Czym się charakteryzują nabywcy mieszkań w stolicy?

Czym się charakteryzują nabywcy mieszkań w stolicy?

W ostatnich latach często obserwujemy zmiany koniunktury na rynku nieruchomości mieszkaniowych. Wynikają one głównie z sytuacji na rynku finansowym, poziomu atrakcyjności oferty kredytowej prezentowanej przez banki, czy też dostępnością oferowanych przez państwo dopłat.

 

Dlatego firma Dolcan, jeden z liderów rynku nieruchomości mieszkaniowych w Polsce, postanowiła sprawdzić, kim jest przeciętny kupujący mieszkanie w Warszawie
w 2012 roku. Dane zostały zebrane z 5 warszawskich biur sprzedaży dewelopera zlokalizowanych w różnych dzielnicach.

 

Czytaj również: Remont Starego Browaru Kościerzyna

 

Kim jest nabywca?

Przeciętny nabywca mieszkania w Warszawie w 2012 roku pochodzi spoza stolicy. - Aż 60% kupujących zameldowanych jest w innych miejscowościach niż Warszawa – zauważa Anna Sitnik, zastępca biura sprzedaży w Dolcan. Zazwyczaj jest to ich pierwsze własne M. Tylko 25% nabywców posiadało wcześniej mieszkanie na własność. Statystyki potwierdzają trend obserwowany w dużych miastach od dawna: są to ludzie młodzi, którzy przyjechali do Warszawy na studia lub do pracy, i teraz decydują się zostać tu na stałe. – Początkowo wynajmują pokój lub mieszkania, ale z czasem podejmują decyzję o kupnie swojego mieszkania. Często dodatkową motywacją do takiej decyzji jest chęć założenia rodziny – wyjaśnia Anna Sitnik. Aż 66% nabywców to rodziny lub związki partnerskie.

 

Czytaj również: Jakie są preferencje mieszkaniowe poznaniaków?


Rozbieżności w zależności od lokalizacji

Dane przedstawione powyżej prezentują pewien trend zauważalny na całym rynku w Warszawie, niezależnie od inwestycji i lokalizacji. Każda z dzielnic ma jednak swoją specyfikę. Np. na tle innych inwestycji Dolcan szczególnie wyróżniają się dane dotyczące osiedla Ogrody Ochota. To inwestycja, której budowa trwa, zlokalizowana w bardzo dogodnym komunikacyjnie miejscu miasta  – przy al. Krakowskiej, skąd kursuje wiele linii tramwajowych i autobusowych, oraz w bliskiej odległości od stacji PKP Rakowiec, gdzie zatrzymuje się nowa kolejka jeżdżąca z lotniska do centrum.

 

 

Wśród kupujących mieszkania na tym osiedlu, aż 70% osób stanowiły osoby spoza Warszawy. Nabywcy mieszkań w Ogrodach Ochoty to w przeważającej części single – aż 60%. Różnica ta, w porównaniu z średnią dla całej Warszawy, potwierdza, iż młode osoby, prowadzące dynamiczny tryb życia szukają mieszkania w lokalizacjach doskonale skomunikowanych z pozostałymi częściami miasta. Single stawiają na szybki, miejski styl życia. Decydują się zazwyczaj na mniejsze jedno- lub maksymalnie dwupokojowe mieszkania.

 


Zależność pomiędzy metrażem i liczbą pokoi, na które decydują się klienci, a ich stanem cywilnym zauważa także Anna Sitnik z firmy Dolcan – Klienci kupujący większe lokale to osoby, które już wcześniej posiadały mieszkanie. Mają rodzinę, która się powiększa, lub planują ją założyć, i dlatego decydują się na zmianę - mówi. Doskonale oddają to dane z inwestycji Dolcan we Włochach i na Białołęce. Na tamtejszych osiedlach 80% klientów, którzy kupili mieszkania to rodziny lub pary. Duże mieszkania lub apartamenty z wyższej półki kupują w większości, ci którzy mają już lokale własnościowe. – Wyraźnie widać to na osiedlu o podwyższonym standardzie Skierniewicka City na Wol: prawie wszyscy klienci, w momencie zakupu, byli właścicielami innego mieszkania – podaje Anna Sitnik.

 

Lokalny patriotyzm?

Na wybór osiedla częściowy wpływ ma lokalny patriotyzm, jednak dla większości klientów nie odgrywa najistotniejszej roli. Zdecydowanie dużo większe znaczenie ma cena za m kw., a także skomunikowanie dzielnicy i osiedla z resztą Warszawy. Niektórzy są jednak bardziej przywiązani, nie tyle do dzielnicy, co do części Warszawy. Wybierają wtedy inwestycje położone w dzielnicach ościennych do tej, w której mieszkają obecnie. Na tym tle wyróżnia się Rembertów. Aż 90% osób, które dotychczas tu mieszkały, nowe M kupuje w tej dzielnicy. - Wynika to prawdopodobnie z bardzo atrakcyjnej oferty cenowej, ale też bliskości terenów zielonych – wyjaśnia Anna Sitnik.

 

Źródło: GlobalBrand Institute / budnet.pl

Tagi

Apartamenty w Kołobrzegu
Sprzedaż apartamentów nad morzem.
Baltic Plaza **** to miejsce niezwykłe,
to Twój elegacki apartament
www.sea-development.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator wydajności inwestycji

Społeczność budnet.pl ma już 19436 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 269

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >