Jakia powinna być idealna nieruchomość?
Badania popytu na rynku mieszkaniowym przeprowadzane w oparciu o deklaracje potencjalnych nabywców wskazują, że idealna nieruchomość powinna charakteryzować się prestiżową lokalizacją, niebudzącym wątpliwości stanem technicznym, wysokim standardem oraz oczywiście bardzo atrakcyjną ceną.
Czytaj dalej
Problem w tym, że takie oferty w zasadzie nie sposób znaleźć. W zderzeniu z faktyczną ofertą rynkową preferencje kupujących ulegają przeobrażeniom i nierzadko bardzo się różnią od ich pierwotnego kształtu.
Czytaj również: Opłakane warunki polskich mieszkań
Popyt deklarowany na rynku mieszkaniowym to swoisty „koncert życzeń” potencjalnych nabywców, kompilacja możliwie najlepszych, nierzadko wzajemnie wykluczających się cech mieszkania. Popyt deklarowany można zdefiniować jako odpowiedź na pytanie: „Jaką mieszkanie chciałbym kupić?” a nie pytanie: „Jakie mieszkanie faktycznie kupię?”. Takie dane nie przedstawiają rzeczywistego obrazu rynku - prezentują jedynie szerokie ramy wyznaczonego obszaru poszukiwań nieruchomości.
Analitycy Działu Badań i Analiz firmy Emmerson przeanalizowali transakcje kupna/sprzedaży mieszkań zawarte za pośrednictwem firmy w okresie od początku 2013 r. na pięciu głównych rynkach mieszkaniowych w kraju - Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Gdańsku. Dzięki temu poznano faktyczny kształt popytu realnego, który odzwierciedla nie tyle preferencje kupujących, co ich faktyczne możliwości finansowe. Sprawdźmy jakie powierzchnie mieszkań cieszyły się największym zainteresowaniem?
Czytaj również: Rośnie popyt i podaż na biurowce w Warszawie
Zdecydowana większość popytu koncentruje się wokół mieszkań określanych mianem małych lub średnich, co w zakresie metrażu oznacza między 30 a 60 mkw. Największa część kupujących - 19% - wybierała mieszkania małe o powierzchni między 30 a 40 mkw. Mieszkania o powierzchni poniżej 30 mkw. nie cieszyły się już tak dużym zainteresowaniem – były one przedmiotem tylko 7% transakcji. Wydaje się, że dla większości poszukujących taki metraż mieszkania jest zbyt mały i niespełna podstawowe kryterium oczekiwanej funkcjonalności. W takich sytuacjach wybierane są większe mieszkania ale o podobnej cenie wynikającej chociażby z gorszej lokalizacji czy niższego standardu.
Po około 15% przeanalizowanych transakcji dotyczyło mieszkań o powierzchni z przedziałów między 40 a 50 mkw., między 50 a 60 mkw. oraz między 60 a 70 mkw. Od mieszkań o metrażu około 60 mkw. widoczna jest typowa tendencja spadku popytu wraz ze wzrostem mieszkań. Tendencja ta nie dotyczy jedynie ostatniego segmentu największych apartamentów, który ma swoje specyficzne i jak się okazuje nie takie wąskie grono amatorów. W przypadku lokali, których powierzchnia przekracza 100 mkw. popyt był dość wysoki – co dziesiąte sprzedane mieszkanie charakteryzowało się takim właśnie metrażem.
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Wakacje nad morzem Liczba postów: 82 Grupa: Trudne tema... Ja własnie zastanawiam się nad wakacjami w Chorwacji. Znalazłam nawet nowoczesny hotel blisko plaży w Sibeniku - https://www.amadriapark.com/hotel/amadri a-park-...
- Wlasny sklep Liczba postów: 15 Grupa: Trudne tema... Ja prowadze swój sklep i cały czas mnie denerwowało że na miejscu które mam przeznaczone dla klientów parkowały osoby które mój sklep omijały szerokim łukiem. P...
- Liczba Najbogatszych osób na świecie w 2015 r. nie... Liczba postów: 6 Grupa: Aktualności
- Skuteczny marketing w branży budowlanej Liczba postów: 63 Grupa: Aktualności Regularne informowanie o postępach budowy to strategia, która buduje zaufanie i zaangażowanie klientów. Marketing dla dewelopera może obejmować zamieszczanie zd...
- Sprzedam używane okna i drzwi - gdzie wystawić? Liczba postów: 2 Grupa: Trudne tema... Wiele osób szuka drzwi, rolet, bram czy okien nie tylko nowych ale też z drugiej ręki. A najkorzystniej może Ci wyjść wystawienie tego na https://gieldaokien.pl...