Jakie są prawa i obowiązki zarządcy budynku

Jakie są prawa i obowiązki zarządcy budynku

Zarządcą nieruchomości może być zarówno osoba fizyczna, jak i firma. Do posługiwania się tytułem zawodowym zarządcy nieruchomości upoważnione są tylko i wyłącznie osoby, które po zdaniu odpowiednich egzaminów zostały wpisane do ogólnopolskiego rejestru zarządców nieruchomości. Czytaj dalej

  Rejestr taki prowadzi Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Zgodnie z polskim prawem zarządzaniem nieruchomościami mogą zajmować się jedynie firmy, które zatrudniają licencjonowanych zarządców nieruchomości lub ich właściciele posiadają taki tytuł zawodowy. Zarządca odpowiada praktycznie za wszystko co wiąże się z prawidłowym funkcjonowaniem nieruchomości: od strony formalnej po codzienną opiekę nad budynkiem. 

 W Polsce niestety nadal mamy dużo przypadków, gdy osoby bez odpowiedniej wiedzy i licencji świadczą dla wspólnot usługi, nazywając się zarządcami budynku, a tak naprawdę można je nazwać co najwyżej administratorami. Tymczasem są to dwa różne stanowiska o różnych kompetencjach. Ponadto różnią się także zakresem obowiązków. 

 

 

Czytaj również: Nie każdy lokal może mieć założoną księgę wieczystą?

 

Prawa i obowiązki


 Do podstawowych obowiązków zarządcy budynku można zaliczyć:

- ogólny przegląd budynku w każdym roku

- przegląd instalacji wentylacyjnej  w każdym roku

- przegląd instalacji gazowej  w każdym roku

- przegląd instalacji elektrycznej co pięć lat

- legalizacja wodomierzy  co 5 lat

- wymiana lub legalizacja ciepłomierzy  co 5 lat

- wymiana radiowych podzielników kosztów ogrzewania  co 10 lat

- sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego i przekazywanie go wszystkim właścicielom lokali

- zwoływanie zebrać wspólnoty mieszkaniowej w pierwszym kwartale każdego roku

- nadzorowanie wykonywania napraw zleconych w nieruchomości

- współpraca w ramach prawidłowego rozliczenia kosztów centralnego ogrzewania przez wyspecjalizowane firmy

- windykacja płatności od właścicieli zalegających z opłatami na drodze postępowania upominawczego oraz w przypadkach koniecznych sądowego

- pobieranie od właścicieli lokali miesięcznych opłat z tytułu kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej

 

 Zarządca budynku odpowiada za utrzymanie należytego porządku i czystości w pomieszczeniach budynku, jak i również na terenie zewnętrznym. Mowa tu o przy blokowych ogródkach i placach zabaw. Musi również zadbać o to, by wszelkie prace związane z konserwacją budynku i napraw w nim były wykonywane na bieżąco. 

 Do jego obowiązków należy również reprezentowanie ogółu właścicieli w sprawach dotyczących wspólnoty przed sądami powszechnymi i innymi organami administracji państwowej. 

 

Czytaj również: Problemy z wynajmowaniem mieszkań - regulacje prawne

 

Źródło: budnet.pl
Autor: Katarzyna Kłosek

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator zwrotu podatku VAT za materiały budowlane

Społeczność budnet.pl ma już 19396 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 301

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >