Jak urządzić ergonomiczne biuro domowe?

Jak urządzić ergonomiczne biuro domowe?

Wykonywanie obowiązków zawodowych we własnych „czterech kątach”, obok niewątpliwej wygody, niesie ze sobą ryzyko niewłaściwego wyposażenia miejsca pracy. Jak zaprojektować stanowisko, by było funkcjonalne i bezpieczne? Czytaj dalej

 

Wprowadzenie nowych regulacji prawnych sprawiło, że zjawisko „home office” zyskało ostatnio na popularności. Nowelizacja ustawy, która uelastyczniła normy dotyczące czasu pracy, dała zatrudnionym możliwość wykonywania powierzonych im zadań w dowolnym miejscu do tego przeznaczonym, w tym także w warunkach domowych. Rozwiązanie, uznawane dotychczas za przeznaczone dla młodych mam, osób z problemami zdrowotnymi czy freelancerów, jest coraz częściej wykorzystywane przez inne grupy zawodowe.

 

Według badań opinii pracowników Randstand Award, aż 2/3 ankietowanych ma poczucie zbyt dużego obciążenia obowiązkami i odczuwa trudność w pogodzeniu kariery z życiem osobistym. Możliwość pracy w domu staje się atrakcyjnym sposobem na odnalezienie równowagi między tymi obszarami. Jednak organizacja domowego stanowiska nie spoczywa na pracodawcy. Brak w związku z tym norm, które określałyby dopuszczalne parametry jego wyposażenia. W praktyce, miejsce pracy we własnych „czterech kątach” to często wyodrębniony obszar w salonie czy jadalni, który nie zapewnia wygodnej pozycji i odpowiedniego oświetlenia. Jak zorganizować samodzielne stanowisko, które umożliwi nam higieniczne wykonywanie zadań?

 

Czytaj również: Trudny czas dla firmy - przeprowadzka

 

 

 

Ergonomiczna przestrzeń biurka


Decydując się na zakup wyposażenia domowego biura, pamiętaj o:


- ergonomicznym i stabilnym fotelu z możliwością regulacji wysokości


- biurku o wymiarach co najmniej 80 na 120 cm


- sprzęcie komputerowym, urządzeniu z funkcją drukowania, skanowania i kserowania


- pojemnych szafkach i segregatorach na dokumenty


- oświetleniu dostosowanym do pracy przy komputerze, które pozwoli uniknąć efektu olśnienia

 

Czytaj również: Biuro w domowym zaciszu

 

Zaprojektowanie domowego miejsca pracy często ogranicza się do zaaranżowania przestrzeni biurkowej i jej bezpośredniego otoczenia. O ergonomii stanowiska przesądzają przede wszystkim takie elementy, jak dopasowanie wysokości wyposażenia czy odległości pomiędzy poszczególnymi elementami do potrzeb użytkownika. Biurko powinno być możliwie obszerne - tak, aby pomieścić wszelkie niezbędne akcesoria, umożliwiając jednocześnie wygodnie sięganie po każde z nich. Dobrym rozwiązaniem jest również zakup modelu o regulowanym, przynajmniej dwustopniowym kącie nachylenia blatu – 15 stopni do pisania oraz 30 stopni do czytania. Jeśli wykonywane zadania związane są głównie z pracą przy komputerze, klawiatura powinna umożliwiać wygodne położenie rąk na blacie, a monitor – być ustawiony tak, aby jego górna krawędź znajdowała się około 30⁰ poniżej linii wysokości wzroku. Aby uniknąć przyjmowania nienaturalnej pozycji, powodującej wygięcie kręgosłupa, warto ustawić sprzęt na dodatkowej podkładce. Ważny dla ergonomii pracy w domowym biurze jest również zakup obrotowego fotela z podłokietnikami, umożliwiającego regulację położenia oparcia i wysokości siedzenia. Komfortowe siedzisko powinno być głębokie i szerokie na co najmniej 50 cm.

 

Olśnienie przy pracy? Niekoniecznie…


Według badań dotyczących oddziaływania warunków otoczenia na produktywność wykonywania zadań biurowych, czynnikiem ważniejszym nawet niż meble i układ przestrzenny jest jakość oświetlenia. By oczy się nie męczyły, światło musi być wystarczająco jasne. Nie może jednak powodować efektu olśnienia. – Efekt olśnienia związany jest ze zbyt dużą intensywnością światła lub jego złym ukierunkowaniem. Odbite od ekranu promienie mogą powodować niekorzystne odbicia, a zatem dyskomfort i trudności w koncentracji – tłumaczy Adam Gołąb, ekspert firmy TRILUX Polska. Najkorzystniejsze warunki pracy uzyskać można dzięki zastosowaniu oświetlenia rozproszonego (odbitego od sufitu) i punktowego – bezpośrednio doświetlającego obszar pracy. Do takich celów znakomicie nadają się przenośne oprawy LED. – Przykładem ciekawego rozwiązania dla biur jest oprawa podłogowa TRILUX Neximo S. Większa część światła oprawy skierowana jest do góry, równomiernie oświetlając sufit a światło bezpośrednie, skierowane jest na obszar pracy. Uzyskujemy światło o niskim kontraście i optymalnej dla pracy biurowej temperaturze barwowej 4000 K - tłumaczy Adam Gołąb z firmy TRILUX Polska. – Niewielki pobór energii elektrycznej (87 W), dodatkowo zmniejszony dzięki czujnikom światła dziennego, dostosowującym natężenie światła do jasności pomieszczenia, to dodatkowe zalety tej oprawy – dodaje. Istotna jest również pozycja źródła światła względem miejsca pracy. Powinno być zlokalizowane z lewej strony w wypadku osób praworęcznych lub z prawej dla osób leworęcznych. W ten sposób unikniemy powstania cienia i wyeliminujemy uciążliwy dla wzroku kontrast pomiędzy polem oświetlonym a zacienionym.

Źródło: getmorepr / budnet.pl

Zobacz galerie zdjęć

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator paneli podłogowych

Społeczność budnet.pl ma już 19451 użytkowników

Użytkownicy online (3)

gości: 218

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >