Efektywna inwestycja w bezpieczeństwo ludzi w miastach

Efektywna inwestycja w bezpieczeństwo ludzi w miastach

Przestarzała infrastruktura w miastach i miasteczkach to jedna z istotnych bolączek samorządów. Niewłaściwie oświetlone przejścia dla pieszych, zbyt wysokie koszty oświetlenia miejskich parków, skwerów czy ścieżek, brak środków na modernizację dróg.

 

Słupy kompozytowe


Aż 72,9 miliardy euro – pochodzące z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020 – przeznaczone zostaną na tzw. Politykę Spójności prowadzoną na terytorium Polski. Bez wątpienia jest to znakomita informacja dla głównych beneficjentów tej części środków – samorządów lokalnych i gmin1. Pula pieniędzy unijnych da szansę władzom samorządowym – już chyba po raz ostatni w tak istotnym stopniu – sfinansować ważne inwestycje – w budowę nowych dróg, przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, parków czy skwerów. To jedne z najpilniejszych potrzeb, które pozwolą samorządom poprawić nie tylko komfort życia mieszkańców, ale przede wszystkim ich bezpieczeństwo. Zwłaszcza, że obecnie dostępna nowoczesna infrastruktura przydrogowa czy oświetleniowa umożliwia znaczące oszczędności podczas eksploatacji.

 

 Do dziś aż 60% słupów w Polsce (zwykle betonowych lub stalowych) nie spełnia odpowiednich parametrów i norm, przez co znacząco obniża się bezpieczeństwo mieszkańców. Z danych policji wynika, że co 7 godzin na polskich drogach ginie pieszy, a co 47 minut dochodzi do wypadku z udziałem pieszego2. Od początku 2014 roku doszło do 90 kolizji, w których zginęło 15 osób, a 13 zostało ciężko rannych3.


Rozwiązaniem problemu źle oświetlonych przejść dla pieszych mogą być nowoczesne słupy kompozytowe. Zastosowane w nich oświetlenie LED obniży koszty eksploatacji, a wysoki poziom bezpieczeństwa biernego uchroni kierowców przed tragicznymi skutkami zderzenia. Słupy te to nie tylko gwarancja wielu lat bezawaryjnego użytkowania – brak wartości złomowej zapobiegnie kradzieżom i zniszczeniom infrastruktury. Co więcej – na przejściach można zastosować ultranowoczesne, odblaskowe słupy ze szklanymi mikrokulkami. Modernizacja jednego przejścia to wydatek zaledwie 10 tys. zł, a może zapewnić samorządom długoterminowe oszczędności, a mieszkańcom bezpieczną drogę do domu.

 

 

Czytaj również: Stylowa strona nocy

 


Podobnie niższe koszty eksploatacji można uzyskać w miejskich parkach lub skwerach. Nie trzeba już szukać kompromisu pomiędzy ilością punktów świetlnych, a kosztami zużytej energii. Dzięki szerokiej ofercie firmy ALUMAST opartej na trwałych i odpornych na czynniki zewnętrzne słupach kompozytowych mieszkańcy będą mogli korzystać ze ścieżek po zmroku, a koszty eksploatacji będą niższe niż dotychczas. Przykładem mogą być słupy imitujące drzewa, oświetlone systemem LED także od wewnątrz i zużywające do 10 razy mniej energii, nie emitując CO2, i jednocześnie zapewniając doskonałą jakość światła przez cały dzień i całą noc.


Warto podkreślić, że roku od 1 stycznia 2015 r. wszystkie słupy oświetleniowe przeznaczone do stosowania przy drogach publicznych będą musiały spełnić rygorystyczne wymagania bezpieczeństwa biernego przy uderzeniu pojazdu4. Oznacza to, że dotychczas stosowane słupy betonowe, stalowe i aluminiowe będą wymagały dostosowania do nowych norm, lub też zastosowane w klasie 0 będą wymagały systemów ograniczających drogę, czyli tak zwanych barier ochronnych których zabudowanie znacznie zwiększy koszty planowanych inwestycji. Na szczęście samorządy mają wszelkie narzędzia do poprawy bezpieczeństwa na drogach, przejściach dla pieszych oraz lokalnych terenach rekreacyjnych. Pozostaje tylko konsekwencja i wytrwałość w dążeniu do bezpieczeństwa i zdrowia mieszkańców.

 

Czytaj również: Nowoczesne słupy z dotacją


Słupy kompozytowe charakteryzują się wieloma zaletami, czyniącymi je nieporównywalnie korzystniejszym produktem od aluminiowych i betonowych odpowiedników:


Spełniają najwyższe wymagania dotyczące norm bezpieczeństwa biernego konstrukcji drogowych i są produkowane zgodnie z normą PN-EN 40-7;


Charakteryzują się wskaźnikiem IK10 oraz IP44, co gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa dla użytkowników;


Są lekkie, łatwe w transporcie i montażu oraz charakteryzują się dużą wytrzymałością (opierają się wiatrom o prędkości sięgającej do 200 km/h.

Tak szybkie prądy powietrza nie występują w Polsce);


Nie wymagają malowania ani konserwacji, co wpływa na niski koszt eksploatacji;


Nie ulegają korozji, są odporne na sól drogową, inne środki stosowane przy czyszczeniu ulic oraz zanieczyszczenia powstałe w ruchu ulicznym;


Charakteryzują się wysokim bezpieczeństwem pasywnym, niską absorpcją energii i bardzo dobrą odpornością na uszkodzenia mechaniczne oraz promienie UV;


Ponadto dzięki zastosowaniu kompozytowych drzwiczek rewizyjnych, które nie mają wartości złomowej, obniża się ryzyko kradzieży, dewastacji i dekompletacji.


 
1 http://www.obserwatorfinansowy.pl/tematyka/finanse-publiczne/nowy-budzet-ue-wiecej-funduszy-ale-trudniejszych-do-zdobycia/
2 http://regiomoto.pl/portal/aktualnosci/wypadki-z-udzialem-pieszych-co-47-minut-najczesciej-na-pasach
3 http://www.bezpieczny-przejazd.pl/statystyki/
4 http://www.ibdim.edu.pl/images/stories/dokumenty/slupy_oswietleniowe.pdf

Źródło: genesipr / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator zebranej deszczówki

Społeczność budnet.pl ma już 19417 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 367

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >