Jak zapewnić bramie długowieczną bezawaryjność?

Jak zapewnić bramie długowieczną bezawaryjność?

Prawidłowy montaż bramy z napędem automatycznym jest podstawowym, ale nie jedynym elementem, mającym wpływ na sprawne i bezpieczne funkcjonowanie bramy. Bardzo ważny jest również sposób, w jaki obchodzimy się z nią później. Co możemy zrobić, aby jak najdłużej cieszyć się nowym nabytkiem?

 

Oprócz zapoznania się z instrukcją otrzymaną od autoryzowanego dealera firmy, której napęd zakupiliśmy, powinniśmy wiedzieć jeszcze o kilku istotnych sprawach. Codzienne czynności mogą bowiem mocno oddziaływać na pracę automatu. Podstawą jest oczywiście dobrze dobrane urządzenie. Napęd przeznaczony do bramy o mniejszym ciężarze niż ta, do której został zamontowany, będzie działał wolniej i gorzej niż tego oczekujemy.

 

Czytaj również: Prosta w obsłudze automatyczna brama garażowa

 

Czysty teren

 

Przed instalacją konieczne jest usunięcie wszelkich rzeczy, które znajdują się w świetle bramy. Dotyczy to w głównej mierze bram skrzydłowych.  - "Wszystko po to, aby skrzydła bramy mogły swobodnie się przesuwać. Jeśli coś stoi im na przeszkodzie, łatwo mogą się zaciąć" – mówi Jacek Baran, specjalista FAAC Polska. Zwróćmy na to uwagę szczególnie jesienią - kolorowe dywany z liści są ozdobą w lesie i parku, pokrywając podwórko mogą tylko zaszkodzić. Zimą natomiast pamiętajmy o usuwaniu zalegającej masy białego puchu, który może zepsuć naszą bramę. Jej ramię to nie szufla do odgarniania śniegu, szczególnie jeśli mamy bramę przesuwną.

 

Dodatki mają znaczenie!

 

Fotokomórki, które wchodzą w skład każdego dobrego zestawu do automatyzacji zwiększają bezpieczeństwo użytkowania bramy. Wykrywają przeszkody, znajdujące się na wysokości co najmniej 50 cm w świetle bramy (np. fotokomórki Safebeam do napędu do bram skrzydłowych 414 FAAC). Jeśli jednak zdecydujemy się na zamontowanie dwóch ich kompletów, podwoimy poziom zabezpieczeń. Pojedynczy zestaw, standardowo umieszczany w świetle bramy, pomija obiekty znajdujące się w świetle skrzydła. Jest to miejsce, w którym powinniśmy zamontować drugi zestaw.

 

 

Dla przykładu podczas wjazdu samochodem na posesję, w momencie otwierania się bramy skrzydłowej, auto przez pewien czas znajduje się jeszcze w świetle skrzydła. Fotokomórki będące w świetle bramy mogą nie wykryć auta. Warto o tym pomyśleć już w momencie montażu. Inaczej, potrzebne będzie powtórne doprowadzanie zasilania. Dotyczy to tylko bram skrzydłowych. W bramach przesuwnych jeden komplet całkowicie wystarczy.

 

Czytaj również: Nowoczesne i funkcjonalne bramy garażowe

 

Własna sygnalizacja

 

Jeśli myślisz, że sygnalizacja świetlna to przywilej kierowców korzystających z publicznych dróg – mylisz się. Teraz każdy właściciel automatycznej bramy może mieć swoją własną lampę sygnalizacyjną. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że w ruchu drogowym ułatwia ona jazdę, czyniąc ją bardziej bezpieczną. Wiemy, kiedy mamy stać, a kiedy możemy ruszyć. Gdy lampa się zaświeca, daje nam znak, że w tej chwili brama pracuje.

 

 

To dla nas informacja, żeby zachować ostrożność. Pożądany jest wtedy postój samochodu – jeśli znajdujemy się przed wjazdem na teren posesji, musimy poczekać. Jeżeli już na nią wjechaliśmy, ale chcemy się cofnąć, świecąca lampa to także znak dla nas, żeby zaczekać. Jest to bardzo wygodny sposób, zwłaszcza nocą, przy ograniczonej widoczności. Lampę montuje się na słupku bramy. Ta wchodząca w skład zestawu 414 FAAC do bram skrzydłowych, jest także mała i… ładna.

 

Odblokowanie napędu

 

Okres letni to czas burzowy, co da się odczuć szczególnie ostatnio. Wiąże się to często z brakiem dostawy prądu. Możemy w takim wypadku przejść do obsługi ręcznej. Należy wtedy wysprzęglić napęd. Na przykład w napędzie do bram skrzydłowych 414 FAAC wprowadzamy klucz do zamka mechanizmu odblokowującego i przekręcamy go aż do pojawienia się oporu. Usuwamy klucz z zamka i zasłaniamy otwór. Wtedy możemy już otwierać i zamykać bramę ręcznie. Inaczej jest w przypadku napędów do bram przesuwnych. Do wysprzęglenia bramy z napędem do bram przesuwnych C720 nie potrzebujemy narzędzi. Przekręcamy mechanizm zwalniający w prawo (do poziomu). Dźwignia korpusu odsunie się lekko od korpusu siłownika. Całkowicie ją opuszczamy i otwieramy/zamykamy bramę ręcznie.

 

Czytaj również: Funkcje segmentowej bramy garażowej

 

Konserwuj i sprawdzaj

 

Dokonywanie okresowej kontroli konstrukcji bramy, a w szczególności prawidłowej pracy zawiasów oraz sprawdzanie prawidłowości regulacji i stanu zabezpieczeń np. sprzęgła przeciwzgnieceniowego i fotokomórek da nam gwarancję prawidłowego działania bramy i napędu. Konserwacja powinna być przeprowadzana najrzadziej co sześć miesięcy. Ewentualne naprawy mogą być wykonywane wyłącznie przez upoważniony serwis techniczny producenta. Inaczej stracimy gwarancję na napęd.

 

 

Jeśli zdecydujemy się na dodatkowe części, które będą dla nas udogodnieniem, szybko poczujemy różnicę. Łatwo można także przyzwyczaić się do wspomnianych czynności, ułatwiających z kolei pracę bramie. To nic nie kosztuje, a korzyści z pewnością okażą się wymierne.

Źródło: Red Pen / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator ilości tapety

Społeczność budnet.pl ma już 19444 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 296

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >