Modernizm we współczesnej odsłonie

Modernizm we współczesnej odsłonie

Przywrócić blask przeszłości tak, by nie popaść w manieryzm i nieudane imitacje, nie jest łatwo. Zwłaszcza, jeśli chodzi o budynek zabytkowy, ponadto reprezentujący wymagający ogromnej dyscypliny formalnej styl modernistyczny. Czytaj dalej

 

Renowacja dworca kolejowego w Głogowie


 Ta trudna sztuka udała się z pewnością  podczas modernizacji dworca PKP w Głogowie

Pamiętający jeszcze lata przedwojenne budynek dworca kolejowego, wybudowany w stylu modernistycznym, został oddany do użytku w 1935 roku. Nowy obiekt zastąpił nie spełniający już swojego zadania dworzec z 1846 roku, znajdujący się w miejscu obecnego peronu drugiego. W tamatym czasie był on jedną z perełek architektonicznych Głogowa, a wszystko za sprawą pięknej klinkierowej elewacji oraz malowniczego położenia. Przed dworcem usytuowano wspaniały skwer, na którym chętnie wypoczywali mieszkańcy miasta oraz podróżni wybierający się w dalszą podróż. Choć w czasie wojny budynek dworca nie został bardzo zniszczony, to w dużym stopniu ucierpiała bogata infrastruktura kolejowa znajdująca się wokół, m.in. warsztaty taboru kolejowego i bocznice. Remont kompleksu ciągnął się aż do lat 60-tych XX wieku i objął również główny budynek. Otynkowany i pomalowany na żółty kolor, stracił swój charakter i dawny blask. Od tego czasu dworzec przechodził jedynie drobne prace odświeżające i konserwatorskie. W międzyczasie sukcesywnie ograniczano kolejne połączenia kolejowe z Głogowa. W związku z malejącym ruchem kolejowym zamknięto dworcową restaurację, wiele pomieszczeń trafiło w prywatne ręce, a cała infrastruktura dworcowa powoli niszczała.

 

Czytaj również: Dostosowanie architektury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych

 

Czas na zmiany

Po wielu latach zaniedbań, dworzec PKP w 2012 roku przeszedł remont kapitalny.

Najważniejszą zmianą w stosunku do poprzedniego wyglądu budynku była nowa elewacja, przypominająca swoim wyglądem dworzec z początków swojego istnienia, czyli zaraz po wybudowaniu w latach 30-tych XX wieku. – Przy tworzeniu projektu modernizacji dworca, niezwykle istotne było nawiązanie do jego historycznego wyglądu. Stan oryginalnej ceglanej elewacji nie pozwalał na jej renowację, stąd też decyzja o zastosowaniu płytek klinkierowych jak najbardziej zbliżonych swoim wyglądem do oryginalnej starej cegły – wyjaśnia Janusz Grochowski, architekt z Pracowni Architektonicznej Archwig, odpowiedzialny za modernizację dworca. To właśnie wybór odpowiedniego modelu płytek stanowił jedno z największych wyzwań całego projektu. - Ostateczny dobór modelu płytek odbył się po zapoznaniu z materiałami archiwalnymi i został dokonany wspólnie z Dolnośląskim Konserwatorem Zabytków (oddział w Legnicy) w ramach nadzoru autorskiego – dodaje. Do wykończenia dworca użyto płytek klinkierowych Röben Adelajda w oryginalnym burgundowym kolorze. Elewacja wcześniej została dodatkowo docieplona metodą lekką mokrą, co nie obciążyło starych murów budynku, a same płytki zostały przyklejone na klej. Zastosowanie takiego rozwiązania nie tylko poprawiło wygląd budynku, ale także wpłynęło na polepszenie jego właściwości termoizolacyjnych. Dbając o jak najlepsze odwzorowanie fasady dworca, nie zapomniano o smaczkach architektonicznych, które wzbogacają i ożywiają całą bryłę. Poszczególne detale wykonano z poszanowaniem charakteru pierwotnego projektu. Dotyczy to przede wszystkim okien widniejących w głównej fasadzie budynku, jak i w jego prawym i lewym skrzydle. Są one otoczone białym obramowaniem, przestrzenie między nimi natomiast wypełnia tynk w kolorze écru. Ta przywrócona, architektoniczna koncepcja, na ponad pięćdziesiąt lat wyłączona z wyglądu budynku, dobitnie podkreśla modernistyczny styl obiektu.  W tylnej części dworca klinkier zastosowano do wysokości okien najniższej kondygnacji, a już powyżej pojawia się elewacja pokryta tynkiem. Modernizacja Głogowskiego Dworca PKP kosztowała nieco ponad 3,2 miliona złotych.

 

Czytaj również: Szklana elewacja wieży

 

Źródło: yasna / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Kompleks aparthotelowy Minimaxy we Wrocławiu Liczba postów: 12 Grupa: Architektur...
  • Wentylacja z odzyskiem ciepła Liczba postów: 28 Grupa: Innowacje w... Na pewno jest to bardzo dobre rozwiązanie i ja również jestem zdania, że w szczególności przy większych budynkach fajnie jest je zamontować. Na pewno polecam ka...
  • Rusztowania Liczba postów: 11 Grupa: Innowacje w... Jeśli szukacie niezawodnych podestów ruchomych w Poznaniu, koniecznie sprawdźcie ofertę firmy Instant https://instant.com.pl/sprzedaz-i-wynaje m-podestow-poznan/...
  • Budowa hali Liczba postów: 245 Grupa: Innowacje w... Każda budowa to niepewność. Warto więc kontrolować postępy i poprosić w tym celu o pomoc takiego fachowca jak rzeczoznawca budowlany Kraków. Na jego stronie zna...
  • Garaż w mieszkaniu Liczba postów: 13 Grupa: Innowacje w... Szukasz trwałego i funkcjonalnego garażu, który przetrwa lata i doskonale zabezpieczy pojazd, czy sprzęt i akcesoria ogrodowe? Sprawdź Garaże Pająk to producent...

Kalkulator zużycia materiałów do budowy sufitów podwieszanych

Społeczność budnet.pl ma już 19442 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 205

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >