Formalności przed sprzedażą mieszkania.
Przed sprzedażą mieszkania nie unikniemy formalności. Bez nich nie uda się sprzedać żadnej nieruchomości. Mowa o dokumentach, które musimy zgromadzić. Jeśli mamy zdecydowanego klienta, lecz umowa nie jest jeszcze podpisana - to właśnie ostatni moment na ich zebranie. Najlepiej jednak zadbać o nie wcześniej.
Czytaj dalej
O tym, jakie konkretnie zaświadczenia będą potrzebne, decyduje przede wszystkim rodzaj sprzedawanej nieruchomości. Inne dokumenty będą potrzebne do sprzedaży mieszkania spółdzielczego z własnościowym prawem do lokalu, inne jeśli sprzedajemy mieszkanie własnościowe posiadające księgę wieczystą lub dom wolnostojący. Jeśli korzystamy z usług biura obrotu nieruchomościami, pośrednik nie tylko zweryfikuję listę niezbędnych zaświadczeń. Większość formalności załatwi za nas.
- Jeżeli trzeba przeprowadzić sprawę spadkową, musi to zrobić właściciel lub radca prawny, czy adwokat. Pozostałe dokumenty mogą być uzyskanie dzięki pełnomocnictwu udzielonemu pośrednikowi. Umocowanie wynikające z umowy pośrednictwa powoduje, że agent może uzyskać. np. zaświadczenie o tym, że nikt nie jest w mieszkaniu zameldowany. Może też uzyskać zaświadczenie ze spółdzielni o tym, że nie ma zaległości – przekonuje Jarosława Ejsymont z firmy Nieruchomości Rej.
Jeśli sprzedajemy spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, pierwsze kroki skierować powinniśmy do spółdzielni. Wyda ona na nasz wniosek zaświadczenia o przysługującym nam prawie do mieszkania, o przynależności sprzedającego do spółdzielni oraz o braku zaległości finansowych w stosunku do spółdzielni. Przyszłemu klientowi przedstawić musimy też przedstawić podstawę nabycia lokalu. Może być nią, w zależnie od sytuacji, przydział, wypis aktu notarialnego sprzedaży lub darowizny, umowa o przekształcenie mieszkania spółdzielczego lokatorskiego w spółdzielcze własnościowe, postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku, lub też inne potwierdzenie naszego prawa do mieszkania. Z urzędu miasta lub gminy powinniśmy natomiast pozyskać zaświadczenie o braku osób zameldowanych w lokalu.
Czytaj również: Rynek nieruchomości po wyborach 2015. Cztery pytania do Leszka A. Hardka prezydenta PFRN.
W przypadku mieszkań własnościowych lub domów potrzebny będzie odpis z księgi wieczystej, który możemy zamówić w sądzie rejonowym lub (w formie elektronicznej) na stronie internetowej http://ekw.ms.gov.pl. Wymagany będzie też dokument potwierdzający własność (wypis z aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny, lub prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku) oraz zaświadczenie o tym, że nikt nie jest w lokalu zameldowany, które uzyskamy w urzędzie miasta lub gminy.
Przed sprzedażą nieruchomości, oprócz powyższych dokumentów, przygotować powinniśmy także wypis (lub wyrys) z ewidencji gruntów, budynków lub lokali, który uzyskamy we właściwym ośrodku dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej oraz wydane przez urząd miasta lub gminy zaświadczenie o przeznaczeniu działki w planie zagospodarowania przestrzennego.
- Wszystkie dokumenty – jak twierdzi Jarosława Ejsymont - można zebrać w ciągu 2-4 dni. Oczywiście to zależy od nieruchomości. Ale jeśli jest to proste mieszkanie z księgą wieczystą i uregulowanym stanem prawnym, nie mamy tam zaległości, to potrzebujemy właściwie trzech dokumentów. Są nimi zaświadczenia o tym, że nikt nie jest zameldowany i że nie zalega z płatnościami oraz wypis z księgi wieczystej. To można załatwić nawet w jeden dzień – przekonuje.
Po odebraniu dokumentów warto im się dokładnie przyjrzeć. – Przede wszystkim należy sprawdzić, czy podstawowe dane są prawidłowe i czy nie ma żadnych literówek w nazwisku lub adresie. Lepiej zwrócić na to uwagę od razu, bo w przypadku błędów sprzedaż może się opóźnić – dodaje Katarzyna Stachurska-Rexha z biura Ale Domy. Jeśli jednak wszystko się zgadza i zaświadczenia mamy skompletowane, możemy spokojnie zająć się przygotowywaniem szczegółów umowy.
Jarosław Krawczyk
Czytaj również: Ile zaoszczędzisz na energooszczędnym mieszkaniu?
Komentarze
Sprzedaż apartamentów nad morzem.
Baltic Plaza **** to miejsce niezwykłe,
to Twój elegacki apartament
www.sea-development.pl
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Generalny wykonawca osiedla NeoVillage Liczba postów: 9 Grupa: Inwestycje Bardzo fajna wizualizacja osiedla. Osiedle wygląda na przyjazne, fajna lokalizacja do zamieszkania.
- Szkoła pod domem Liczba postów: 20 Grupa: Inwestycje Jak interesuje was dobra szkoła we wrocławiu, to warto tutaj wspomnieć o Galileo.pl . Według mnie jest to napawdę bardzo dobra szkoła, któ...
- Jakie mieszkanie wybrać? Deweloperskie czy używane... Liczba postów: 254 Grupa: Inwestycje Ja zastanawiam się nad mieszkaniem deweloperskim. Kolega mówił, że osiedle Augustówka Residence jest blisko stacji metra Wilanowska. Dojazd do centrum to ponoć....
- Jakiemu deweloperowi zaufać? Liczba postów: 164 Grupa: Inwestycje Podobno APM Development to dobry deweloper, teraz ma nową inwestycję Augustówka Residence. Znajoma poleca, bo mieszkania są bardzo przestronne, a i lokalizacja....
- Nowoczesny parking- inwestycja która zarabia pieni... Liczba postów: 20 Grupa: Inwestycje Artykuł na https://nowebudowanie.pl/generalny-wykon awca-jakie-ma-znaczenie-w-realizacji-duz ych-inwestycji/ doskonale wyjaśnia, jak istotna jest rola generalnego...