Od 12 lipca obowiązują nowe zasady ustalania opłat geodezyjnych
Służba geodezyjna będzie mieć więcej pracy przy ustalaniu opłat za udostępnianie materiałów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Od 12 lipca obowiązują bowiem nowe zasady ich ustalania.
Nowe zasady wprowadziła ustawa z 5 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. poz. 897). Nowelizacja przepisów była niezbędna, albowiem Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 25 czerwca 2013 r. (sygn. akt K 30/12) zakwestionował uregulowania pozwalające na określenie należności za wydawanie dokumentów z zasobu w rozporządzeniu, uznając, że odpowiednie zapisy powinny znaleźć się w ustawie.
Dotychczas opłaty za udostępnianie informacji oraz wyrysów i wypisów z zasobu były określone wyłącznie kwotowo. Teraz na ich wysokość wpływ będą miały różne, określone przez ustawę, współczynniki.
Czytaj również: Obowiązek elektronicznej rejestracji obecności pracowników branży budowlanej w Europie
Stawki podstawowe i elementy dodatkowe stosowane przy określeniu opłaty zawiera załącznik do ustawy. Wynika z niego np., że podstawowe stawki za wydanie wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów wynoszą 140 i 150 zł (niższa dotyczy dokumentu w formie elektronicznej), podczas gdy dotychczas stawka ta była sztywna i wynosiła 120 zł. Natomiast za sam wypis przewidziana jest stawka podstawowa 40 zł za dokument elektroniczny i 50 zł za papierowy (poprzednio wnioskodawcy opłacali 12 zł za wypis obejmujący jedną działkę i 6 zł za każdą następną).
Czytaj również: Międzynarodowe regulacje dotyczące standaryzacji pomiarów budynków.
Powyższe stawki będą jednak podlegać modyfikacji w zależności od tego jaki podmiot występuje o wydanie materiałów i w jakim celu mają być one udostępnione. Mniej zapłacą za nie m.in. wykonawcy prac geodezyjnych lub kartograficznych, podlegających obowiązkowi zgłoszenia, a także rzeczoznawcy majątkowi (za udostępnienie danych rejestru cen i wartości nieruchomości) oraz osoby uzyskujące dokumenty na potrzeby przeprowadzenia szkoleń zawodowych. Ponadto dokumenty będą w formie elektronicznej przekazywane nieodpłatnie, m.in. szkołom, uczelniom oraz jednostkom naukowym.
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- nadzór budowlany Liczba postów: 60 Grupa: Zanim wybud... Użytkownik Gość: ziorbo napisał: U nas nadszedł czas na skorzystanie z przeglądu budowlanego, również i instalacji elektrycznej. Oba te zadania wykonali dla nas...
- Warunki zabudowy a podział działki - zmiany w waru... Liczba postów: 2 Grupa: Zanim wybud... Zdjęcia dokumentów przesłałem na dysk Google, link poniżej: Link do zdjęc Witam, Szukam porady na temat warunków zabudowy na działce jaką zamierzam kupić. Kied...
- Niezapłacona faktura? Procedury odzyskiwania długó... Liczba postów: 34 Grupa: Prawo Skalowalność dla rozwijających się przedsiębiorstw eSymfonia w chmurze oferuje skalowalne rozwiązania, które można dostosować do wielkości firmy i jej potrzeb.....
- kupno mieszkania Liczba postów: 822 Grupa: Nieruchomoś... W moim odczuciu, Osiedle Aleksandria to propozycja dla tych, którzy chcą żyć w komfortowych warunkach i cenią sobie dobrą lokalizację. Jeśli jesteś zainteresowa...
- Co zrobić, żeby się nie dac oszukać w czasie brani... Liczba postów: 34 Grupa: Przepisy pr... Na pewno warto umowę skonsultować z jakąś sprawdzoną kancelarią, która oceni stan umowy, a w razie "w" pomoże. Wiem że moim znajomym pomogli oni https://www.nor...