![Jak zdobyć certyfikat energetyczny?](https://www.budnet.pl/static/article_images/avatars/8_energy-class-2-1390041-m.jpg)
Jak zdobyć certyfikat energetyczny?
Dokument, którego pełna nazwa brzmi: świadectwo charakterystyki energetycznej budynku, zawiera zbiór danych i wskaźników energetycznych dotyczących budynku lub jego części, które opisują całkowite zapotrzebowanie na energię niezbędną do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem (art. 2 pkt 3 ustawy o charakterystyce energetycznej budynków, Dz. U. z 2014 poz. 1200 - dalej ustawa).
Zawiera on następujące informacje:
- dane identyfikacyjne budynku lub jego części,
- charakterystykę energetyczną budynku lub jego części,
- zalecenia określające zakres i rodzaj robót budowlano-instalacyjnych, które poprawią charakterystykę energetyczną budynku lub jego części.
Posiadanie certyfikatu jest niezbędne podczas zbywania oraz wynajmowania mieszkania. Wydane świadectwo można wykorzystywać przez 10 lat od sporządzenia, chyba że w międzyczasie wprowadzono zmiany do charakterystyki energetycznej budynku.
Czytaj również: Nowelizacja praw budowlanego
Warto wiedzieć, że wydawać go mogą tylko uprawnione do tego osoby wskazane w ustawie. Dlatego warto dokładnie sprawdzić osobę, której płacimy za jego przygotowanie. Zgodnie z art. 16 ustawy kompetencje do przygotowania dokumentu mają osoby:
- posiadające pełną zdolność do czynności prawnych,
- nieskazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniężnemu i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe,
- posiadające odpowiednie wyższe wykształcenie
- posiadające uprawnienia budowlane.
Ustawodawca zastrzegł, że świadectwo nie może być sporządzone przez osobę, która jest zarządcą lub właścicielem budynku lub gdy przysługuje jej spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu albo spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, którego dotyczy. Zachwiałoby to obiektywność specjalisty.
Dokument sporządzany jest za pośrednictwem systemu teleinformatycznego z wykorzystaniem metodyki przygotowanej przez Ministerstwa właściwego do spraw budownictwa. Zamawiający otrzymuje wersję papierową opatrzoną podpisem i numerem ewidencyjnym.
Czytaj również: Zmiany w prawie ochrony konkurencji i konsumentów
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Odbiór mieszkania od dewelopera Liczba postów: 5 Grupa: Nieruchomoś... Warto poczytać artykuły, w których mowa o odbiorze. Tam na pewno znajdziemy wiele potrzebnych informacji.
- Wybór dewelopera w Warszawie Liczba postów: 33 Grupa: Nieruchomoś... Super opcją jest obecnie kupno mieszkania pod wynajem, polecam zapoznać się z ofertą APM Development http://lokaleinwestycyjne.pl/. Takie mieszkanie to szybki z...
- deweloper we Wrocławiu Liczba postów: 367 Grupa: Nieruchomoś... Ja zdecydowałam się na wybór dewelopera inkom we Wrocławiu. Myślę, że warto. Wszystkie informacje były mi przekazywane. Serdecznie polecam.
- Pułapki deweloperskie? Liczba postów: 229 Grupa: Nieruchomoś... Myślę, że spodobać się Wam mogą takie nowe mieszkania lublin: https://galadom.pl/ . Polecam zapoznać się bliżej z ich ofertą. Jestem pewna, że także Wy znajdzie...
- Sprawdzony deweloper w Kielcach Liczba postów: 12 Grupa: Nieruchomoś... W projektach ATAL widoczny jest nacisk na tworzenie przestrzeni przyjaznych mieszkańcom. Mieszkania oferują przemyślane układy i wysoką jakość wykończenia, co c...