polskie firmy budowlane, zarówno producenci jak i wykonawcy mają przed sobą doskonałe perspektywy rozwoju. Według analityków PMR Publications aż 76% ankietowanych - managerów polskich firm budowlanych - ocenia sytuację swojego przedsiębiorstwa jako dobrą lub bardzo dobrą. Około dwóch trzecich respondentów uważa, że sytuacja firmy w 2006 roku jest lepsza niż w roku ubiegłym. Podobne pozytywne opinie dotyczą wzrostu zamówień oraz ich prognoz na obecny rok.
Dobra koniunktura nie będzie trwała jednak wiecznie. Obecnie mieszkania sprzedają się na pniu, a ceny materiałów idą w górę, niemniej aby zachować wysoką pozycję w branży, firmy budowlane muszą odpowiadać na rosnące zapotrzebowanie klientów. Już teraz czołowi developerzy jak Archicom czy Budimex Nieruchomości ustalają strategie marketingowe na najbliższe lata, gdyż w niedalekiej przyszłości, gdy ceny lokali się ustabilizują, trzeba będzie mocno zabiegać o klientów. A wtedy będzie liczyło się zaufanie i bezpieczeństwo, na które developerzy muszą pracować już dzisiaj.
Podobnie wygląda sytuacja wśród producentów materiałów budowlanych. Dzięki trwającej koniunkturze, a w tym roku dodatkowo z racji braku przestojów spowodowanych stosunkowo wysokimi temperaturami, firmy notują średnio 10% wzrostu sprzedaży. Ale niektórzy na tym tle wypadają zdecydowanie lepiej. Wrocławska firma Baumit w 2005 roku zanotowała około 2,5 miliona złotych zysku. Poprzedni rok zaś zamknęła zyskiem ponad 9 milionów. Jak twierdzi kierownictwo firmy, zwiększenie sprzedaży zawdzięcza między innymi seriom szkoleń zwiększającym efektywność sprzedawców. Bez inwestycji w rozwój personelu nie ma więc co marzyć w najbliższej perspektywie na zdobycie pozycji lidera w branży.
Zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę jest, jak się okazuje, dużą bolączką polskich firm budowlanych. Wśród gwarancji sukcesu firmy wymieniają w pierwszej kolejności trwałe relacje ze zleceniodawcami - i tu ważna jest umiejętność sprzedaży, a także z wykonawcami. O ile własnych przedstawicieli handlowych można wyszkolić, o tyle budowlańców trzeba najpierw znaleźć. Według GUS dla prawie połowy ankietowanych firm budowlanych pesymistyczna wizja rozwoju związana jest właśnie z niedoborem wykwalifikowanych pracowników. Wzrost wynagrodzeń towarzyszący dużemu zapotrzebowaniu na specjalistów jak dotąd nie jest na tyle kuszący by sprowadzić do Polski emigrantów.
Mimo tych problemów analitycy oczekują, że w roku 2007 w dalszym ciągu możemy spodziewać się utrzymania wzrostu produkcji budowlano-montażowej. Rynek budowlany skorzysta przede wszystkim na współfinansowanych przez UE inwestycjach. Na lata 2007-2013 do wykorzystania może być nawet 18 miliardów euro.
Źródło: budnet.pl
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Wakacje nad morzem Liczba postów: 82 Grupa: Trudne tema... Ja własnie zastanawiam się nad wakacjami w Chorwacji. Znalazłam nawet nowoczesny hotel blisko plaży w Sibeniku - https://www.amadriapark.com/hotel/amadri a-park-...
- Wlasny sklep Liczba postów: 15 Grupa: Trudne tema... Ja prowadze swój sklep i cały czas mnie denerwowało że na miejscu które mam przeznaczone dla klientów parkowały osoby które mój sklep omijały szerokim łukiem. P...
- Liczba Najbogatszych osób na świecie w 2015 r. nie... Liczba postów: 6 Grupa: Aktualności
- Skuteczny marketing w branży budowlanej Liczba postów: 63 Grupa: Aktualności Regularne informowanie o postępach budowy to strategia, która buduje zaufanie i zaangażowanie klientów. Marketing dla dewelopera może obejmować zamieszczanie zd...
- Sprzedam używane okna i drzwi - gdzie wystawić? Liczba postów: 2 Grupa: Trudne tema... Wiele osób szuka drzwi, rolet, bram czy okien nie tylko nowych ale też z drugiej ręki. A najkorzystniej może Ci wyjść wystawienie tego na https://gieldaokien.pl...