Jak można wprowadzić ekologiczne zasady w prowadzeniu biura?
Temat ochrony środowiska nieustannie wiedzie prym wśród najważniejszych wyzwań współczesnego świata. Coraz więcej firm stawia na rozwiązania prośrodowiskowe w biznesie i decyduje się na przyjazne eko rozwiązania w swoich siedzibach. Trendem, który dynamicznie zyskuje na popularności jest wykorzystanie materiałów z odzysku - w tym również materiałów akustycznych, pozwalających osiągnąć komfortowe warunki pracy. Przykładem takiego rozwiązania jest siedziba wrocławskiej firmy z branży energetycznej w rewitalizacji, której wykorzystane zostały sufitowe materiały dźwiękochłonne z odzysku.
Czytaj dalej
Biuro less waste
Projekt rearanżacji biura od początku zakładał ideę less waste. Zarząd rozpisał konkurs na projekt nowego biura, w którym wykorzystana będzie jak największa ilość materiałów istniejących oraz z odzysku. W konkursie wzięło udział kilka dużych firm architektonicznych. Ostatecznie wygrała pracownia Workplace, projektująca powierzchnie biurowe w oparciu o ideę Activity Based Workplace.
- Dostaliśmy jasne wytyczne. Nowe biuro ma być funkcjonalne, nowoczesne, dostosowane do potrzeb pracowników, a także elastyczne, przygotowane na przyszłe zmiany. I przede wszystkim do jego aranżacji ma być wykorzystane jak najwięcej materiałów z odzysków – mówi Małgorzata Romanowicz, architektka zaangażowana w projekt. - Doskonale znaliśmy to biuro z poprzedniej realizacji. Wiedzieliśmy, że już wtedy zostały tam użyte materiały wysokiej jakości, bo tylko na takich pracujemy – dodaje z kolei Olga Szadkowska z zespołu projektowego Workplace.
Zmieniające się potrzeby
Nowe biuro miało uwzględnić prace hybrydową, która na stałe weszła w obecny system pracy. Zmniejszono więc ilość biurek, ale w taki sposób, aby z łatwością móc je zwiększyć w razie potrzeby. Architektki nazwały to „wersją na dziś i na jutro”. Z typowego open space’u z gabinetami powstała przestrzeń pozwalająca na łatwą komunikację i mieszanie zespołów tzw. hot desking, a do pracy wymagającej skupienia, rozmów telefonicznych i telekonferencji postawiono budki biurowe. Zredukowano też liczbę sal konferencyjnych z 14 na 10 oraz wydzielono strefę na pracę wymagającą skupienia. Do tych planów wykorzystano maksymalną ilość materiałów z odzysku.
Co z tymi materiałami z odzysku?
- Wydawać by się mogło, że odzyskanie materiałów budowlanych będzie dużo trudniejsze, jednak szybko okazało się, że tak nie jest. Dzięki przemyślanym zmianom w starej aranżacji udało się zachować większość ścian działowych z gips kartonu, wszystkie drzwi i ściany szklane. Instalacje techniczne wymagały jedynie symbolicznego dostosowania do nowego układu funkcjonalnego. Projektując wyposażenie wykorzystaliśmy częściowo meble istniejące oraz dobrej jakości meble używane wcześniej w innych biurach tego najemcy. Łącznie ok 80 proc. mebli zyskało drugie życie – tłumaczy Daria Żarnoch.
Czytaj również: 3 pomysły na ciekawie zaaranżowany kącik do pracy w domu
Dla projektantek sporym, lecz pozytywnym zaskoczeniem był stan użytych wcześniej akustycznych sufitów modułowych i wolnowiszących, które były jak nowe. Sufity akustyczne wykonane są z wełny szklanej i odgrywają ważną rolę w poprawie jakości dźwięku w biurach. Zapobiegają rozprzestrzenianiu się dźwięków, a tym samym zmniejszają uciążliwość hałasu dla pracowników.
- Mówiąc o dostosowaniu biur do potrzeb jego pracowników, nie możemy zapomnieć o odpowiedniej akustyce. Dobrze zaprojektowane biuro sprzyja zarówno komunikacji jak i pracy w skupieniu. Zawsze o tym pamiętamy - mówi Olga Szadkowska. – Kiedy osiem lat temu projektowaliśmy to biuro firmy, wybraliśmy systemy firmy Ecophon z uwagi na ich doskonałą jakość. Jednak spodziewałyśmy się, że po tylu latach przynajmniej część płyt będzie do wymiany. Okazało się, że nie ma takiej potrzeby – dodała architektka.
Jedną z głównych korzyści ponownego wykorzystania sufitów akustycznych z wełny szklanej jest oszczędność zasobów naturalnych. Wełna szklana, której używana jest do produkcji tych paneli, pochodzi z recyclingu odpadów szklanych, takich jak np. butelki. Ponowne wykorzystanie tych paneli, redukuje zapotrzebowanie na nowe surowce i zmniejsza ilość odpadów składowanych na wysypiskach. Ponadto korzystne jest z perspektywy energetycznej. Proces produkcji nowych paneli wiąże się z zużyciem energii, podczas gdy ponowne wykorzystanie już istniejących paneli minimalizuje zużycie energii. Poza sufitami modułowymi nowe życie zyskały też wolnowiszące panele akustyczne Ecophon Solo. Część z nich została zawieszona w innych miejscach, a część została nadrukowana, aby jeszcze lepiej wpasować się z nową przestrzeń biurową.
- Gdy wysłaliśmy panele do drukarni, jej pracownicy nie wierzyli, że mają tyle lat – tłumaczy Małgorzata Romanowicz. – „Drukujemy tylko na materiałach dobrej jakości” usłyszałam, gdy zleciłam nadruk. Panele Ecophon okazały się spełniać to kryterium nawet po latach eksploatacji.
- Jako projektanci mamy coraz więcej zapytań o ponowne wykorzystanie materiałów i nadruk jest do tego świetną opcją, bo nadaje zupełnie nowego wyglądu, indywidualizmu i charakteru – dodaje architektka.
Czytaj również: Niecodzienne, zrównoważone wnętrza w warszawskim biurze z recyklingu
W jednym z pomieszczeń na płytach Ecophon Solo zostało nadrukowane niebo z chmurami, zaś na innych gradienty kolorystyczne. - Często boimy się odważnych wzorów na suficie, niepotrzebnie. Dobrze dobrany sufit, będący często największą powierzchnią pomieszczenia, nie tylko kształtuje jego akustykę, ale też charakter wnętrza - podkreśla pani Olga Szadkowska.
Mamy to!
Obecnie wnętrze biura wygląda jak designerska perełka, funkcjonalność dostosowana jest zarówno do nowych trendów pracy, jak i potrzeb pracowników i zarządu. Wykorzystanie tak dużej ilości materiałów z odzysku to nieoceniona wartość dla środowiska i przykład dla innych biznesów.
Biuro z Wrocławia to doskonały przykład na to, że warto inwestować w dobrej jakości materiały i planować akustykę ze specjalistami. Projekt rewitalizacji biura przedsiębiorstwa energetycznego we Wrocławiu został nominowany do nagrody Property Design Awards 2024 w kategorii Desing- wnętrza: biuro.
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Jaki dobry materac wybrać? Liczba postów: 180 Grupa: Porady i op... A czy zapoznałeś się już może z ofertą New Hever? Jeśli jeszcze nie, to polecam zajrzeć tutaj https://new-hever.pl/ w poszukiwaniu interesujących opcji, poniewa...
- Wyposażenie warsztatu Liczba postów: 341 Grupa: Porady i op... Dzień dobry wszystkim! Chciałem zarekomendować Państwu fantastyczny sklep internetowy, w jakim odnajdziecie profesjonalne środki czystości, przeznaczone zarówno...
- Jak nie tracić czasu na sprzątanie? Liczba postów: 227 Grupa: Wnętrza Z workami do odkurzacza odkurzanie staje się łatwiejsze i bardziej efektywne. Wymiana worków na czas zapewnia lepsze rezultaty i dłuższą żywotność Twojego sprzę...
- 10 powodów, dla których warto wybrać mop obrotowy... Liczba postów: 3 Grupa: Wnętrza
- Jaki obrus wybrać? Plamoodporne obrusy ozdobą Twoj... Liczba postów: 18 Grupa: Wnętrza Jeśli szukasz fajnych tekstyliów hotelowych, to polecam horecatex https://www.horecatex.pl/kont akt to specjalista w wytwarzaniu tekstyliów dla branży hotelarski...