„Lekcje ciepła” - projekt edukacyjno-ekologiczny dla najmłodszych dzieci
Już 400 000 dzieci wzięło udział w „Lekcjach ciepła”, w trakcie których uczą się świadomej konsumpcji i niemarnowania energii cieplnej. Kluczowym celem projektu jest podnoszenie wiedzy najmłodszych na temat ochrony środowiska, dlatego honorowy patronat nad projektem objął Minister Klimatu i Środowiska.
Czytaj dalej
„Lekcje ciepła” to projekt edukacyjno-ekologiczny powstały z inicjatywy Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie, a realizowany przez dostawców ciepła systemowego w przedszkolach oraz najmłodszych klasach szkół podstawowych, na terenie miast w których działają dostawcy. Podczas zajęć dzieci dowiadują się, w jaki sposób powstaje ciepło oraz jak w niego mądrze korzystać. Pomagają w tym książeczki edukacyjne z serii „Czerwony Kapturek w mieście”. To ciąg dalszy znanej historii, w którym Czerwony Kapturek razem z babcią i mamą decydują się na wyprowadzkę z niebezpiecznego lasu, by zamieszkać na osiedlu. Babcia nie musi już nosić drewna na opał, bo korzysta z ciepła systemowego, a wnuczka może częściej odwiedzać babcię, której towarzyszy zaczarowany kot Klucha, objaśniający dziewczynce skąd ciepło bierze się w kaloryferach oraz jak z niego korzystać, by się nie marnowało.
Czytaj również: Ruszają szkolenia online dla uczniów w ramach kampanii „WYMIANA STOLARKI + DOBRY MONTAŻ”
Zły stan powietrza to jeden z kluczowych problemów środowiskowych z jakimi zmagamy się jako kraj. Z powodu zanieczyszczeń każdego roku przedwcześnie umiera ponad 45 tys. Polaków. Głównym powodem takiego stanu jest blisko 3,5 mln pieców, w których spalany jest węgiel, a często także śmieci. Piece odpowiadają za 78,5 proc. emisji benzo(a)pirenu w Polsce i 47 proc. emisji pyłu PM2.5. Podłączenie indywidualnych użytkowników do ciepła systemowego, bądź tam gdzie to nie jest możliwe wymiana starych pieców na nowocześniejsze urządzenia to jeden z kluczowych wskazywanych sposobów poprawy jakości powietrza w Polsce. Ale do zmniejszenia emisji, a tym samym spowolnienia zmian klimatycznych, mogą włączyć się także użytkownicy ekologicznych form ogrzewania, chociażby ci korzystający już z ciepła systemowego. Wystarczy mądrze wykorzystywać energię cieplną i jej nie marnować. To jednak wymaga zmiany nawyków, czego w ramach „lekcji ciepła” ciepłownicy uczą najmłodsze pokolenie. Ważną częścią projektu jest zachęcanie dzieci do dzielenia się informacjami ze swoimi rodzinami. W ten sposób dzieci stają się ambasadorami efektywnego wykorzystywania energii w swoich domach, rozpowszechniając zdobyte informacje wśród najbliższych.
Czytaj również: Mały Świat Dużego Pieniądza - projekt edukacyjny dla uczniów klas 4
„Lekcje ciepła” realizowane są od 2013 roku w przedszkolach oraz klasach 1-3 i 4-5 szkół podstawowych. Z roku na rok projekt uzupełniany jest o nowe materiały dydaktyczne dla dzieci i nauczycieli, których wartość merytoryczną doceniają eksperci nauczania. “Materiał ciekawy i cenny dla nauczycieli. Trudne tematy dotyczące ciepła, transportu energii, temperatury, poruszane są z poprawnością, której niejedne podręczniki szkolne mogłyby pozazdrościć.” - ocenił Wojciech Dindorf, fizyk, matematyk i popularyzator nauki. Bazę materiałów edukacyjnych programu stanowią książeczki z bajkami pobudzającymi wyobraźnię dzieci, zilustrowane przez polską artystkę Dorotę Szoblik. Do tej pory do projektu zgłosiło się 8,3 tys. nauczycieli z całej Polski, a w lekcjach udział wzięło ponad 400 000 uczniów. Planowane jest rozszerzenie projektu także o zajęcia w klasach starszych oraz dla uczniów liceów, które będą wyjaśniać kwestie powstawania smogu w miastach oraz emisji zanieczyszczeń do atmosfery.
Działania edukacyjne dostawców ciepła systemowego realizują założenia europejskiej strategii „District Heating and Cooling Strategy” (tłum. Strategia dot. Ciepłownictwa Systemowego i Chłodnictwa), która zakłada inicjowanie działań podnoszących świadomość w zakresie energii i klimatu. Projekt został wyróżniony w konkursie The EU Sustainable Energy Awards, gdzie znalazł się w finałowej dwunastce europejskich inicjatyw, które promują zrównoważony rozwój rynku energii. Otrzymał także srebrną nagrodę w konkursie Power of Content Marketing 2019 w Warszawie. Projektowi niemalże od początku patronuje Ministerstwo Środowiska, a ostatnio swój honorowy patronat potwierdził także Minister Klimatu i Środowiska.
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- W Katowicach zakończyło się wyjątkowe wydarzenie... Liczba postów: 24 Grupa: Aktualności
- Czy czytasz książki lub poezję? Liczba postów: 16 Grupa: Trudne tema... Artykuł na https://www.subiektywnieoksiazkach.pl/20 24/08/gdzie-moge-sprzedac-stare-ksiazki. html przedstawia różne opcje sprzedaży starych książek, w tym antykwa...
- Studia - ważny wybór Liczba postów: 46 Grupa: Trudne tema... Akademia Medyczna w Elblągu to miejsce, w którym młodzi ludzie mogą rozwijać swoją pasję do medycyny i zdrowia. Uczelnia https://amisns.edu.pl oferuje kierunki,...
- Skuteczny marketing w branży budowlanej Liczba postów: 65 Grupa: Aktualności Myślę, że najlepiej podjąć współpracę z agencją reklamową i jej powierzyć to zadanie. Oczywiście każdy krok konsultować i swoje uwagi jasno i precyzyjnie zaznac...
- Inwestycja - biznes - myjnia Liczba postów: 10 Grupa: Trudne tema... Artykuł na https://www.mjakmalopolska.pl/artykul/38 87,rola-generalnego-wykonawcy-w-realizac ji-duzych-projektow-budowlanych szczegółowo przedstawia, jak kluczową...