Biznes – lista artykułów
Razem znaczy więcej - warszawscy restauratorzy połączyli siły w czasie pandemii
Dzięki wspólnej inicjatywie #wspieramgastro, której pomysłodawcami byli m.in. właściciele Restauracji Forty, warszawskie restauracje w ciągu 4 tygodni zebrały ponad 4 tys. zamówień na wynos o wartości przekraczającej 370 tys. zł. Stawiając na własną, niezależną platformę wspieramgastro.warszawa.pl, zaoszczędzili oni ok. 120 tys. zł na prowizjach i mogli te środki przeznaczyć na wynagrodzenia pracowników oraz utrzymanie firm. Wraz z poluźnianiem ograniczeń związanych z pracą lokali gastronomicznych, restauratorzy szykują się na nowe otwarcie i podejmują kolejne kroki – chcą dalej działać wspólnie i zaprosić do kooperacji inne miasta.
13-04-2021
Food plating - sztuka atrakcyjnego podawania jedzenia
Jeśli prowadzisz biznes gastronomiczny, wiesz, że prezentacja potraw jest kluczowa dla marketingu Twojej restauracji na Instagramie. Badania przeprowadzone w Oxfordzie wykazały, że nie tylko przyciągają one klientów, ale także pozwalają na trzykrotnie wyższe ceny za prezentowane potrawy. Dobrze przemyślana prezentacja jedzenia pobudza apetyt już przed pierwszym kęsem i wykorzystuje układ składników do tworzenia smaku i złożoności tekstury.
13-04-2021
Aby gospodarka wróciła na właściwe tory, trzeba jak najszybciej trzeba umożliwić masowe szczepienia w zakładach pracy
Od ponad roku Polska, Europa i cały świat walczą z pandemią koronawirusa. Przestrzeganie zasad, dezynfekcja, dystans i maseczki nie dają jednak wystarczających efektów – w ostatnich dniach w Polsce notujemy bardzo dużą ilość zachorowań. Na szczęście medycyna kosztem wysiłku wielu tysięcy naukowców opracowała skuteczne szczepionki chroniące przeciw ciężkim objawom i śmierci na COVID-19.
12-04-2021
Krajowy Plan Odbudowy krytykowany przez samorządy
Samorządy oceniają, że władze lokalne i regionalne zostały pominięte w pracach nad Krajowym Planem Odbudowy. Dokument pomija też ich rolę w dysponowaniu unijnymi środkami – pieniądze mają być dzielone centralnie i według mało klarownych, nieprecyzyjnych kryteriów. Dlatego samorządy domagają się wprowadzenia jasnych zasad i większego udziału w podziale funduszy. Na uwzględnienie ich postulatów rząd ma stosunkowo niewiele czasu, bo ostateczną wersję KPO musi przekazać Komisji Europejskiej do końca kwietnia.
12-04-2021
Fundacja rodzinna - oczekiwany projekt nowej ustawy
W Polsce działa ok. 830 tys. firm rodzinnych. Generują rocznie 332 mld zł, co piąta wypracowana w naszym kraju złotówka jest wynikiem właśnie ich pracy. W ciągu najbliższych pięciu lat w ręce kolejnej generacji przejdzie ok. 57 proc. firm rodzinnych, ale tylko nieco ponad 8 proc. następców deklaruje chęć ich poprowadzenia. Do konsultacji trafił niedawno projekt ustawy o fundacji rodzinnej, który ma pomóc rozwiązać problem sukcesji, umożliwi też firmom rodzinnym stabilny rozwój w perspektywie wielopokoleniowej.
09-04-2021
Przemęczenie pracą zdalną i komunikacją online - syndrom "zoom fatigue"
Zespół naukowców z Uniwersytetu Stanforda wykazał, że praca zdalna i komunikacja online są bardziej męczące niż ich tradycyjna forma. Brak bezpośredniego kontaktu, możliwości zobaczenia mimiki i mowy ciała współpracowników oraz ciągłe obserwowanie swojego wyglądu i zachowania na ekranie wpływają na powstanie nowego zjawiska nazwanego „zoom fatigue”. To syndrom przemęczenia pracą online i wypalenia związanego z nadużywaniem wirtualnych platform komunikacyjnych. – Jeśli pandemia będzie się przedłużała, to ten wpływ będzie coraz bardziej negatywny – podkreśla dr Dagmara Kawoń-Noga, pedagog, wykładowca i metodyk Wyższej Szkoły Bankowej w Opolu.
30-03-2021
Gdzie polskie przedsiębiorstwa szukają oszczędności? Fotowoltaika coraz częściej wybierana
Firmy szukają możliwości obniżenia rachunków za prąd. Pierwszym krokiem często jest zmiana sprzedawcy energii. Tylko na takim działaniu mogą zaoszczędzić ponad 30 proc. Coraz więcej przedsiębiorstw skłania się też ku inwestycjom w odnawialne źródła energii i produkcję prądu na własne potrzeby. Małe i średnie firmy wysoko oceniają swoją wiedzę na temat OZE, ale w praktyce 95 proc. z nich nie korzysta na razie z energii odnawialnej – wynika z badań Europejskiego Funduszu Leasingowego. Co 10. jednak ma taki zamiar.
23-03-2021
Przyspieszona digitalizacja polskich przedsiębiorstw wynikiem pandemii
Proces transformacji technologicznej i organizacyjnej przedsiębiorstw przebiega w Polsce na zbliżonym poziomie i w podobnym tempie co globalnie – wynika z raportu Deloitte’a. Dla 70 proc. polskich firm pandemia była głównym motorem napędowym cyfrowych zmian, co wynika m.in. z konieczności przestawienia się na model pracy zdalnej. Jednak potrzeba dokonania transformacji cyfrowej oznacza też konieczność inwestycji i poniesienia związanych z nimi kosztów. Te można znacząco ograniczyć, wybierając odpowiednią infrastrukturę.
22-03-2021
Dlaczego Pracownicze Plany Kapitałowe nie cieszą się dużym zainteresowaniem?
– Niska partycypacja w pracowniczych planach kapitałowych wynika zapewne z braku zaufania m.in. przez to, co się stało z OFE. Natomiast porównywanie tych dwóch programów jest bardzo błędne – mówi Łukasz Bugaj, ekspert AXA TFI. Jak wskazuje, wielu Polaków wciąż nie wie także, że środki zgromadzone w PPK mogą stanowić poduszkę finansową na wypadek choroby albo posłużyć za wkład własny przy zaciąganiu kredytu na mieszkanie. Instytut Emerytalny w analizie za poprzedni rok wskazał, że na rynku nie ma obecnie drugiego bardziej pewnego sposobu oszczędzania, który zapewniałby tak dobry zysk. W najbliższych tygodniach do programu muszą przystąpić najmniejsze firmy oraz administracja.
22-03-2021
Patriotyzm gospodarczy szansą dla naszej gospodarki. Czy Polacy chętnie kupują rodzime produkty?
Pandemia sprawiła, że co piąty Polak częściej niż dotychczas decydował się na zakup żywności wyprodukowanej w kraju – wynika z badań ARC Rynek i Opinia. Deloitte wskazuje natomiast, że 53 proc. z nas w czasie pandemii jest gotowych zapłacić więcej za produkty lokalne, nawet jeżeli w ofercie sklepu były też tańsze, zagraniczne alternatywy. Krajowi konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na to, czy kupując dany produkt, wspierają rodzimą gospodarkę. To może stanowić dla niej ważny impuls w walce z obecnym kryzysem gospodarczym. Nie zawsze konsumenci wiedzą jednak, które marki są rzeczywiście oparte na polskim kapitale, a które należą do zagranicznych koncernów.
19-03-2021