Nowa ustawa z dnia 28.08.2015 o wycinaniu drzew i krzewów
W wyżej wymienionym dniu weszła w życie nowa ustawa o ochronie przyrody, dotycząca między innymi usuwania drzew i krzewów. Zmienione zostały nie tylko zasady uzyskiwania zezwoleń i kary administracyjne za samowolne usuwanie zieleni, ale również zmodyfikowano regulacje proceduralne, które muszą stosować pracownicy urzędów gmin. Więc jak to teraz będzie wyglądać?
Czytaj dalej
Organy uprawnione do wydania zgody
Zgodnie z dodanym do ustawy o ochronie przyrody art. 83a wójt, burmistrz czy prezydent miasta pozostanie organem właściwym w sprawie zezwolenia na wycinkę. Bez zmian pozostawiono w tym przepisie regulacje dotyczące nieruchomości zabytkowych, gdy pozwolenie wydaje konserwator zabytków, a także obowiązek uzgodnienia wycinki w pasie drogowym i w rezerwacie przyrody z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska a na terenie parku narodowego – z dyrektorem tego parku. Istotną zmianą jest przekazanie organowi wykonawczemu gminy rozpoznawania spraw dotyczących nieruchomości gminnych, ale w użytkowaniu innego niż gmina podmiotu. W tym zakresie nie obowiązuje zasada, że pozwolenie dla nieruchomości gminnych wydaje starosta.
Od 1 stycznia 2016 roku wejdzie w życie zmieniony art. 90 ust. 2 ustawy o ochronie przyrody, zgodnie z którym jeżeli prezydent miasta na prawach powiatu sprawuje funkcje starosty, to zezwolenie na wycięcie drzew lub krzewów będzie wydawał marszałek województwa.
Czytaj również: Nowa ustawa działkowa 19 stycznia 2014 r.
Kto może się starać o wydanie zgody?
Niezmieniona została zasada, że drzewa lub krzewy mogą być usunięte tylko na wniosek uprawnionego podmiotu. Będzie nim posiadacz danej nieruchomości, niezależnie od tytułu prawnego na podstawie którego włada terenem. Jednakże będzie musiał uzyskać zgodę właściciela nieruchomości.
W znowelizowanym art. 83 ustawy o ochronie przyrody wskazano jednak szereg wyjątków, gdy zgoda taka nie jest potrzebna, a mianowicie, gdy wniosek składa spółdzielnia mieszkaniowa lub zarząd wspólnoty mieszkaniowej, zarządca nieruchomości Skarbu Państwa, użytkownik wieczysty lub posiadach nieruchomości, której stan prawny jest nieuregulowany.
Czytaj również: Jakie są przepisy prawne dotyczące pszczół na posesji?
Zarząd spółdzielni mieszkaniowej i wspólnoty będzie jednak musiał przed złożeniem wniosku powiadomić osoby którym przysługuje własność lokali lub spółdzielcze prawo do lokalu o zamiarze złożenia wniosku i wyznaczyć co najmniej 30 dniowy termin na zgłaszanie uwag.
W konsekwencji w przypadku wniosku spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej powinna w nim znaleźć się informacja o dopełnieniu powyższego obowiązku w formie oświadczenia pod groźbą odpowiedzialności za fałszywe zeznania.
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- No co zwrócić uwagę kupując mieszkanie? Liczba postów: 33 Grupa: Prawo Jeśli ktoś z Was szuka rzetelnej i profesjonalnej agencji nieruchomości, to serdecznie polecam Kenig (agencja nieruchomości bielsko-biała). Miałam okazję współp...
- Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 roku Liczba postów: 328 Grupa: Prawo
- profesjonalne biuro rachunkowe Liczba postów: 99 Grupa: Przepisy pr... A wtedy też dla takiego biura rachunkowego czy jakiejkolwiek firmy realizującej usługi księgowe, niezbędne jest ubezpieczenie OC zawodowe. Przykład jest na ubez...
- kupno mieszkania Liczba postów: 821 Grupa: Nieruchomoś... W moim odczuciu, Osiedle Aleksandria to propozycja dla tych, którzy chcą żyć w komfortowych warunkach i cenią sobie dobrą lokalizację. Jeśli jesteś zainteresowa...
- Pośrednik nieruchomości Liczba postów: 58 Grupa: Pośrednik/Z... Jeśli zastanawiasz się nad kupnem lub wynajmem nieruchomości, to warto odwiedzić stronę https://horyzontnieruchomosci.pl/ Znajdziesz tam oferty, które mogą speł...