5 praw konsumenta, o których trzeba pamiętać

5 praw konsumenta, o których trzeba pamiętać

Każdy z nas jest konsumentem, kupujemy bowiem rozmaite produkty i korzystamy z różnych usług udając się do fryzjera, banku, korzystając z internetu, usług pocztowych czy porady prawnej. Wszystkim nam, jako konsumentom, przysługują określone prawa regulowane przez Kodeks Cywilny i ustawę o sprzedaży konsumenckiej, które gwarantują nam określone uprawnienia i ochronę prawną. Czytaj dalej

 

Prawo do ochrony zdrowia i bezpieczeństwa


Jednym z najważniejszych w tym zakresie jest prawo do ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, w ramach którego sprzedawca produktów lub usług ponosi odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo sprzedawanego produktu lub usługi.

 

Niezgodność towaru z umową


Z powyższym punktem wiąże się najczęściej dotykająca konsumentów kwestia niezgodności towaru z umową, to jest z deklarowanymi przez sprzedawcę jego właściwościami, co może być przyczyną reklamacji lub zwrotu towaru. Chodzi o to, że jeśli stwierdzimy, że zakupiony towar jest wadliwy, nie funkcjonuje tak, jak powinien, bądź nie spełnia wymogów, mamy prawo domagać się jego wymiany na inny lub dokonania naprawy. Warto także pamiętać, że zawsze mamy prawo do zwrotu zakupionego produktu bez podania przyczyny w ciągu 10 dni, oczywiście musi on pozostawać w stanie nienaruszonym.

 

Reklamacja


Ważną sprawą dla potencjalnego klienta jest kwestia reklamacji. Możemy ją zgłosić w ciągu dwóch lat od momentu nabycia towaru, ale jeśli stwierdzimy jego wadę, reklamować powinniśmy w ciągu dwóch miesięcy. Reklamować można każdy towar, nawet ten kupiony w promocji (Mimo że sprzedawcy często zapewniają nas, że jest inaczej), pod warunkiem, że jest on niezgodny z umową, a sprzedawca ma obowiązek odpowiedzieć nam w ciągu 14 dni. Trzeba także wiedzieć, że  zapewnienia producenta lub sprzedawcy zawarte w jego reklamach, mogą również stanowić podstawę do reklamacji, jeśli okazałoby się, że produkt nie posiada właściwości wymienianych w reklamie. Warto też dodać w tym miejscu, że do reklamacji wcale nie jest niezbędny paragon, ponieważ sprzedawcy mają kopię - jeśli znamy dokładną datę zakupu produktu, można w prosty sposób ten paragon odszukać.



Prawo do rzetelnej informacji oraz zakaz rozpowszechniania informacji wprowadzającej w błąd


Z tą właśnie kwestią łączy się kolejne ważne prawo konsumenta – prawo do rzetelnej informacji o sprzedawanym produkcie i zakaz rozpowszechniania informacji wprowadzającej w błąd. Niestety, nie wszyscy jako konsumenci jesteśmy świadomi, że prawo polskie zakazuje rozpowszechniania reklam, które wprowadzając klienta w błąd wpływają na jego decyzje o zakupie. Jednak indywidualny konsument nie może tutaj zbyt wiele, pozew może być złożony przez organizację konsumencką. Od 2009 roku istnieje jednak formuła pozwu zbiorowego, którą można zastosować w sprawie o ochronę konsumentów z tytułu odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz czyny niedozwolone. Warto znać te pięć praw, ponieważ mogą one znacznie ułatwić nam walczenie o swoje. A w końcu my - jako konsumenci, zostawiamy w sklepach naprawdę duże pieniądze. Mamy więc prawo żądać uczciwego traktowania.

 

 

Mateusz Brodnicki
Artykuł został przygotowany przez Ekolulotki.pl, które dostarczają zawsze najnowsze gazetki promocyjne sklepów.
2014-04-15
Źródło: Eko ulotki / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19444 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 332

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >