Nawierzchnie na stacji Warszawa Wschodnia
Są miejsca, które stanowią znak rozpoznawczy miasta, charakterystyczne przestrzenie, które niosą za sobą długą historię. I nie chodzi tu jedynie o zabytkowe zamki czy ratusze w centrum, ale również o obiekty użyteczności publicznej, z których korzystamy na co dzień.
Czytaj dalej
Często niesłusznie zapomniane i niedocenione stanowią niechlubną wizytówkę. Renowacja dworca kolejowego Warszawa Wschodnia to przykład, że warto ocalić i odświeżyć z pozoru zwyczajne budynki i ich otoczenie.
Historia torem się toczy
Dworce kolejowe stworzono, by przede wszystkim spełniały funkcje użytkowe. Trudno jednak jednoznacznie określić, co tak naprawdę kryje się w tych słowach – obsługa ruchu pasażerskiego i towarowego, czy również reprezentacja miasta. Wiele z nich w okresie swojej świetności z pewnością stanowiło bowiem nie tylko węzeł komunikacyjny, ale i perłę architektury, która zdobiła otoczenie. Niestety, niektóre po wojennych trudach i latach zapomnienia straciły swój blask. Przykładem może być tu dworzec kolejowy Warszawa Wschodnia od 1933r. noszący swą obecną nazwę.
Czytaj również: Harmonijne nawierzchnie
Został prawie całkowicie zburzony w 1944 r., a jego niewielkie pozostałości włączono do wybudowanego na jego miejscu w 1969r. i funkcjonującego do dziś budynku stacji, będącego przykładem powojennego modernizmu. Stworzony według projektu Piotra Szymaniaka oraz Arseniusza Romanowicza był jednym z najbardziej reprezentacyjnych i nowatorskich miejsc ówczesnej stolicy. Od czasu wybudowania Dworca Centralnego jego renoma zaczęła znacznie podupadać. Ta siedmioperonowa stacja została zaniedbana, oszpecona licznymi sklepikami i kolorowymi grafikami na murach. Brak cyklicznych remontów spowodował, że jej wygląd i estetyka pozostawiały wiele do życzenia. Decyzja o modernizacji i rozpoczęciu w 2010 roku prac renowacyjnych zaowocowała i pozwoliła doprowadzić obiekt oraz jego otoczenie do stanu, który z pewnością dorównuje poziomem nowoczesnym dworcom.
Pierwsze wrażenie pozostaje na długo
Dla wielu podróżnych dworzec kolejowy jest jednym z pierwszych, a czasami wręcz jedynym punktem, z którym mają styczność. Niejednokrotnie to na podstawie pierwszego wrażenia i krótkiego kontaktu z tym obiektem wyrabiają opinię o całym mieście. Stacje kolejowe stanowią architektoniczną wizytówkę, która wpływa na opinie rozwożone po całym świecie. Do niedawna większość dworców w Polsce stanowiła wręcz brzydkie i odpychające miejsca, które nie zachęcały do przebywania w nich. W ostatnich latach zauważyć można jednak zwrot w kierunku większej dbałości o miejsca użyteczności publicznej, w tym również o stacje kolejowe.
Czytaj również: Geometryczny kształt nawierzchni ogrodowej
Bodźcem do odnowienia Dworca Wschodniego w Warszawie było również odbywające się w tym roku w Polsce Euro 2012. Z myślą o licznych rzeszach eurokibiców zadbano, by wrażenie, jakie odniosą z wizyty w naszym kraju, było jak najbardziej pozytywne. Wiele uwagi poświecono na odnowienie peronów, samego budynku, jak również nawierzchni wokół, która przy tak częstej eksploatacji potrzebowała znacznego liftingu.
Do jej wykonania użyto wyrobów firmy Polbruk, które okazały się odpowiednie zarówno pod względem stylistyki, jak i funkcjonalności. Dają one możliwość zbudowania trwałej i równej nawierzchni, która umożliwia poruszanie się nawet dużym grupom, a w razie wypadku szybką i sprawną ewakuację – kwestie tak ważne ze względu na przeznaczenie danego miejsca. Klasyczne, gładkie płytki chodnikowe Polbruk wykorzystane do wyłożenia chodników oraz placu przed dworcem połączone zostały z płytką Polbruk Focus (35x35 cm) ze specjalną, wypukłą fakturą, która umożliwia niewidomym rozpoznanie granicy np. pomiędzy chodnikiem, a jezdnią. Pełnią więc one rolę ostrzegawczą w miejscach szczególnie niebezpiecznych o wzmożonym ruchu.
kolei kostka brukowa Polbruk Napoli w wersji płukanej wykorzystana została do odnowienia peronów. Kryształkowa powierzchnia przypominająca fakturą naturalny granit dała ciekawy efekt wizualny, świetnie wkomponowujący się w stylistykę budynku. Kostki te dzięki specjalnej metodzie wytwarzania charakteryzują się również niską nasiąkliwością (poniżej 5%), co obniża ich podatność na wchłanianie wody, a także odporność na szkodliwe działanie mrozu. Dzięki temu nawierzchnia wokół Dworca Wschodniego nawet po zimie pozostanie estetyczna. Oddany niedawno do użytku dworzec kolejowy Warszawa Wschodnia wygląda jak nowy. Po niechlubnym obiekcie PRL-u pozostało już jedynie mgliste wspomnienie, a cały obiekt zachwyca nowoczesnymi rozwiązaniami, pięknym otoczeniem i równymi chodnikami.
Źródło: FlyPR / budnet.pl
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Jak uprzyjemnić sobie i dzieciom urlop we własnym... Liczba postów: 13 Grupa: Ogród i dzi... Witam wszystkie osoby, które są zainteresowane tematem naszej rozmowy. Jeżeli chodzi o mnie, to jakiś czas temu byłem na wyjeździe w Poznaniu i zatrzymałem się....
- Trawnik zawsze modny Liczba postów: 88 Grupa: Zagospodaro... Akurat jeśli chodzi o nawozy do trawników to bardzo dobre są te od Florovit i znajdziesz je w sklepie Inco https://sklepinco.pl/marka/florovit/, jak na przykład...
- Wytrzymałe ogrodzenie betonowe Liczba postów: 7 Grupa: Ogród i dzi... Szukasz idealnego ogrodzenia do swojego domu, które łączy estetykę i funkcjonalność? Przeczytaj artykuł na https://dizajns.pl/jakie-ogrodzenie-beto nowe-jest-naj...
- Jaka farba do malowania basenu? Specjalistyczna fa... Liczba postów: 4 Grupa: Ogród i dzi... Chcąc pomalować beton, należy pamiętać nie tylko o wyborze koloru, ale o wyborze dobrej farby . Przede wszystkim dobrze dobrana farba ma za zadanie chronić b...
- Mini ogródek pod blokiem Liczba postów: 19 Grupa: Zagospodaro... Rozglądając się za wyborem solidnych mebli ogrodowych to na pewno warto rozejrzeć się w ofercie Di Volio u których możliwości zdecydowanie nie brakuje. Przykład...