W drugiej edycji badanie zostało rozszerzone do 18 krajów europejskich i odkrywa zwyczaje osób dorosłych dotyczące użytkowania oraz zakupów urządzeń elektronicznych i artykułów gospodarstwa domowego. Wyniki Samsung Techonomic Index II pokazują, że dom w roku 2015 stał się czymś więcej niż tylko miejscem spożywania posiłków, odpoczynku i snu. To środek naszego osobistego wszechświata kulturalnego – miejsce pracy i nauki oraz centrum rozrywki, w którym łączymy się z najbliższymi i czerpiemy inspirację z otaczającego nas świata. Technologia wzbogaca to doświadczenie.
Rosną inwestycje w edukację cyfrową, a spada zainteresowanie grami mobilnymi
W Europie zaobserwowano pięciokrotny wzrost wydatków gospodarstw domowych na treści edukacyjne w ciągu ostatniego roku. Technologia otwiera także przed Polakami nowe możliwości kształcenia, z których chętnie korzystają. Polskie gospodarstwa domowe wydają miesięcznie więcej na materiały edukacyjne (11,67 €) niż na gry mobilne (8,7 €), pobieranie książek (10,21 €), filmów (8,08 €), czy muzyki (8,73 €). W miarę jak wydłuża się czas poświęcany na naukę, zmniejsza się nasze przywiązanie do gier mobilnych. Jedynie jedna trzecia (31 procent) Polaków przyznaje się do regularnego nawyku grania w gry, co jest zgodne z europejskimi trendami (33 procent).
Czytaj również: Lazurowo - kremowe lato Polaków
Kultura na żądanie
Ostatni rok przyniósł znaczny wzrost zainteresowania konsumentów technologią mobilną 4G, a także wzrost liczby urządzeń podłączonych do internetu, takich jak inteligentne telewizory i tablety. Większa ilość podłączeń do sieci umożliwia nam poszerzenie wiedzy, zdobycie nowych umiejętności, odkrywanie sztuki i poznawanie różnych kultur – a wszystkim tym możemy cieszyć się z domowego zacisza.
Oglądanie seriali, nowości filmowych, internetowe kursy językowe i tutoriale na YouTube – gospodarstwa domowe w Polsce coraz częściej zwracają się w stronę internetu, aby zaspokoić głód wiedzy i odkrywać nowe rzeczy. Ponad 80% Polaków korzysta ze streamingu filmów, TV i treści video a 47% z nas czyta cyfrowe książki lub czasopisma.
Mamy dziś w zasięgu ręki niezwykle bogate możliwości dostępu do treści edukacyjnych i rozrywkowych we własnym domu. Trwająca dominacja portali społecznościowych – przez smartfony, tablety i komputery regularnie korzysta z nich 76% Polaków, oznacza, że życie w ramach gospodarstw domowych ma teraz więcej powiązań społecznych niż kiedykolwiek przedtem. Wzrasta również potencjał Internetu rzeczy, ponieważ rośnie ilość posiadanych przez nas urządzeń podłączonych do sieci i ewoluuje sposób, w jaki z nich korzystamy.
Czytaj również: Czym kierujemy się kupując narzędzia ogrodnicze?
Powrót do telewizji
Pomimo powszechnego korzystania ze smartfonów, tabletów i innych urządzeń służących rozrywce, telewizja ponownie stała się preferowanym w domu medium służącym oglądaniu różnych treści. Dla europejskich rodzin oglądanie telewizji przy jednoczesnym umieszczaniu wpisów na Twitterze oraz pobieranie treści stało się nową normą. W Polsce więcej czasu spędzamy na oglądaniu telewizji (3 godziny 16 minut ) niż na korzystaniu z laptopów (3 godziny 13 minut). Telewizory pozostają więc najczęściej wykorzystywanym urządzeniem podczas typowego dnia w domach Polaków.
Polacy kochają gotować
Wysyp programów kulinarnych, pojawienie się kucharzy-celebrytów oraz rosnąca liczba zajmujących się jedzeniem blogerów i gwiazd YouTube spowodowało demokratyzację gotowania. Bogata oferta treści pokazujących, jak przygotować ekscytujące potrawy, sugeruje rosnące zainteresowanie widowni eksperymentowaniem z nowymi składnikami i technikami. I to nie tylko na specjalne okazje – 77 procent Polaków codziennie gotuje w domu. Czas poświęcony na wykorzystanie z urządzeń do gotowania przez badanych w Polsce wynosi 1 godzinę 18 minut dziennie. To wynik o 25 minut wyższy niż europejska średnia.
Dzisiaj nasze domy stanowią centrum naszego osobistego wszechświata kulturalnego. Znaczący przyrost ilości mediów cyfrowych, więcej dobrej jakości treści i większa liczba urządzeń dają znacznie więcej możliwości. Wyższy poziom łączności globalnej oznacza, że doświadczamy właśnie okresu bezprecedensowych zmian. Możemy odkrywać świat, kształcić się i wzbogacać nasze doświadczenia życiowe, a to wszystko nie opuszczając naszego domowego zacisza – powiedział Radosław Miszkiel, Dyrektor Działu B2B, Samsung Electronics Polska
Samsung Electronics stworzył badanie Samsung Techonomic Index w celu śledzenia sposobu, w jaki ludzie podchodzą do technologii i korzystają z niej. Dzięki temu firma Samsung może lepiej zrozumieć potrzeby konsumentów i zaspokajać je, opracowując nowe produkty. Kompleksowe badanie oparte jest na internetowej ankiecie obejmującej 18 000 respondentów w wieku od 16 lat wzwyż w 18 krajach Europy, w tym także w Polsce. Badanie zostało zlecone przez laboratorium European Samsung Lifestyle Research Lab i zrealizowane we współpracy z Lightspeed GMI w dniach od 21 kwietnia do 18 maja 2015 roku.