Jakie są prawa i obowiązki zarządcy budynku
Zarządcą nieruchomości może być zarówno osoba fizyczna, jak i firma. Do posługiwania się tytułem zawodowym zarządcy nieruchomości upoważnione są tylko i wyłącznie osoby, które po zdaniu odpowiednich egzaminów zostały wpisane do ogólnopolskiego rejestru zarządców nieruchomości.
Czytaj dalej
Rejestr taki prowadzi Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Zgodnie z polskim prawem zarządzaniem nieruchomościami mogą zajmować się jedynie firmy, które zatrudniają licencjonowanych zarządców nieruchomości lub ich właściciele posiadają taki tytuł zawodowy. Zarządca odpowiada praktycznie za wszystko co wiąże się z prawidłowym funkcjonowaniem nieruchomości: od strony formalnej po codzienną opiekę nad budynkiem.
W Polsce niestety nadal mamy dużo przypadków, gdy osoby bez odpowiedniej wiedzy i licencji świadczą dla wspólnot usługi, nazywając się zarządcami budynku, a tak naprawdę można je nazwać co najwyżej administratorami. Tymczasem są to dwa różne stanowiska o różnych kompetencjach. Ponadto różnią się także zakresem obowiązków.
Czytaj również: Nie każdy lokal może mieć założoną księgę wieczystą?
Prawa i obowiązki
Do podstawowych obowiązków zarządcy budynku można zaliczyć:
- ogólny przegląd budynku w każdym roku
- przegląd instalacji wentylacyjnej w każdym roku
- przegląd instalacji gazowej w każdym roku
- przegląd instalacji elektrycznej co pięć lat
- legalizacja wodomierzy co 5 lat
- wymiana lub legalizacja ciepłomierzy co 5 lat
- wymiana radiowych podzielników kosztów ogrzewania co 10 lat
- sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego i przekazywanie go wszystkim właścicielom lokali
- zwoływanie zebrać wspólnoty mieszkaniowej w pierwszym kwartale każdego roku
- nadzorowanie wykonywania napraw zleconych w nieruchomości
- współpraca w ramach prawidłowego rozliczenia kosztów centralnego ogrzewania przez wyspecjalizowane firmy
- windykacja płatności od właścicieli zalegających z opłatami na drodze postępowania upominawczego oraz w przypadkach koniecznych sądowego
- pobieranie od właścicieli lokali miesięcznych opłat z tytułu kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej
Zarządca budynku odpowiada za utrzymanie należytego porządku i czystości w pomieszczeniach budynku, jak i również na terenie zewnętrznym. Mowa tu o przy blokowych ogródkach i placach zabaw. Musi również zadbać o to, by wszelkie prace związane z konserwacją budynku i napraw w nim były wykonywane na bieżąco.
Do jego obowiązków należy również reprezentowanie ogółu właścicieli w sprawach dotyczących wspólnoty przed sądami powszechnymi i innymi organami administracji państwowej.
Czytaj również: Problemy z wynajmowaniem mieszkań - regulacje prawne
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 roku Liczba postów: 328 Grupa: Prawo
- profesjonalne biuro rachunkowe Liczba postów: 99 Grupa: Przepisy pr... A wtedy też dla takiego biura rachunkowego czy jakiejkolwiek firmy realizującej usługi księgowe, niezbędne jest ubezpieczenie OC zawodowe. Przykład jest na ubez...
- kupno mieszkania Liczba postów: 821 Grupa: Nieruchomoś... W moim odczuciu, Osiedle Aleksandria to propozycja dla tych, którzy chcą żyć w komfortowych warunkach i cenią sobie dobrą lokalizację. Jeśli jesteś zainteresowa...
- Pośrednik nieruchomości Liczba postów: 58 Grupa: Pośrednik/Z... Jeśli zastanawiasz się nad kupnem lub wynajmem nieruchomości, to warto odwiedzić stronę https://horyzontnieruchomosci.pl/ Znajdziesz tam oferty, które mogą speł...
- Co zrobić, żeby się nie dac oszukać w czasie brani... Liczba postów: 32 Grupa: Przepisy pr... Na pewno warto umowę skonsultować z jakąś sprawdzoną kancelarią, która oceni stan umowy, a w razie "w" pomoże. Wiem że moim znajomym pomogli oni https://www.nor...