Kupujemy nowy dom...

Kupujemy nowy dom...

Kupowanie domu czy mieszkania jest jedną z poważniejszych decyzji w życiu. Już samo wyszukanie i wyłonienie odpowiedniej nieruchomości okazuje się bardzo czasochłonnym zajęciem. Wybór mieszkań na rynku jest bardzo szeroki, a konkurencja niezwykle zacięta. Deweloperzy stale walczą o uwagę potencjalnych klientów poprzez nieustanną promocję swoich inwestycji.

 

 Z analiz przeprowadzonych przez Dział Badań i Analiz firmy Emmerson Realty S.A. wynika, iż sprzedaż na rynkach pierwotnych w czołowych miastach Polski w ciągu ostatnich dwóch kwartałów była bardzo dobra. Możemy zatem stwierdzić, iż liczne grono naszych rodaków z sukcesem przechodzi przez cały proces zakupu nieruchomości. Gdzie i czego szukają, na co zwracają uwagę oraz jak finansują zakup nowego domu i mieszkania, to jedne z niektórych pytań, na które wielu chciałoby poznać odpowiedź.

 

W tym celu portal otoDom.pl zlecił TNS Polska przeprowadzenie badania, które miało dać obraz Polaka kupującego mieszkanie/dom na rynku pierwotnym. Wnioski wyciągnięte z wywiadów, jak mówi Przemysław Kotwicki z portalu otoDom.pl, mogą być inspiracją dla deweloperów i pośredników nieruchomości, ale w pewnym stopniu i dla samych poszukujących wymarzonego domu czy mieszkania.

 

Badanie „Kupujemy nowy dom” zostało przeprowadzone w dniach 24-28 kwietnia 2014 roku. W badaniu wzięło udział 501 pełnoletnich mieszkańców nowych osiedli bądź inwestycji, które powstały w ciągu ostatnich dwóch lat w pięciu największych miastach w Polsce: w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu i Poznaniu. Na każde miasto przypadło 20% ankietowanych. Wywiady były wspomagane komputerowo, każda ankieta została przeprowadzona przy użyciu tabletu.

 

Struktura repondentów prezentuje się następująco: 57% ankietowanych stanowiły kobiety, a 43% to mężczyźni. Wśród respondentów 37% stanowiły osoby między 18 a 29 rokiem życia, 42% to osoby w wieku 30-39 lat, a 21% badanych miało powyżej 40 lat.

 

strefy_nieruchomosci_ p_l_badanie1

 

Wśród badanych 80% zakupiło mieszkanie w budynku wielorodzinnym, 20% ankiet dotyczyło budownictwa jednorodzinnego. Struktura powierzchni i liczby pokoi mieszkań respondentów została przedstawiona na poniższym wykresie.

 

Czytaj również: Pogłębia się dysproporcja pomiędzy czynszami

 

strefy_nieruchomosci_ p_l_badanie2

 

Badanie polegało na przeprowadzeniu wywiadu, w czasie którego badający zadali następujące pytania:

 

  1. Z jakich źródeł korzystał respondent szukając mieszkania/domu do kupienia?
  2. Na jakie kryteria zwracał uwagę respondent poszukując mieszkania/domu do kupienia?
  3. Czy respondent poszukiwał mieszkania/domu na rynku pierwotnym, czy wtórnym?
  4. Jakie są według respondenta zalety mieszkania/domu pochodzącego z rynku pierwotnego?
  5. W jaki sposób respondent sprawdzał dewelopera?
  6. Czy respondent brał kredyt na zakup mieszkania/domu, czy dysponował wkładem własnym?

Szczegółowe wyniki przeprowadzonego badania zaprezentowane zostaną w ramach specjalnego cyklu artykułów. Zapraszamy do lektury.

Kupujemy nowy dom… no to szukamy. Gdzie poszukujący nowych mieszkań i domów udają się w pierwszej kolejności?

 

Podjęliśmy jeden z ważniejszych kroków w naszym życiu – zdecydowaliśmy się na zakup nowego mieszkania bądź domu. Decyzja zapadła… i co dalej? Gdzie szukać naszego idealnego mieszkania?


Ze wszystkich stron bombardują nas reklamy inwestycji mieszkaniowych, deweloperów bądź portali internetowych udostępniających oferty sprzedaży nieruchomości. Samo przebrnięcie przez oferty deweloperów znajdujące się na stronach internetowych stanowi nie lada wyzwanie dla każdego poszukującego. A jest w czym wybierać. Z badań przeprowadzonych przez przez Dział Badań i Analiz firmy Emmerson Realty S.A. wynika, iż w Warszawie jest obecnie ponad 350 inwestycji deweloperskich dotyczących budowy mieszkań. W pozostałych miastach inwestycji jest już nieco mniej, ale wciąż zdecydowanie za dużo by zapoznać się z każdą z nich. Szukający swojego nowego lokum na portalach internetowych natkną się na tysiące ogłoszeń. Agata Polińska z serwisu otoDom.pl przyznaje, iż biorąc  pod uwagę największe miasta w Polsce, tj. Warszawę, Kraków, Wrocław, Poznań i Łódź, na portalu otoDom.pl znajdziemy ponad 25 000 ofert z rynku pierwotnego.

 

A przecież internet to niejedyne źródło skąd możemy czerpać informacje. Szeroki wachlarz możliwości skłonił portal otoDom.pl do zawarcia w przeprowadzonym badaniu „Kupujemy nowy dom” pytania: Z jakich źródeł korzystał respondent szukając mieszkania/domu do kupienia?

 

Respondent w odpowiedzi na powyższe pytanie miał do wyboru dziewięć możliwości,
z których musiał wybrać trzy według niego najważniejsze. Gdzie zatem kierowali się poszukujący?

 

Czytaj również: Mieszkania tanie czy drogie?

 

strefy_nieruchomosci_ p_l_badanie3

Źródło: „Kupujemy nowy dom”, badanie TNS Polska dla otoDom.pl.

  Badanie przeprowadzono w dniach 24-28 kwietnia 2014 roku. W badaniu wzięło udział 501 pełnoletnich mieszkańców nowych osiedli bądź inwestycji, które powstały w ciągu ostatnich dwóch lat w pięciu największych miastach w Polsce: Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu i Poznaniu. Na każde miasto przypadło 20% ankietowanych.

 

„Świeżo upieczeni” właściciele mieszkań lub domów najczęściej za najważniejsze źródło informacji o ofertach uznają strony internetowe deweloperów. Odpowiedź tą zaznaczyło 53% zapytanych. Wynik ten pokazuje jak ważną rolę pełni strona internetowa dewelopera. W przeciągu ostatnich kilku lat nastąpiła kolosalna zmiana na plus pod kątem dbałości o strukturę i aktualność stron internetowych, ale wciąż zdarzają się jeszcze deweloperzy, którzy nie poświęcają temu należytej uwagi. W nieco mniejszym zakresie badani wspominają o stronach internetowych biur/agencji nieruchomości (39%) lub po prostu o biurach deweloperów (32%). Niespełna jedna trzecia respondentów poszukiwała informacji wśród rodziny i znajomych (29%), a blisko jedna czwarta (23%) za jedno z najważniejszych źródeł informacji uznaje portale ogłoszeniowe. Najrzadziej badani wspominają o ofertach publikowanych w gazetach (16%) bądź usługach biura pośredników/agencji nieruchomości (12%).

 

strefy_nieruchomosci_ p_l_badanie4

Właściciele mieszkań w budynkach wielorodzinnych częściej niż mieszkańcy domków jednorodzinnych odwiedzali strony internetowe deweloperów (57% wobec 41%), a rzadziej zaglądali do ogłoszeń w gazetach (14% wobec 25%).

 

Biorąc pod uwagę badane miasta:

  • Respondenci z Warszawy zdecydowanie częściej niż pozostali badani cenią sobie wizyty
    w biurach deweloperów (48% wobec 32% dla ogółu).
  • Rozmówcy z Krakowa zdecydowanie częściej niż pozostali stawiają na informację ze stron internetowych agencji nieruchomości (57% wobec 39%) oraz na oferty z portali ogłoszeniowych (42% wobec 23%).
  • Ankietowani z Łodzi rzadziej niż w innych miastach wspominają o stronach internetowych deweloperów (44% wobec 53% dla ogółu). Zdecydowanie częściej, niż pozostali badani, mówią natomiast o informacjach uzyskiwanych od znajomych lub rodziny (41% wobec 29% dla ogółu).
  • Poznańscy respondenci częściej (w porównaniu do ogółu badanych) doceniają oferty zamieszczone w gazetach (24% wobec 16%).
  • We Wrocławiu ankietowani cenią sobie wizyty na targach mieszkaniowych lub targach nieruchomości (41% wobec 23% dla ogółu), a także osobiste wizyty w biurach deweloperów (41% wobec 32%).

 

Podsumowując wyniki przeprowadzonego badania można stwierdzić, iż jednym z najważniejszych źródeł informacji okazały się strony internetowe deweloperów oraz biur nieruchomości. „Do lamusa” wydają się odchodzić stacjonarne biura nieruchomości i ogłoszenia w gazecie.

2014-05-13
Źródło: Strefy Nieruchomości / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19444 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 427

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >