Czy pociągi mogą konkurować z transportem drogowym?
25 października, tj. trzeciego dnia XI Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego, Kolejowego oraz Zarządzania Ruchem „Infrastruktura” 2013 organizowanych przez firmę MT Targi Polska, odbędzie się konferencja pt. „Pociągi 1500 m czyli jak skutecznie konkurować z transportem drogowym. Uwarunkowania infrastrukturalne, techniczne i ekonomiczne eksploatacji długich składów."
Czytaj dalej
Podczas konferencji eksperci wskażą warunki wdrożenia standardu 1500 m na najważniejszych magistralach kolejowych w Polsce.
Kolej towarowa staje przed wyzwaniem poprawy swej efektywności, dzięki czemu mogłaby skuteczne konkurować z transportem samochodowym. Zdaniem ekspertów obniżenie kosztów jednostkowych transportu towarów można osiągnąć poprzez wydłużenie składów kolejowych. W Polsce obowiązującym standardem są pociągi o długości 600 metrów, Unia Europejska z kolei postuluje o zmianę do 750 metrów. Opinie specjalistów wskazują jednak na celowość wprowadzenia składów nawet o długości 1500 metrów, wzorem takich państw, jak USA
czy Rosja.
– Kolejowi przewoźnicy towarów stają w obliczu ciężkiej walki konkurencyjnej ze strony transportu drogowego. Udział kolei w transporcie towarów spadł z około 60% do niecałych 20%. Kolej powinna zareagować zwiększając dopuszczalną długość składów do 1500 metrów, co wydatnie obniżyłoby koszty jednostkowe transportu i tym samym umożliwiłoby odzyskanie starych i zdobycie nowych klientów – podkreśla Rafał Milczarski, Prezes Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.
Czytaj również: Co z tym eksportem?! Zadaj pytanie ekspertom!
Unijne wytyczne
Koncepcja ta jednocześnie wpisuje się w strategię Unii Europejskiej, której wytyczne zakładają zwiększenie przewozów towarów koleją nawet do 50% do 2050 roku. Za wprowadzeniem rozwiązania 1500 m w Unii Europejskiej od lat silnie lobbuje m.in. FERRMED, multisektorowa organizacja non profit, założona w Brukseli z inicjatywy sektora prywatnego na rzecz poprawy konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw. Przedstawiciele Komisji Europejskiej również dostrzegają zalety takiego rozwiązania, w tym m.in. obniżenie kosztów transportu oraz minimalizację zanieczyszczenia środowiska.
Czytaj również: Drzwi otwarte na Osiedla Hevelia
Wyzwanie dla infrastruktury
Dopuszczalna długość pociągu towarowego wynika z warunków technicznych linii, jaką będzie realizowany przejazd i nie powinna być większa od najkrótszego toru. W związku z tym, aby możliwe było eksploatowanie pociągów o długości 1500 metrów na najważniejszych magistralach kolejowych w Polsce, należy dostosować infrastrukturę do mijania tak długich składów. Z opinii ekspertów wynika, iż można to osiągnąć stosunkowo tanio budując długie mijanki na szlaku, czyli tory główne dodatkowe bądź bocznice. Takie rozwiązanie pozwoliłoby uniknąć kosztownych modernizacji istniejących już stacji. Dodatkowo konieczne byłoby dostosowanie przepisów prawnych tak, aby dotrzymane zostały najwyższe standardy bezpieczeństwa. Musiałaby także zostać przeprowadzona reorganizacja ruchu, by przemieszczanie się pociągów na wszystkich trasach pozostało niezakłócone.
Realizacja tej koncepcji wiąże się jednak z wieloma wyzwaniami. O sposobach jak sobie z nimi radzić będzie można dowiedzieć się na konferencji branżowej organizowanej przez Instytut Kolejnictwa i Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych podczas Targów „Infrastruktura” 2013 w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska przy ul. Marsa 56c w Warszawie. Wstęp dla słuchaczy jest bezpłatny, wymagana jest jednak wcześniejsza rejestracja na targi.
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Wlasny sklep Liczba postów: 15 Grupa: Trudne tema... Ja prowadze swój sklep i cały czas mnie denerwowało że na miejscu które mam przeznaczone dla klientów parkowały osoby które mój sklep omijały szerokim łukiem. P...
- Liczba Najbogatszych osób na świecie w 2015 r. nie... Liczba postów: 6 Grupa: Aktualności The report from Gráinne Gilmore highlights a decline in the number of the world’s wealthiest, a notable shift. As global wealth distribution changes, platforms....
- Skuteczny marketing w branży budowlanej Liczba postów: 63 Grupa: Aktualności Regularne informowanie o postępach budowy to strategia, która buduje zaufanie i zaangażowanie klientów. Marketing dla dewelopera może obejmować zamieszczanie zd...
- Sprzedam używane okna i drzwi - gdzie wystawić? Liczba postów: 2 Grupa: Trudne tema... Wiele osób szuka drzwi, rolet, bram czy okien nie tylko nowych ale też z drugiej ręki. A najkorzystniej może Ci wyjść wystawienie tego na https://gieldaokien.pl...
- Gdzie sprzedać łożyska do maszyn? Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Chce sprzedać łożyska do maszyn, które nie są mi już potrzebne, jak macie kogoś kto zajmuje się skupowaniem części i możecie poradzić to dajcie znać. W dużej mi...