Od 12 lipca obowiązują nowe zasady ustalania opłat geodezyjnych

Od 12 lipca obowiązują nowe zasady ustalania opłat geodezyjnych

Służba geodezyjna będzie mieć więcej pracy przy ustalaniu opłat za udostępnianie materiałów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Od 12 lipca obowiązują bowiem nowe zasady ich ustalania.

 

Nowe zasady wprowadziła ustawa z 5 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. poz. 897). Nowelizacja przepisów była niezbędna, albowiem Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 25 czerwca 2013 r. (sygn. akt K 30/12) zakwestionował uregulowania pozwalające na określenie należności za wydawanie dokumentów z zasobu w rozporządzeniu, uznając, że odpowiednie zapisy powinny znaleźć się w ustawie.

 

 

Dotychczas opłaty za udostępnianie informacji oraz wyrysów i wypisów z zasobu były określone wyłącznie kwotowo. Teraz na ich wysokość wpływ będą miały różne, określone przez ustawę, współczynniki. 

 

Czytaj również: Obowiązek elektronicznej rejestracji obecności pracowników branży budowlanej w Europie

 

Stawki podstawowe i elementy dodatkowe stosowane przy określeniu opłaty zawiera załącznik do ustawy. Wynika z niego np., że podstawowe stawki za wydanie wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów wynoszą 140 i 150 zł (niższa dotyczy dokumentu w formie elektronicznej), podczas gdy dotychczas stawka ta była sztywna i wynosiła 120 zł. Natomiast za sam wypis przewidziana jest stawka podstawowa 40 zł za dokument elektroniczny i 50 zł za papierowy (poprzednio wnioskodawcy opłacali 12 zł za wypis obejmujący jedną działkę i 6 zł za każdą następną). 

 

Czytaj również: Międzynarodowe regulacje dotyczące standaryzacji pomiarów budynków.

 

Powyższe stawki będą jednak podlegać modyfikacji w zależności od tego jaki podmiot występuje o wydanie materiałów i w jakim celu mają być one udostępnione. Mniej zapłacą za nie m.in. wykonawcy prac geodezyjnych lub kartograficznych, podlegających obowiązkowi zgłoszenia, a także rzeczoznawcy majątkowi (za udostępnienie danych rejestru cen i wartości nieruchomości) oraz osoby uzyskujące dokumenty na potrzeby przeprowadzenia szkoleń zawodowych. Ponadto dokumenty będą w formie elektronicznej przekazywane nieodpłatnie, m.in. szkołom, uczelniom oraz jednostkom naukowym.

Źródło: IGN / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Porady Prawne Liczba postów: 164 Grupa: Przepisy pr... A ja właśnie znalazłam nawet kancelarię https://www.kancelaria-kwiatkowski.pl/ob sluga-prawna-firm i też wydaje mi się, że warto się do nich zgłosi...
  • Kawalerka, czy M-2?? Liczba postów: 16 Grupa: Rynek pierw... Oczywiście najważniejszy rozkład i funkcjonalność mieszkania natomiast moim zdaniem praktyczniejsze będzie jednak M2, bardziej przyszłościowe. Hexar.Nieruchomo...
  • Budowa drogi wewnnętrznej Liczba postów: 2 Grupa: Zanim wybud... Jeśli szukasz niezawodnych rozwiązań do zabezpieczenia dróg, barierki drogowe to wybór, który zapewnia bezpieczeństwo i stabilność. Ich różnorodność pozwala na...
  • Pozaksięgowa Ewidencja Wspólnot Mieszkaniowych e-w... Liczba postów: 15 Grupa: Wspólnoty m... Ja polecam CredoTax - http://credotax.pl, przemiłe księgowe, prowadzą mi firmę odkąd ją mam, pomogły mi też w założeniu i doborze odpowiedniej formy prowadzonej...
  • Pułapki deweloperskie? Liczba postów: 230 Grupa: Nieruchomoś... Myślę, że spodobać się Wam mogą takie nowe mieszkania lublin: https://galadom.pl/ . Polecam zapoznać się bliżej z ich ofertą. Jestem pewna, że także Wy znajdzie...

Kalkulator zwrotu podatku VAT za materiały budowlane

Społeczność budnet.pl ma już 19526 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 143

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >