Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Pełen symboli budynek o powierzchni liczącej 12,8 tys. m2 zachwyca geometrycznymi kształtami bryły i dynamicznym wnętrzem. Czytaj dalej

 

 Ta architektoniczna perełka autorstwa fińskiego zespołu Reinera Mahlamäkiego była niemałym wyzwaniem dla wykonawców, którzy przy realizacji korzystali z produktów marek UZIN i Pallmann oraz doświadczenia ich ekspertów.

 

Niełatwa historia


Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN nieprzypadkowo umieszczono w centrum warszawskiej Dzielnicy Północnej. Niegdyś ten właśnie fragment miasta był dzielnicą żydowską, w której przed wojną tętniło życie w kawiarniach, sklepach i zakładach. Rozmawiano po żydowsku, hebrajsku i polsku. Bawiono się w kabaretach i teatrach. Ten sielski obraz na trwałe odmieniła II wojna światowa. Na terenie tym utworzono getto. Po wojnie pozostały tylko gruzy i silna wola zmian…

 

Statyczny pomnik – dynamiczne centrum kultury


Gmach muzeum, postawiony dokładnie naprzeciw pomnika Bohaterów Getta, ma prostą bryłę, która doskonale wpisuje się w otaczający park. Jest statyczny, wręcz chłodny. Pokryty miedzią i szkłem, które doświetla wnętrze i  zapewnia grę świateł. Na jego najbardziej zewnętrznej części znajdują się hebrajskie i łacińskie litery, tworzące słowo Polin, nawiązujące do legendy o pierwszych żydowskich osadnikach na ziemiach polskich.

 

Wejście do gmachu ma kształt hebrajskiej litery taw, którą rozpoczynają się słowa tarbut, czyli kultura oraz tewa, co znaczy arka. Pofalowane ściany w holu głównym budynku, przypominają swym kształtem wąwóz, nawiązując do przejścia Żydów przez Morze Czerwone. Z kolei przykuwająca wzrok wyrwa odzwierciedla wstrząsającą przerwę w 1000-letniej historii polskich Żydów – Zagładę. Znaczą część obiektu stanowi wystawa stała, która jest poświęcona historii Żydów polskich od średniowiecza aż do czasów współczesnych. W muzeum można zobaczyć także wystawy czasowe. Jest w nim również wielofunkcyjna sala kinowa i koncertowa na 450 osób oraz sale warsztatowe, prelekcyjne, przestrzeń dla dzieci i restauracja.

 

 

Czytaj również: Architektoniczny design w Europie

 

Od koncepcji do wykonania


Stworzenie koncepcji architektonicznej, uwzględniające jednocześnie specyficzną historię i przeznaczenie budynku, nie było łatwym zadaniem. Zwycięski projekt autorstwa fińskiego studia architektonicznego Mahlamäki & Lahdelma sprawił, że muzeum jest nie tylko pomnikiem historii, ale także niezwykłym centrum kulturalnym i edukacyjnym. Niemałym wyzwaniem była również realizacja, której podjęła się firma Polimex-Mostostal.

 

Solidne podłoże z najwyższej jakości produktów

 

- Udział w realizacji tak prestiżowego projektu był dla nas wyzwaniem zarówno jeśli chodzi o powierzchnię obiektu, jak i jego specyfikę. Wykonawcy musieli przygotować kilkanaście tysięcy metrów bardzo mocnego i stabilnego podłoża – mówi Adam Wiśniewski z firmy UZIN. To właśnie eksperci z UZINa pomagali firmom Stol-Mip, Glass i Allfloor  w przygotowaniu podłoża pod posadzki. Wykorzystano m.in. technologię wyrównania podłoży za pomocą mas samopoziomujących UZIN NC 170 Level Star. Produkt charakteryzuje się wysokowydajną technologią rozpływania. Jest przeznaczony do stosowania pod wykładziny tekstylne i elastyczne, parkiety oraz płytki ceramiczne, a także kamień naturalny.

 

- Należało wykonać bardzo wytrzymałe, dobrze chłonne powierzchnie, które szybko osiągną gotowość do układania pokryć podłogowych. Dlatego też zarekomendowaliśmy bardzo szybko wiążącą masę wygładzającą UZIN NC 182 – mówi Adam Wiśniewski. -  Zastosowano także podkład UZIN Multimoll® Vlies pod parkiet. Jego włóknista struktura tworzy warstwę zbrojącą przejmując naprężenia ścinające i rozciągające pomiędzy parkietem i parkietem oraz  elastyczny podkład wytłumiający UZIN RR 188 na bazie mieszanki poliuretanowo-korkowej, przeznaczony do klejenia na nim parkietu i wykładzin tekstylnych, poprawiający również izolację termiczną – dodaje.

 

Do wzmocnienia i zaizolowania jastrychu użyto dwuskładnikowego gruntu uszczelniającego na bazie żywicy epoksydowej  UZIN PE 460. Parkiet przymocowano dwuskładnikowym klejem poliuretanowym Pallmann P9, który doskonale sprawdza się przy instalacji niemalże każdego rodzaju podłóg drewnianych oraz gotowych podłóg lakierowanych. Klej ten nie zawiera rozpuszczalników ani wody i nie wpływa negatywnie na zastosowane elementy podłogowe. - Na koniec parkiet został zabezpieczony olejem Pallmann Soyabase Plus, gwarantującym zachowanie oddychającej powierzchni podłogi, a znajdujący się w nim dodatek woskowy zapewnia odporność powierzchni na zabrudzenia – mówi Adam Wiśniewski. Efekt przeszedł najśmielsze oczekiwania. – Idea tego budynku, jego nietypowa bryła oraz zastosowanie wielu ciekawych rozwiązań architektonicznych, sprawia, że jest to dziś jedno z najważniejszych miejsc na kulturalnej mapie stolicy – pointuje Adam Wiśniewski.

 

Czytaj również: Dziecięca głowa, jako żródło pomysłów dla urbanisty

 

Źródło: niebieskiocean / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator zużycia materiałów do budowy sufitów podwieszanych

Społeczność budnet.pl ma już 19416 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 446

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >