Zarząd a zarządca we wspólnocie

Zarząd a zarządca we wspólnocie

Słowo "zarząd" jest zdefiniowane w ustawie o własności lokali. Zadząd to organ wybierany przez wspólnotę spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona. Członkami wybranego zadządu mogą być tylko osoby fizyczne.

 

Zarząd reprezentuje wspólnotę na zewnątrz oraz w stosunkach pomiędzy członkami wspólnoty. Podejmuje decyzje w sprawach należących do tzw. zwykłego zarządu (nierodzących skutków finansowych). Zarząd zazwyczaj jest ciałem społecznym, które do wykonania konkretnych czynności takich jak: prowadzenie księgowości, realizacja prac remontowo-konserwacyjnych, przeglądy techniczne zatrudnia licencjonowanego zarządcę lub wyspecjalizowaną w tym zakresie firmę. W myśl wspomnianej ustawy ta osoba czy firma to właśnie zarządca. Kompetencje zarządcy określa już umowa cywilnoprawna.

 

Wynagrodzenie zarządcy określone umową nie podlega rozliczeniu. Pozostałe wydatki związane z utrzymaniem wspólnych części budynku juz tak. Ustawa o własności lokali dopuszcza możliwość nie powoływania zarządu, a jego kompetencje pozwala powierzyć profesjonaliście lub wyspecjalizowanej firmie. W takiej sytuacji niezbędne jest zawarcie umowy z zarządcą w formie aktu notarialnego. Rozwiązanie takiej umowy również wymaga obecności notariusza.

 

 

Źródło: budnet.pl
Autor: Agnieszka Mrozińska

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator zwrotu podatku VAT za materiały budowlane

Społeczność budnet.pl ma już 19419 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 485

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >