Jak wynająć idealne biuro w pięciu krokach?
Dla wielu firm wynajem powierzchni biurowej to rozwiązanie znacznie korzystniejsze niż budowa własnej siedziby. Gwarantuje większą elastyczność oraz stwarza możliwość ulokowania biznesu w miejscu, w którym zakup gruntu byłby niemożliwy. Jak zatem wynajmować mądrze, z uwzględnieniem rzeczywistych potrzeb firmy, i nie wpaść w pułapki procesu negocjacyjnego?
Czytaj dalej
Według badań Fundacji Pro Progressio na temat kluczowych czynników przy wyborze lokalizacji biznesowej ważną determinantą jest dostępność powierzchni biurowych klasy A i B+, którą wszyscy respondenci określili jako „zdecydowanie” lub „raczej” istotną. Tymczasem atrakcyjna działka pod budowę własnej siedziby okazała się ważna jedynie w 42%. Przedsiębiorcy, szczególnie na początku działalności na danym terenie, znacznie chętniej korzystają z wynajętych budynków. Daje to możliwość szybszego ulokowania biznesu w atrakcyjnej lokalizacji,generuje mniejsze koszty, nie wymaga troski o administrację budynku – mówi Wiktor Doktór Prezes Fundacji Pro Progressio.
1. Określ priorytety
Na polskim rynku występuje nadpodaż powierzchni biurowej, według raportu RICS na temat nieruchomości komercyjnych za II kwartał 2015 roku. W gąszczu ofert znalezienie idealnie dopasowanej przestrzeni biurowej nie jest jednak tak proste, jak mogłoby się wydawać. Główne kryteria brane pod uwagę przez najemców są zazwyczaj uniwersalne: lokalizacja, standard budynku oraz wykończenie powierzchni, ekspozycja budynku, jego wielkość i charakter. Najtrudniejsze w procesie decyzyjnym jest umiejętne dokonanie rozkładu wag dla poszczególnych czynników.
2. Działaj zgodnie z planem
Warto rozpocząć od ustalenia harmonogramu uwzględniającego poszczególne etapy poszukiwania powierzchni. Realna ocena możliwości budżetowych pomoże zawęzić listę potencjalnych lokalizacji do tych, które są w naszym zasięgu finansowym. Kolejny etap to wybór kilku opcji, a następnie tej jednej, której dotyczyć będą finalne rozmowy. Kluczowym elementem harmonogramu jest data wyznaczająca początek okresu najmu. Kontraktowe zabezpieczenie dostępności powierzchni dla najemcy jest jednym z istotnych zapisów umowy – mówi Joanna Blumert, Associate, Manager ds. Rozwoju Biznesu w dziale powierzchni biurowych firmy Cushman & Wakefield - Nie bez znaczenia w całym procesie jest zaplanowanie czasu na aranżację biura. Różne bowiem będą założenia dla przygotowania powierzchni kilkuset metrowej czy powierzchni kilku tysięcy metrów.
Czytaj również: Jakie mieszkanie warto kupić?
3. Patrz w przyszłość
Podejmując decyzję o wyborze biura należy wziąć pod uwagę nie tylko obecne zapotrzebowania firmy, ale także okoliczności, które mogą wystąpić w przyszłości: spodziewany w ciągu kilku lat spadek lub wzrost zatrudnienia, rozważane przejęcia i fuzje. W umowie należy uwzględnić zapisy dotyczące rozwoju firmy oraz uzgodnienia na wypadek ewentualnej redukcji czy ograniczenia działalności biznesowej.
4. Posłuchaj pracowników
Istotne czynniki przy wyborze biura to również te, które mają realny wpływ na codzienny komfort pracowników firmy: dostęp do komunikacji publicznej, parkingu, ale także rozplanowanie powierzchni i jej zaaranżowanie oraz design. Warto zauważyć, że firmy coraz częściej konsultują swoje plany z pracownikami, żeby nowe biuro spełniało oczekiwania nie tylko zarządu, ale również zespołu. Ważne, aby osoby decyzyjne nie patrzyły na nowe biuro tylko i wyłącznie pod kątem kosztów. Najtańsza, nieodpowiadająca zespołowi lokalizacja, niski standard może spowodować rotację wśród pracowników i problemy związane ze znalezieniem nowej kadry – mówi Izabela Ciszewska, Starszy Konsultant w Dziale Reprezentacji Najemcy w JLL.
5. Zatrudnij specjalistę
W celu usprawnienia procesu wynajmu warto pomyśleć o skorzystaniu z pomocy specjalisty. Doświadczeni agenci potrafią zidentyfikować możliwości, które nie są oczywistym wyborem. Poza standardowo dostępnymi, wyszukają również oferty, które nie są ogólnie znane na rynku, wynegocjują atrakcyjne bonusy, ulgi, czy dopłaty – mówi Mateusz Strzelecki, Senior Associate w firmie doradczej Walter Herz. W jakie pułapki najczęściej wpadają najemcy rezygnując z pomocy specjalisty? Nie zwracają uwagi na zapisy dotyczące opłat eksploatacyjnych i standardu technicznego danego obiektu lub nieświadomie zgadzają się na poniesienie opłat za powrót do pierwotnego stanu biura, jeszcze sprzed wprowadzenia wszystkich zmian na powierzchni, w przypadku decyzji o wyjściu z danego obiektu – mówi Izabela Ciszewska.
Czytaj również: Cztery budynki z LEED Platinum
Komentarze
Sprzedaż apartamentów nad morzem.
Baltic Plaza **** to miejsce niezwykłe,
to Twój elegacki apartament
www.sea-development.pl
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Jak obecnie wygląda rynek kredytowy? Liczba postów: 23 Grupa: Inwestycje Wiecie na rynku cały czas jest zasyp najróżniejszych produktów finansowych, ale wiecie.... Najważniejsze jest też to, aby nie stracić kontroli n...
- Jaki powinien być hotel idealny? Liczba postów: 32 Grupa: Inwestycje Jakiś czas temu byłem na weekend w Poznaniu i zatrzymałem się w polecanym mi Hotel Poznań Włoski - Liceum dla Dorosłych Poznań , który według mnie oferuje wysok...
- Jak w ostatnich latach kształtowały się zmiany w b... Liczba postów: 1 Grupa: Inwestycje
- Jakie mieszkanie wybrać? Deweloperskie czy używane... Liczba postów: 224 Grupa: Inwestycje Czy ktoś z Was zdecydował się na opcje jaką jest zarządzanie najmem? W sieci znalazłam te firmę - https://alavoro.pl/zarzadzanie-mieszkani em/. Pojęcie zarządzan...
- Zakup mieszkania: od dewelopera czy z rynku wtórne... Liczba postów: 19 Grupa: Inwestycje Cześć! Planujesz zakup nowego mieszkania w Katowicach? Według mnie, warto zajrzeć na stronę GeoGrupa. Mają tam wiele propozycji nowych mieszkań w różnych części...