Analizy, badania, raporty – lista artykułów
Kolejne podwyżki cen produktów i usług, szczególnie w budowlance
Mikro, mali i średni przedsiębiorcy planują jeszcze w tym roku podnieść ceny. Taki wniosek płynie z badania Skanera MŚP przygotowanego na zlecenie BIG InfoMonitor. Główny powód to rosnące koszty pracy, ale nie tylko.
05-11-2024
Świadomość tego, że emerytura się zbliża i trzeba oszczędzać, jest coraz większa wsód Polaków
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
05-11-2024
Dostępność i prognozy wydobycia surowców kluczowych dla transformacji energetycznej
Kolbat, miedź, grafit czy lit to tylko kilka z surowców, do których dostęp ma decydujące znaczenie dla transformacji energetycznej. Tymczasem w przypadku wielu z nich Europa bazuje na niestabilnych łańcuchach dostaw. Skąd obecnie producenci technologii opierających się na zielonej energii pozyskują kluczowe zasoby? Arup, międzynarodowa firma specjalizująca się w zrównoważonym doradztwie i inżynierii opracowała raport przedstawiający obecny stan surowców najistotniejszych do produkcji i wykorzystania zielonej energii.
30-10-2024
Znicze w sklepach średnio zdrożały o ponad 9 proc. r/r. Jest też mniej promocji niż rok temu
Analiza cen z ponad 10,2 tys. sklepów wykazała, że w tym roku znicze są średnio droższe o 9,2% niż rok temu. Wzrosty widać w sieciach cash&carry, supermarketach i placówkach convenience – odpowiednio o 41,2%, 27,2% i 2,2%. Z kolei w dyskontach tego typu produkty potaniały rdr. o 12,5%, a w hipermarketach – aż o 56,9%. Do tego widać, że liczba promocji na rynku ogólnie zmalała o 9% rdr. Spadki zanotowano w supermarketach, sieciach convenience i cash&carry – o 23,3%, 23% i 11,7%. Natomiast w dyskontach i hipermarketach przybyło promocji. Wzrosty w tych segmentach wyniosły 1,2% i 12% rdr.
30-10-2024
Duże spadki liczby klientów w galeriach i centrach handlowych. Branża III kwartał br. skończyła na minusie
W trzecim kwartale br. ruch w centrach i galeriach handlowych spadł o blisko 12,4% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. W tym samym czasie zmniejszyła się liczba unikalnych klientów – o prawie 10% rdr. Natomiast częstotliwość zakupów minimalnie wzrosła w dwóch województwach, a w pozostałych odnotowano nieznaczne spadki. Skróceniu uległ przeciętny czas trwania wizyty – o 18 sekund, a także średni łączny czas pobytu w placówce – o ponad 5 minut.
29-10-2024
W dziewięć miesięcy zlikwidowano prawie 142 tys. jednoosobowych firm. Ponad 282 tys. zawieszono
W pierwszych trzech kwartałach br. liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o ponad 2% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Jak przekonują eksperci, sytuacja dla tego typu firm jest nieco lepsza niż wcześniej. Panuje mniejsza niepewność, do tego przystopowała wysoka inflacja. Z kolei liczba wniosków o zawieszenie wzrosła rdr. o niespełna 5%. Według znawców tematu, część przedsiębiorców szuka w ten sposób optymalizacji kosztów. Do tego eksperci dodają, ze końcówka roku nie powinna przynieść radykalnych zmian. Jednocześnie zawracają uwagę na to, że firmy wciąż czekają na zapowiadane przez nowy rząd ułatwienia. Na razie przedsiębiorcy idą na kredycie zaufania do niego, ale to może się odwrócić, jeżeli zapowiadane zmiany dalej będą szły tak wolno. Wówczas statystki też mogą się pogorszyć.
29-10-2024
Galopujące koszty i braki kadrowe zakłócają funkcjonowanie branży budowlanej to wynik Globalnego Badania Firm Budownictwa Mieszkalnego 2024
Jak wynika z najnowszego raportu PlanRadar (wiodąca platforma do cyfrowej dokumentacji, komunikacji i raportowania w budownictwie, zarządzaniu obiektami i projektach związanych z nieruchomościami) - prawie 80% firm budowlanych działających w segmencie budownictwa mieszkalnego zmaga się z rosnącymi kosztami, a ponad 75% cierpi na opóźnienia spowodowane niedoborem siły roboczej. Jednak aż 65% z nich wierzy, że inwestycja w technologię mogłaby poprawić wydajność i rentowność. Dlaczego więc branża wciąż zwleka z wdrożeniem cyfrowych rozwiązań?
28-10-2024
W których w sklepach według konsumentów są najlepsze promocje?
„Promocja Roku” to najważniejsza statuetka w największym w Polsce programie branżowym „BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów”. W tegorocznej, jubileuszowej edycji otrzymały ją takie sieci handlowe, jak Lidl, Kaufland, Stokrotka, Żabka, Twój Market, Sinsay, Rossmann, Frisco, Media Expert, Action i Temu. O wynikach zadecydowały głosy prawie 140 tys. konsumentów, którzy łącznie wyrazili blisko 4 mln opinii na temat codziennego funkcjonowania 119 sieci handlowych. Ponadto organizatorzy wyróżnili w tej kategorii 5 retailerów – Netto, sieć Groszek, Hitpol, JYSK i Dr.Max Drogerię.
24-10-2024
Jak ograniczyć hałas w mieście i czym jest koncepcja „silent city”
Jesień w mieście zachwyca nasz wzrok – ale często dzieje się to kosztem naszego słuchu. Odbywające się o tej porze roku porządki w parkach i ogrodach wymagają użycia specjalistycznych narzędzi, generujących dodatkowe hałasy w już i tak głośnych miastach. Jak pokazuje raport „Silent City” przeprowadzony dla firmy MILWAUKEE®, aż 74% Polaków doświadcza uciążliwego hałasu kilka razy w tygodniu, co wywołuje irytację i wpływa na jakość życia w mieście.
23-10-2024
Jaki wpływ mają inwestycje na krajobraz Mazur oraz jak chronić przyrodnicze i turystyczne walory tego regionu?
– Krajobraz Mazur zmienia swój wygląd. Pojawia się nowa, chaotyczna zabudowa, nowe inwestycje. Niepokojące jest to, że wiele z nich jest nieprzemyślanych i niewłaściwie wkomponowanych w krajobraz – mówił na konferencji, jaka miała miejsce w ubiegły czwartek w Centrum „Kumak”, architekt krajobrazu dr inż. Mariusz Antolak. Eksperci wskazują, że Mazury muszą się rozwijać, ale ten rozwój powinien przebiegać wz poszanowaniem unikalnych, przyrodniczych i krajobrazowych walorów regionu. W przeciwnym razie ucierpi m.in. turystyka, z której utrzymuje się wielu jego mieszkańców.
22-10-2024