Nowa odsłona dworca w Łęczycy

Nowa odsłona dworca w Łęczycy

Termomodernizacja nie jest już działaniem niezwykłym. Po remontach związanych z poprawą struktury i warunków życia w domach jedno- i wielorodzinnych przyszedł czas na przywracanie świetności obiektom użyteczności publicznej. Czytaj dalej

 

Wiele spośród nich to zabytki, jak na przykład dworzec kolejowy w Łęczycy (woj. łódzkie), których rewitalizacja jest ściśle związana z ochroną wartości architektonicznej. Jedno z najważniejszych wyzwań stojących przed inwestorami to wybór technologii ocieplenia i zastosowanie odpowiedniego materiału. 

 

 

Dworzec PKP w Łęczycy zbudowano w 1925 roku w technologii murowanej z pełnej cegły, przekrywając wielospadowym dachem o konstrukcji drewnianej. Ta dwukondygnacyjna, częściowo podpiwniczona bryła z nieużytkowym poddaszem nosi cechy stylu narodowego w jego dworkowej odmianie. W dwudziestoleciu międzywojennym chętnie nawiązywano do tego nurtu, łącząc go z elementami architektonicznymi typowymi między innymi dla neogotyku, baroku bądź architektury drewnianej.

 

Czytaj również: Wodna Nuta w Opolu jednym z najnowocześniejszych basenów

 

Wpisany do gminnej ewidencji zabytków dworzec PKP w Łęczycy długo czekał na swój czas. Dzisiaj wykonana jest znaczna część prac rewitalizacyjnych, w tym jedna z najważniejszych, czyli ocieplenie starych ceglanych ścian. W budynkach zabytkowych jest ono zawsze wyzwaniem i wymaga zastosowania dobrze przemyślanych rozwiązań technicznych i technologicznych, ponieważ wszelkie działania w obrębie takiego obiektu, a nierzadko też jego otoczenia objęte są ochroną konserwatorską. - Przy tego typu obiektach, objętych nadzorem konserwatorskim, docieplenie ścian zawsze jest dużym wyzwaniem. Inwestor ma do spełnienia dwa, z pozoru przeciwstawne, cele: ochronę wartości architektonicznej oraz dostosowanie obiektu do wymagań współczesności. Rozwiązaniem są płyty Multipor, które stosujemy po stronie wewnętrznej. – mówi Maciej Jarzębiak, kierownik budowy ze Skanska S.A., realizującej projekt rewitalizacji dworca w Łęczycy.

 

Czytaj również: Wnętrza w inwestycji Angel Wawel

 

W obiektach zabytkowych stosowanie izolacji termicznej od zewnątrz, czyli tak jak robi się to w przypadku budynków wznoszonych współcześnie, często bywa niemożliwe, ponieważ oznacza ingerencję w wygląd elewacji i wpływa na jej estetykę. Pozostaje stosowanie innych rozwiązań, na przykład ocieplenia od wewnątrz. Do tego celu na dworcu w Łęczycy wykorzystano mineralne płyty izolacyjne Multipor. Ich atutem jest gęstość (115 kg/m3), która przekłada się na dobrą izolacyjność termiczną (współczynnik przewodzenia ciepła λ wynosi 0,043 W/(m∙K) i sprawia, że zalicza się je do grupy najlepszych materiałów termoizolacyjnych przy zachowaniu wszelkich najważniejszych zalet betonu komórkowego. Na dworcu w Łęczycy ocieplono płytami Multipor grubości 5 cm i 10 cm ponad 500 m2 ścian.

 

 

Płyty Multipor charakteryzują się wysoką paroprzepuszczalnością i zdolnością do szybkiego wysychania. Przy ich zastosowaniu nie ma konieczności używania dodatkowych materiałów paroizolacyjnych, co znacząco wpływa na obniżenie kosztów przedsięwzięcia, a jednocześnie pozwala zachować w pomieszczeniach przyjemny klimat.

 

Czytaj również: Zakończona budowa Centrum Handlowego Riviera

 

Budynki użyteczności publicznej, a takim jest dworzec kolejowy, muszą także spełnić normy dotyczące odporności ogniowej. Zastosowanie izolacyjnych płyt Multipor, które podczas pożaru nie zapalają się, nie topią i nie wydzielają dymu wpływa na trwałość i bezpieczeństwo obiektu, w którym ich użyto.

 

Czytaj również: Powstanie nowy budynek Wydziału Psychologii UW 

 

Budynek dworca kolejowego w Łęczycy jest odnawiany w ramach programu modernizacji i rewitalizacji dworców kolejowych, jaki od kilku lat prowadzi PKP S.A. Modernizacja ma na celu poprawę funkcjonalności oraz pełne dostosowanie pomieszczeń dworca do potrzeb pasażerów, w tym niepełnosprawnych.

 

 

Na elewację wrócą odnowione i zrekonstruowane elementy dekoracyjne, a także wyznaczniki wszelkich dworcowych obiektów, czyli napis z nazwą miasta, w którym znajduje się dworzec PKP wraz z datą powstania budynku oraz zegary z podświetlanymi tarczami. 

Źródło: Omega Communication / budnet.pl

Tagi

Apartamenty w Kołobrzegu
Sprzedaż apartamentów nad morzem.
Baltic Plaza **** to miejsce niezwykłe,
to Twój elegacki apartament
www.sea-development.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator wydajności inwestycji

Społeczność budnet.pl ma już 19416 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 659

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >